Sida 4 av 11

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 04 feb 2016, 22:17
av Coolvette
TolvNollNio skrev:Ogillar att kalla folk lögnare, men K som i katastrof var väl att ta i?
Tyckte det var välordnat vid mitt besök, varmt och skönt var där också!
Så om det ska heta något borde det vara Mysrummet :wink:
Men blodhundarna :shock: ta sig förbi dom!!!

Håller med Patrik vad gäller dragning av avgasröret, det MÅSTE inte sitta på högersidan.
Nänä, så illa är det kanske inte, jag tycker bara att det är liiite för mycket bra att ha överallt.
29 år i samma kåk har gett tid att samla på mycket som jag inte ens minns jag har.

Ni har givetvis en poäng att rykröret inte nödvändigt måste gå ut på högersidan.
Det tar lite tid att tänka om. 8)

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 05 feb 2016, 22:31
av Raketaren
eller så båda sidor... :mrgreen:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 13 feb 2016, 23:18
av Coolvette
Uppdatering:

För att få en vettig vinkel på expansionskammaren sågades en kil i anslutningens framkant, fick såga flera gånger, vika ner, innan jag var nöjd, nu får jag "blåsan" vettigt nära motorn.
Risken är dock stor att jag offrat all markfrigång...

Bild

Såhär såg spalten ut före svetsning:
Bild

Efter svetsning:
Bild

Efter svetsningen slipades röret på insidan, tack vare att jag sågat en kil som minskades var det begränsat med material på insidan av röret, lätt att slipa ur:
Bild

Anslutningen mellan avgasporten och pipan består av en kona som går från porten 26 mm till pipans 29 mm, invändigt mått.
Mina mätningar gav vid handen att längden var minimum 15 mm, ökade på till 18 och till det kom plattans 5 millimeter.
Enligt min vinkelkalkylator ska 3 millimeters diameter förändring på 23 mm´s längd motsvara 3,73 grader på tvärsliden.
Ställde in just detta och vips, rätt mått infann sig...:
Bild

Bild

Bild

Såhär ser det ut på anslutningen:
Bild

Från avgasporten sett finns inga skarpa kanter som stör utflöde eller returpuls men det finns en fördjupning där pressningen runt flänsen finns, jag tror att jag ska fylla ut och jämna till den kanten med någon form av värmebeständig pasta.
Bild

Anslutningen ser ut såhär, i väntan på TIG-svetsning:
Bild

Minns ni det S-formade röret som skulle bli insugsrör?
Insugsplattan borrades och slipades ur för att passa rörets ytterdiameter om 27,7 millimeter.
Det kapades av och 45-gradersböjen användes tillsamman med anslutningsmuffen jag svarvat tidigare:

Bild
Bild
Bild

Avgasmuff och insugningsrör i väntan på TIG-svetsning:
Bild

Puchen´s kedjespännare är lite tveksam, en tvåmillimeters plåt med en M7-gänga ska trycka en skruv mot hjulaxeln.
På min sving var bägge sidornas gängor borta, någon har gängat upp till M8 som även dom var borta.
Bild

Med viss risk att betraktas som en yxmeckare löste jag det mindre elegant.
Två bitar om 15 x 15 mm och längd 40 mm fixades till, borrades ur samt gängades med M8 på rätt plats, svetsades på plats.
Istället för två millimeter M7 har jag nu 40 mm M8 så det ska inte slitas upp i första taget.
Min devis brukar vara FFSF (Först Funktion Sedan Finish) vilket brukar betyda att funktionen står före, finishen blir aldrig av... 8)
Bild

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 14 feb 2016, 01:24
av Sydstatare
Blir sket bra ju

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 14 feb 2016, 03:37
av Micke S
Det ser ut att bli jättebra.

Undvik att använda pasta att fylla ut gropen i avgassystemet. Det är ju en extremt besvärlig miljö i avgassystemet och speciellt så nära avgasporten. Börjar det släppa kan medlet följa med returpulsen in i cylindern :shock:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 14 feb 2016, 08:15
av Lolalola
Kraftfulla kedjespännare. Ser skitbra ut. :thumb:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 14 feb 2016, 09:44
av Raketaren
ser ut att bli ett prydligt hantverk.... :)

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 14 feb 2016, 09:54
av Coolvette
Micke S skrev:Det ser ut att bli jättebra.

