Blomqvist BS600 Svarv

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

billykid skrev:Hmmm snabbstålshållaren är för hög å stor för en Blomqvistsarv.. :!:

Det kan jag lösa...genom att ta bort toppsliden...svarvad bult :!:

Ålite bilder...som är förstora....ger upp blider just nu... :?: :?: :?: :?: :?: :?: .
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

är det mycket för högt?
det går inte att trimma snabbfäste och stålhållare lite på undersidan?
och ev fräsa av 20mm svarvstålen lite på undersidan.
för toppsliden kommer du att sakna. förr eller senare. troligen förr

kanske det går att fräsa av nån mm på ovansidan av toppsliden med.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

erlan skrev:är det mycket för högt?
det går inte att trimma snabbfäste och stålhållare lite på undersidan?
och ev fräsa av 20mm svarvstålen lite på undersidan.
för toppsliden kommer du att sakna. förr eller senare. troligen förr

kanske det går att fräsa av nån mm på ovansidan av toppsliden med.

erlan

Tack för ditt svar Erland....tyvärr undersliden har inget jag vill ta av!
Finns inget som inte skulle försvag framtida svarv jobb tyvärr...en
lösning kommer!
Inget får man gratis...har en lösning**** Kostar å vara på topp...****ler***

Som vanligt...bilderna är för hög och får inte vara större än 1024 pixlar bred och 680 pixlar hög.
Klipt bilderna så de är snärt som små frimärken.....suckar vad är det för mening att visa en så bild.
Fattar nada, tidigare forumet inga problem där..???

Nån lär väl ge mig en pixel på hakan....(P'....är liten)****lerl****krånlar ej längre för att lägga in bilder
....mademerna Raketsport fioxan...det...!
Bilagor
stplfaste.LL.jpg
stplfaste.LL.jpg (127.12 KiB) Visad 6456 gånger
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

min kamera går att ställa in på lägre upplösning redan innan man fotar.
då funkade det bättre.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Skit också, men om tu tar ner tjockleken på fästet och ytan under fästet så är du nog hemma. Det syns att det är alldeles för små marginaler som det är för att få i olika typer av verktyg.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Tack för alla tipps å bra saker! Ett tack även till tomaso.... slider_thankyou.gif

Nu ska ni få en fråga att fundra på, hur man får fast den här... :?:
Bilagor
hur.002.JPG
hur.002.JPG (200.82 KiB) Visad 6391 gånger
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

Kan du inte vända på backarna?
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

De där backarna ser inte ut att vara vändbara. Använd utvändiga backar om det finns sådana till chucken. Eftersom arbetsstycket är för stort för chucken gäller det att vara försiktig och svarva med mycket lågt varvtal så att biten inte lossnar och kommer farande som en projektil :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

först och främst måste du ha andra backar, kallas bl.a. för flänsbackar eller utåtvända backar. dom som sitter i på bild kallas för axelbackar eller inåtvända backar. dom olika typerna av backar har nog fler namn som inte jag har hört.

fick du inte med några fler backar eller nån fyrbackschuck med svarven?
i så fall är svarven handikappad och har fått nya saker till önskelistan.
ska du ha riktig glädje av svarven behöver du även ett par s.k. underbackar som du kan skruva fast olika mjuka backar på.

när du fått upp backar som greppar arbetsstycket så kan det vara säkrast att märka ut sntrum på ämnet och borra ett dubbhål med pistolborrmaskinen.
då kan du sätta upp ämnet och plana minst backarnas bredd, men helst så långt in mot dubben du kommer. och svarva utvändigt, till färdigt mått eller +1mm, beroende på vad du ska göra, vilka precisionskrav du har.
nu har du fått en plan och fin yta att spänna i. så nu kan du vända på biten och börja svarva detaljen. ska det vara hål i detaljen så kanske den osvarvade ytan försvinner med hålet. beroende på hur detalen ska se ut, och om du skulle behövt mjuka backar du inte har, så kan du få vända biten fler gånger. kan du inte ha centrumhål i färdiga biten så kan du ev använda en bricka att sätta mellan dubb och ämne när du planat sida2. då har du säkerhet mot att den kryper ur backarna.
med så relativt långt ämne så får man plana mycket försiktigt. det är då risken är störst att man trycker loss ämnet. kan du inte ha centrumhål i sida1 heller är det ibland bäst att vända biten en andra gång och plana bort centrumhålet, hellre än att spänna i ojämn yta på så stort ämne. då måste man ta till längd på ämnet när man kapar.

