Sida 4 av 7

Re: Zundapp #2

Postat: 04 aug 2015, 19:46
av 56:an
Texten på kåpan j-vligt snygg slider_score.gif

Sen ser jag att du har en Atlas KE2 eller KT2 med ventilavlastning inte så jättevanliga :)

Själv kör jag KE2 med enbart tryckströmbrytare :D

Re: Zundapp #2

Postat: 04 aug 2015, 20:52
av Micke S
Tack, ja de där klassiska kåporna är fina. De som kom senare är från mitten på 70-talet när många trodde att det blev fint bara för att man skrev en text med ett ovanligt (fult) typsnitt :shock: Det kännetecknar många saker, även rena bruksföremål att de många gånger hade en mer unik design förr. Förmodligen ett gott tecken på att man har blivit gammal själv utan att fullt ut ha fattat det...

Kul att du känner igen kompressorn som knappt syns. Det stämmer att det är en gammal Atlas. Den ordinarie kompressorn är också en gammal relik, en BIAB. Den går fint och klarar att driva ganska krävande verktyg. Den har försetts med flödesvänligare luftfilter och en Atlas Copco vattenavslijare och dimsmörjare för betydligt större maskiner. En del gillar inte alls den här typen av kompressor, som går hela tiden. Men jag står ju inte och jobbar vid den timmar i sträck och är den enda brukaren så då räcker det bra med en liten tank, flödet måste ju ändå räcka till. En fördel med stor cylindervolym och liten tank är att den är uppe i fullt tryck på några sekunder från start. Och så billiga förstås, jag gav 1200 spänn för några år sedan och fick med 15-20 m 1/2" gummislang och lite annat jox.

Re: Zundapp #2

Postat: 04 aug 2015, 21:53
av 56:an
Micke S skrev:Tack, ja de där klassiska kåporna är fina. De som kom senare är från mitten på 70-talet när många trodde att det blev fint bara för att man skrev en text med ett ovanligt (fult) typsnitt :shock: Det kännetecknar många saker, även rena bruksföremål att de många gånger hade en mer unik design förr. Förmodligen ett gott tecken på att man har blivit gammal själv utan att fullt ut ha fattat det...
Jag bara tyckte texten var snygg men dom det är original eller inte har jag ingen aning om. Man kan säja mitt mopedkunnande slutar från och med 1973 års modeller för då slutade jag med mopeder och gick så sakteliga över till bilar. Fast lite om de senare mopederna har jag lärt mig här som återfallsmopedist :)

Det är högsta kvalitet i gamla gjutjärnskompressorer men på Biab kunde vevstakslagerna gå ned för det var inte precis överdimensionerade som på den andra märkena. Men sköter du oljan bara någorlunda så ska det funka väldigt bra.

Typen du har där kallades för "byggkompressorer" och hade liten tank, ventilavlastning och var lätt flyttbara på hjul (oftast luftgummihjul). Kan den täcka upp en mindre blästerpistol är det väldigt händigt om man vill blästra nåt utomhus thumb_up

Äldre kompressorer hade många gånger vaddfilter men jag tror det också hade en ljuddämpande funktion. På min KE2 sitter det två filter och "luftburkar med rör" av precis samma princip som på en gammal moped :)

De sista fyrcylindriga Greiff kompressorerna var lackade i blå hammarlack och hade en helkromad luftrenare precis likadan som brukar sitta på trimmade jänke V8:or 8)

Re: Zundapp #2

Postat: 04 aug 2015, 22:34
av HSE
På tal om kompressorer så minns jag en svinkall vintermorgon 1969 när jag och Ålund skulle starta en stor dieseldriven kompressor, en Bauer driven av en luftkyld V8. Den hostade igång och gick lite ojämnt och trögt men tog fart och började varva något kopiöst, avgasröken stod som en kvast och hela kompressorn stod och hoppade. Vi försökte stoppa den men fick stoppreglaget i näven :shock: Ålund rusade efter en skiftnyckel och skruvade isär bränsleledningen, soppan sprutade vilt men kompressorn fortsatte rusa och hoppa jämfota. Jag var rädd att den skulle spränga i bitar men klättrade upp och dök in under skalet och fick tag i stoppreglaget direkt på insprutningspumpen mellan cylindrarna. Äntligen stoppade den :roll: Ålund att lossat returledningen från pumpen, vi skruvade ihop allt igen inklusive stoppreglaget som skakat isär av vibrationerna och försökte starta igen. Nu gick motorn fint och lugnt men kompressorn lät inte bra så vi stoppade igen och kallade på service. Visade sig att en kolv gått på kompressorn, den tålde inte övervarven. Bauer servicen hävdade att vi måste startat den på bensin vilket jag visste vi inte gjort!!! Min teori är att vartalsregulatorn frusit och släppte sedan av värmen från motorn.