Undvik att använda pasta att fylla ut gropen i avgassystemet. Det är ju en extremt besvärlig miljö i avgassystemet och speciellt så nära avgasporten. Börjar det släppa kan medlet följa med returpulsen in i cylindern :shock:
Tack, bra tips, jag undviker att fylla ut pressvecket.

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 27 feb 2016, 21:50
av Coolvette
Inte mycket nytt har hänt i mitt projekt, arbetsresor och sjukdom har stört.
Har dock fått insuget och avgasadaptern svetsade, saknar egen TIG så det har skötts av en lokal firma.

Vi körde med att enbart smälta samman delarna, spalten var i princip noll och jag ville inte tillföra material, tror det blir tillräckligt starkt ändå:

Bild
Bild

Insuget blir helt OK, enligt mig:
Bild
Bild

Förgasaren hamnar på ett passande ställe. Av någon anledning valde jag att vända ut den på höger sida, först idag insåg jag att tomgångsskruven och choke-reglaget därmed hamnar på "baksidan", in mot ramen, förhoppningsvis stör det inte så mycket.
Bild
Bild
Bild

Det sitter en M5-skruv i överkant, den spänner med ett mutterstycke mot ett säte i insugets platta, ovanför rörets anslutning.
Tanken är ju att den ska avlasta och motverka dragkraften på fästskruvarna till insuget, förgasarens tyngd och rörets längd utgör ju en kraft som vill dra ut skruvarna, detta vill jag motverka för att slippa dåliga gängor:
Bild

Avgasrörets anslutning är ju svarvat som en kon, för att gå upp från portens 26 mm till pipans 29 mm, här ligger det på golvet:
Bild

Cylinder på motor och rör monterat ser ut såhär:
Bild

Blir bra hoppas jag.
Fortsättning följer...

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 28 feb 2016, 11:25
av Baronen
Skitfint Ingvar! Man blir riktigt inspirerad av dom bilderna. Jag tycker att spännskruven var en ganska smart grej. Dock så är väl flänsen inte så stabil, men förmodligen tillräckligt stabil för just avlastning. Det blir ju lite bryt. :)

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 28 feb 2016, 15:59
av Coolvette
Baronen skrev: Jag tycker att spännskruven var en ganska smart grej. Dock så är väl flänsen inte så stabil, men förmodligen tillräckligt stabil för just avlastning. Det blir ju lite bryt. :)
Flänsen i sig är ju 5 mm rostfritt men det är ju en tunga som går upp mellan flänsarna.
Skulle vilja ha fasta pinnbultar och mutter till insuget men på grund av rörets diameter får det bli skruv och insexskalle, samma på avgasplattans infästning.
Med fast monterad pinnbult hade man fått fullt drag, med skruv har man en annan typ av belastning, känns det som.

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 28 feb 2016, 16:17
av Peter Holbrant
Tjusig moped extra nöjd då jag fick svar vad min motorbåge härstammar ifrån...
behövdes inte göra något mer än två undre fästen sen passade de perfekt på en Comet grand prix åxå..
36.jpg

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 28 feb 2016, 17:05
av Coolvette
Peter Holbrant skrev:Tjusig moped extra nöjd då jag fick svar vad min motorbåge härstammar ifrån...
behövdes inte göra något mer än två undre fästen sen passade de perfekt på en Comet grand prix åxå..
Tja, "sportmopeder" är ju ofta stöpta i undefär samma form, vissa har ju en färdig vaggram.
Det som passar en ligger inte så långt från en annan modell.

Finishen på min blir obefintlig, jag nöjer mig med funktion och prestanda i vinter så får vi se vad det blir nästa vinter.

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 28 feb 2016, 17:18
av erlan
jag kan tipsa om att ikea har haft muttrar med insexgrepp. ca 15mm totallängd om inte mitt minne sviker. 1/3 nyckelgrepp och 2/3 gänga ungefär.

erlan

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Postat: 28 feb 2016, 19:24
av Coolvette
erlan skrev:jag kan tipsa om att ikea har haft muttrar med insexgrepp. ca 15mm totallängd om inte mitt minne sviker. 1/3 nyckelgrepp och 2/3 gänga ungefär.

erlan
Tack, har haft en tanke på dom också men jag tror att jag får problem med frigången på grund av rörens form:
För avgasanslutningen har jag ju ett koniskt rör, nätt och jämt jag får dit en skruvskalle:

Bild

Jag får nog plats med en hylsmutter på insuget om den inte är större än 10 mm i ytterdiameter.