Sida 4 av 5
Re: En ny vass drömbåge!
Postat: 19 jun 2015, 18:28
av erlan
Om jag fattat rätt och vill kalibrera för 1mm förtändning på 11000 varv och 3mm på tomgång, då börjar jag med ett högre värde på kondensatorn. Och om jag inte hittar perfekt kondensator så kan jag ta en med lite för högt värde och finjustera med ett motstånd med lite högre resistans?
erland
Re: En ny vass drömbåge!
Postat: 19 jun 2015, 19:24
av Micke S
Ja, om du minskar på motståndet så ser kretsen det som att värdet på kondensatorn ökar och vice versa. Men värdena på kondensator och motstånd påverkar även karaktären (lutningen) på kurvan.
Jag vill ha så stort värde som möjligt på motståndet utan att kurvan blir för flack. Ju högre värde man har på motståndet desto mindre äter kretsen på pulsens amplitud.
Re: En ny vass drömbåge!
Postat: 20 jun 2015, 12:06
av Micke S
Det krävs inte så stora utrymmen för kretsen. Motstånd och kondensator är förseglade med en krympslang.
Re: En ny vass drömbåge!
Postat: 28 jun 2015, 00:38
av Micke S
Tändfördröjaren testad UA. Resultatet blev lite bättre styrka på cruisingvarv och inga misständningar varken på vridmomentmax eller toppvarv.
Re: En ny vass drömbåge!
Postat: 04 jul 2015, 14:38
av Micke S
Däcken med vita sidor kommer bara att användas på tävlingar och har ersatts med ett par trialdäck som fungerar bättre på olika underlag.
Kameran luras lite, det är samma dimension fram och bak 2,75-17. Framdäcket har en mjukare gummiblandning.
Re: En ny vass drömbåge!
Postat: 04 jul 2015, 15:38
av Hynboholm
Micke S skrev:
Håller med om däcken men de satt på och får vara kvar.
Se där ja! Mycket bättre!

Re: En ny vass drömbåge!
Postat: 04 jul 2015, 15:43
av Micke S
Tycker du? Jag som tyckte att de vita däcken var skitsnygga på den här typen av moppe när jag väl hade dem

, även om jag aldrig skulle ha kommit på tanken att köpa sådan själv.
Fast det är ju inte lika fjolligt nu om man är känslig för det. Mer som en riktig arbetsmaskin
Jag var tvungen att ställa moppen så att man inte kan se hela fälgen på bilen som är större. Annars hade moppen sett ut som en Crescent Compact

Re: En ny vass drömbåge!
Postat: 04 jul 2015, 16:44
av 56:an
Micke S skrev: det är samma dimension fram och bak 2,75-17.
Jo, så är det nog idag. När jag var femton hette däcken 21 x 2,75 istället kommer jag ihåg nu

Re: En ny vass drömbåge!
Postat: 04 jul 2015, 16:58
av Micke S
Det var nog mer gummi förr....
De "snygga" däcken med vit sida kändes ungefär som diskhandskar. Rena turen att man inte har fått punka. Trots att det står Continental och de inte är gamla är det torrsprickor på dem. Men innerslangarna som det står Made in Thailand på är tjocka och luktar gummi så dem återanvände jag trots att jag hade köpt nya sådana och fälgband också.
Re: En ny vass drömbåge!
Postat: 05 jul 2015, 16:08
av JRA
Vita sidor" is da shit"

Re: En ny vass drömbåge!
Postat: 05 jul 2015, 16:39
av Micke S
Re: En ny vass drömbåge!
Postat: 08 jul 2015, 00:56
av Micke S
Lägger upp en uppdaterad ritning på inkoppling av fördröjaren genom att den förra kunde missförstås.
Re: En ny vass drömbåge!
Postat: 08 jul 2015, 08:34
av HSE
Micke S skrev:Lägger upp en uppdaterad ritning på inkoppling av fördröjaren genom att den förra kunde missförstås.
Tackar

Re: En ny vass drömbåge!
Postat: 16 jul 2015, 17:06
av Micke S
Jag har justerat förgasarbestykningen för att bli av med irriterande bludder i lägre farter. Det löste sig genom att gå ner i storlek på lågfartsmunstycket. Bilden på stiftet är efter avslag på en fullgasrepa och det ser också bra ut. Stiftet är ett NGK 8.
Re: En ny vass drömbåge!
Postat: 09 aug 2015, 20:49
av Micke S
Det är inte mycket till broms med ett 120 mm nav när det blir lite fart på grejorna och det är helt nödvändigt att kunna få stopp ordentligt när det krävs. Så jag gör iordning ett nytt framhjul med ett 160 mm Kreidlernav. Det är inte mycket jobb men det kräver att distanser tillverkas och att stoppen för bromsnavet flyttas ut och görs längre.