Re: Zundapp #2

Postat: 04 aug 2015, 23:10
av 56:an
Bra att du inte försökte stoppa den skenande motorn genom och sätta näven för insuget :)
  • :accident:




En diesel kan inte starta på bensin men någon jag talade med påstod att motorn ändå startar om man fyller på med mer diesel om man tankat fel och fyllt på bensin istället :)

Re: Zundapp #2

Postat: 05 aug 2015, 06:04
av Micke S
56:an skrev:
Micke S skrev: Det är högsta kvalitet i gamla gjutjärnskompressorer men på Biab kunde vevstakslagerna gå ned för det var inte precis överdimensionerade som på den andra märkena. Men sköter du oljan bara någorlunda så ska det funka väldigt bra.
Båda kompressorerna och en gammal Bolens trädgårdstraktor jag har körs på Biltema helsyntet 5W-40. Det beror på att den är bra och bara kostar ca 60 kr litern i 10L dunk och att jag använder den till bilarna. Jag inbillar mig att det är bra med en olja som är hyfsat lättrunnen kall. Speciellt för traktorn som står ute året runt och används för klippning och snöröjning.

Moppemotorerna (Sachs och Zundapp) går på helsyntet 10W-40 för MC, också från Biltema. Den oljan är godkänd för våtkopplingar och används i många högpresterande motorcyklar utan problem.

Re: Zundapp #2

Postat: 06 aug 2015, 11:48
av Micke S
Ideérna har hållit så att det gick att få den fula ankungen i det utförande och skick som jag vill ha den. Styret blev både snyggt och bekvämt, det var en chansning som kändes osäker.

Re: Zundapp #2

Postat: 06 aug 2015, 13:36
av 56:an
Snygg sportmoppe det där... En riktig fullblods-Zündapp :thumb:

Re: Zundapp #2

Postat: 06 aug 2015, 16:01
av Micke S
Tack 56an. En Zundapp kan man få sportig utan att göra en massa speciallösningar. Det är bara styret och avgassystemet som inte ser ut som originalgrejor. Men jag har kombinerat typlika delar från olika årsmodeller för att få den som jag vill. Det hade inte gjort något om den något längre limpan hade funnits att köpa men den här är OK den med.

Re: Zundapp #2

Postat: 06 aug 2015, 16:13
av davidkanske
Det är så pörskans snyggt med svarta mopeder!! slider_score.gif En riktig toppen moppe du verkar ha!

Re: Zundapp #2

Postat: 06 aug 2015, 21:20
av Micke S
Ja svart och krom gör sig väldigt bra. Jag saknar inte ens ekerfälgar genom att de gjutna Zundappfälgarna inte är så tokiga och försvinner i helheten.

En sak som imponerar med aluminiumhjulen på den svarta är att det är mycket bra bromsar både fram och bak.

Man ser att baklyset på den svarta skulle bli snyggare om man låter en bit av den svarta snibben gå in i baklyset så att det kan monteras högre upp. Det enklaste är förstås att såga av snibben en bit så att lyset kan monteras på rätt höjd.

Re: Zundapp #2

Postat: 07 aug 2015, 14:54
av Johan Lat
Anledningen att lampan kommer lite för långt ner är att du har ett bakskärmsöverfall som är till en svensk 76:a och den går längre ner och skall ha den svarta plastlampan du hade innan, till det nya bakhjuset skall du ha ett annat överfall och det är dom som går att köpa nya nuförtiden. Så såga inte i sönder det du har.

Re: Zundapp #2

Postat: 07 aug 2015, 15:24
av 56:an
Johan Lat skrev: Så såga inte i sönder det du har.
Mycket bra råd Johan slider_score.gif

Tänk först, såga sen....

För nån vecka sen hittade jag ett par bättre plasthandtag till Ekonomen men dom var nån knapp centimeter för korta för dom längre Magura vridhandtagen som är på Ekonomen.
Jag tittade och funderade lite och gick hämtade bågfilen, mätte av nån knapp centimeter och började såga.
Efter ett par drag med sågen stannade jag upp och tänkte till och slutade genast när jag insåg vad jag höll på med :shock:

Sen tog jag handtagshylsorna och värmde dom i hett vatten och tryckte på dom med händerna.
Nu går inte plasthandtagen precis ända fram men jag är tusan så mycket mer nöjd med det om jag skulle hitta några fina originalhandtag längre fram.
  • mistick_yes.gif

Re: Zundapp #2

Postat: 07 aug 2015, 15:59
av Micke S
Johan Lat skrev:Anledningen att lampan kommer lite för långt ner är att du har ett bakskärmsöverfall som är till en svensk 76:a och den går längre ner och skall ha den svarta plastlampan du hade innan, till det nya bakhjuset skall du ha ett annat överfall och det är dom som går att köpa nya nuförtiden. Så såga inte i sönder det du har.
Bra info, tackar !

Re: Zundapp #2

Postat: 10 aug 2015, 18:53
av Micke S
Jag byggde ett system till av nya delar genom att jag såg att det går att lösa bra. Det här systemet kommer att sitta på DBSen.