får den här fyrbackaren plats kanske du ska fundera på att köpa den om du inte har nån.
http://gamla.tradera.com/item/301891/22 ... iva-265-mm
du kan spänna den utanpå din trebackare och rikta in den. sen kan du svarva in ev adapter/mellanbit du behöver för att få fast den i din svarv.

står det nåt märke/tillverkare på din chuck.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Tack igen alla för upplysningarna. Men Johan Lat som Micke S säjer har jag inte vändbara backar tyvärr.. :(

Jo vet vad du menar Erland + tack för tippset om chucken den blir för stor klara bara Max 235mm´s chuck.
Tänkte om man kunde göra om mina backar typ mjuka backar eller nåt så går det ej så bra...då orginalen
är härdat & troligen omöligt att gänga i !

Nu har jag använt mina små celler där bak i skallen, nu måste jag skryta lite att jag var lite smarty ****L***.. mistick_yes.gif
Så här gjorde jag......först skrotade jag bort material. Har ej till gång ännu till nya snabbfäste så kan ej bruka mina nya
svarvstålshållare tyvärr där stickstålet är.
Biten är inget blötjärn utan från en hydralkolv, lovar att är tufft att svarva i, kanske jag ej lyckas..... :? När jag skrotat bort
material så borrade jag ett hål i CC & gängade för en bult.
kap.L.jpg
kap.L.jpg (245.24 KiB) Visad 6334 gånger
Där av Winkel Harry allias billykid envis. Efter ett tag så här är biten nu
tjockleken skevar 1mm....det är snyggt kapat...eller hur... :wink:
bit.L.JPG
bit.L.JPG (201.7 KiB) Visad 6334 gånger

Enkelt eller hur....nu kan jag spänna fast biten i min chuck.... 8)
svarv.003.L.JPG
svarv.003.L.JPG (201.23 KiB) Visad 6334 gånger
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Bra att det löste sig. Vad är det som ska tillverkas av Dunderklumpen?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

är det så nära ner till prismorna på en brlomkvistare? du behöver ju inte ha plats ovanför tvärsliden med chucken, för där inne svarvar du ju inte.

erlan

PS
var det tur eller otur att hydrulkolven var i hårt material?
dom brukar nämligen vara gjorda i relativt blött material, som sen är hårdförkromat.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Jag har en 200 mm chuck med fina ytterbackar som du kan få. De invändiga backarna på bilden (samma som du har) är inget vidare. Chucken ska skruvas på en platta men om du har en planskiva till svarven kan du skruva fast chucken på den.
Bilagor
Chuck.jpg
Chuck.jpg (219.99 KiB) Visad 6322 gånger
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

Gömde att tala om vad klumpen skulle vara till...till den nya snabbstålshållaren...'''L*** :)
klump.001.L.jpg
klump.001.L.jpg (214.17 KiB) Visad 6288 gånger
Bilderna visar klumpens funktion....tyvärr hade jag för dåliga vändskärs till kvinstålshållaren... hate-wall.gif ..
Skam den som ger sig så inner blev ytter svarvning...funkade otroligt bra med rätt plattor i hållaren.. :wink:
inne_yter.L.jpg
inne_yter.L.jpg (258.44 KiB) Visad 6288 gånger
Blev över mina förväntningar med dom verktyg å svarvstål som jag hadde...... 8)
klum_klar.L.jpg
klum_klar.L.jpg (226.12 KiB) Visad 6288 gånger
Klart jag vill ha chucken Micke S, redan en plan hur jag ska fästa den på svarven..... slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

OK Billy och jättebra om den kommer till nytta. Jag gissar att chucken väger 15+ kg kanske innemot 20 genom att det är dubbla uppsätningar backar. Maxvikten när man skickar paket via Schenker tycks vara 10 kg så det går inte. Bussgods går bra om den klara 20 kg gränsen. Har du eller någon kompis ärendet hitåt ihop med jobbresor eller liknande så är det ju enklast för att slippa skicka. Men jag skickar den förstås om det inte går att lösa på annat sätt.
Skriv svar