
Sen ser jag att du har en Atlas KE2 eller KT2 med ventilavlastning inte så jättevanliga

Själv kör jag KE2 med enbart tryckströmbrytare

Jag bara tyckte texten var snygg men dom det är original eller inte har jag ingen aning om. Man kan säja mitt mopedkunnande slutar från och med 1973 års modeller för då slutade jag med mopeder och gick så sakteliga över till bilar. Fast lite om de senare mopederna har jag lärt mig här som återfallsmopedistMicke S skrev:Tack, ja de där klassiska kåporna är fina. De som kom senare är från mitten på 70-talet när många trodde att det blev fint bara för att man skrev en text med ett ovanligt (fult) typsnittDet kännetecknar många saker, även rena bruksföremål att de många gånger hade en mer unik design förr. Förmodligen ett gott tecken på att man har blivit gammal själv utan att fullt ut ha fattat det...
Båda kompressorerna och en gammal Bolens trädgårdstraktor jag har körs på Biltema helsyntet 5W-40. Det beror på att den är bra och bara kostar ca 60 kr litern i 10L dunk och att jag använder den till bilarna. Jag inbillar mig att det är bra med en olja som är hyfsat lättrunnen kall. Speciellt för traktorn som står ute året runt och används för klippning och snöröjning.56:an skrev:Micke S skrev: Det är högsta kvalitet i gamla gjutjärnskompressorer men på Biab kunde vevstakslagerna gå ned för det var inte precis överdimensionerade som på den andra märkena. Men sköter du oljan bara någorlunda så ska det funka väldigt bra.
Mycket bra råd JohanJohan Lat skrev: Så såga inte i sönder det du har.
Bra info, tackar !Johan Lat skrev:Anledningen att lampan kommer lite för långt ner är att du har ett bakskärmsöverfall som är till en svensk 76:a och den går längre ner och skall ha den svarta plastlampan du hade innan, till det nya bakhjuset skall du ha ett annat överfall och det är dom som går att köpa nya nuförtiden. Så såga inte i sönder det du har.