MCB 1159 en stummis den med väl?

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
HSE

Re: MCB 1159 en stummis den med väl?

Inlägg av HSE »

Jag skulle förstärka genom att trä in ett rör i det trasiga röret och sedan svetsa.
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

HSE skrev: 19 aug 2025, 16:45 Jag skulle förstärka genom att trä in ett rör i det trasiga röret och sedan svetsa.
Har du gjort nåt sånt och har en bild att dela? Sen vore det kanske inte fel att förstärka vänster sida med en tårtbit, liknande den på höger sida. Men så så ramarna ut då.
Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Oavsett tankar om svetsjobb blev det ett litet steg framåt idag igen. :D

Köpte en DYI muttersmack och tänkte att det här går aldrig när jag såg hur liten den var. Men jäklar, muttern till framhjulet lossnade hur enkelt som helst. Den har fått badat i rostlösning ett tag, men med ett spärrskaft gick jag bet. Varför har jag inte köpt en sån här maskin tidigare? Bra för att lossa drev och svänghjul på motorn också. Bara stänkan bak som jävlas nu, men det tar jag en annan dag.
IMG_3087.jpg
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Trist skada som kan bli lite klurig att reparera.
Det är ju ett rör som är sammanpressad för att få rätt form.
Det måste ha gått fukt i spalten så att röret rostat från insidan och kanske från utsidan också.

Det går inte att lägga en gaffelformad plåt på insidan av swingen och sedan svetsa den en bit in på swingen samt runt hjulaxeln?
Enkelt ritat:
Skadad moped plåt.jpg
Skadad moped plåt.jpg (6.5 KiB) Visad 118 gånger
Det minskar platsen för hjulet men det borde gå att få plats med hjulet ändå, beroende på hur tjock plåt du använder.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Hade kört med Julas 230v med fluss, funkar bra för tunt som du kommer köra på :D
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Jag och min hjälpmekaniker fick lite feeling igår och nu är bakskärmen väck. Bara gaffeln kvar att ta bort, men inget som sitter fast där och kommer jävlas. Sen dags för tvätt som lär bli på OK GDS och efter det fortsätter bygget i vardagsrummet är det tänkt.

Bakskärmen är i jäkligt dålig skick och framskärmen saknades, så 1134 får donera bägge skärmarna. Synd bara att den bak inte är exakt samma som på fetbrux, då den har extra hål för skärmstag. Men det spelar ingen roll och bägge har fin patina, samt ser hela ut.
IMG_3093.jpg
IMG_3075.jpg
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Ändå en liten framgång ändå :D
Hade gärna haft en vapendragare i Moppe projekt som helst är på samma nivå. Finns en 60års Moppe guru 7km bort som min 17åring har trakasserat med moppar som hans storebror körde sönder mm. Han mest i 1950-1960tal. Vet ej man kan övertala lite :D
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Efter sol kommer regn och ett steg framåt och två tillbaka, eller hur var det nu? Den här gaffeln är inget jag vågar köra med, eller ens försöka reparera med svets och svarv. Är det nåt man inte vill är det att den går av vid nedre lagret och skulle bara tänka på det i varje gupp. :shock:

Tyvärr har bruxar en annan gaffel med grövre lager nertill, men det går att göra om en med en distanshylsa. Får leta en annan, alternativt fundera över att bygga om en teleskopgaffel. Svårt att få en sån att lira med pakethållaren fram dock och som jag gärna vill behålla.

Pausar lite med bruxen nu och kommer ge Apollo 8037 lite kärlek, så här i slutet av sommaren. Finns ju lite att göra med den med innan och under vintern, men det tar jag i den tråden. :D
IMG_3103.jpg
Skriv svar