Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Hank
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 mar 2008, 00:00
Ort: Ängelholms kommun, SKÅNE

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:En nödlösning skulle kanske kunna vara att plocka bort kåporna så länge?
Jag brukar köra med höger kåpa borta. Annars kommer man ju inte åt det ställbara munstycket. Har funderat på att konstruera en mer åtkomlig vridanordning utanpå den stora kåpan. Kan jag bara hitta en lämplig böjlig axel så...
JanneHagnell skrev:Kondensatorn låter som en rimlig anledning. På en bilmotor skulle jag riktat misstankarna mot tändstift och tändkabel också.
Tändstiftet är nytt. Tändkabeln ger ett förtroendingivande intryck, men man vet ju aldrig.
JanneHagnell skrev:Mellan cylindern och förgasaren ska det sitta en värmesköld, finns den?
Ingen aning, måste kolla den saken.
JanneHagnell skrev:Är kåpan som leder fläktens luft monterad?
Jupp.


Jag har nu köpt en ny kondensator som jag hoppas ska passa. Måste bara skaffa svänghjulsavdragare först. Lovar att meddela resultatet.

Förresten Janne, vad menade du med att backspeglarna var för korta? Ser man inget i dem? <!-- </EdIndex> --></div>
Hank
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 mar 2008, 00:00
Ort: Ängelholms kommun, SKÅNE

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här har vi förresten härligheten:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi kör ALLTID med kåporna monterade och våran brukar först bli het efter ca 1½ timmes sträck körning. Då blir den lite svagare och tröttare, men den funkar att köra med. Den är heller inte rengjord i förgasare och avgassystem på ett bra tag.

Det är inte säkert att Skoteretten kyler bättre för att ni plockar av kåporna. Luft intagen är utformade för att pressa in luft på "rätt ställe". Däremot ska man vara aktsam så man inte sätter benen precis vid luftintagen på kåporna.

Du kan få ånglås om du har dålig packning mellan förgasare och cylinder. Sedan kallades ju Skoteretten för "tryck kokaren" av en anledning, men detta ska inte ske på 10 minuter. Om den börjar gå ojämnt och ryckigt är det dålig kondensator eller en riktigt rengöring som behövs. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Hank
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 mar 2008, 00:00
Ort: Ängelholms kommun, SKÅNE

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ny konding är på gång. Sen får vi se.
Jag ska kolla förgasarpackningen också. Tack för tipset!

Josefin, du som verkar ha koll på grejorna: kan man hitta en bättre sadel på något hyfsat enkelt sätt? Till exempel (nu fantiserar jag fritt) genom att sätta dit en från Crescent Compact eller något annat.

Marknaden för schyssta Skoterett-sadlar verkar ganska begränsad...
Läste någonstans att det skulle vara samma sadel på Monarscoot. Men sådana växer väl inte heller på träd.

Sadeln på vår moped är mycket sämre än vad som syns på bilden.

Edit: Josefine med e på slutet ska det vara. Sorry. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kan nog lätt säga att den marknaden är begränsad.
Den enda sadeln som passar är från Crescent 2000. Kanske monarscoot sadeln passar men den ser inte alls likadan ut i formen.

Det är nog bara att klä om den om du vill ha en fräsch sadel.
Tarja Hedlund: 0243-60310 Säljer nytillverkade överdrag till 2000 sadlar m.fl. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Backspeglarna passade väldigt bra utseendemässigt men de kom inte tillräckligt långt ut för att se förbi min, visserligen ganska ansenliga, kroppshydda. Sedan fick jag inte till en perfekt fastsättning utan de ville gärna börja snurra och då tyckte vi att det var bättre att köra utan.
Tack för bilden på er Scoterette, Hank! Den är verkligen lyckad i tvåtonslack! Du verkar ha en del pyssel framför dig, vore kul om du la upp en egen renoveringstråd så man fick följa arbetet!
Själv väntar jag på leverans av två styck 6-volts lampor och hoppas att felet i bak- och bromsljus bara låg i de gamla. Sedan ska allt vara klart och själva renoveringstråden avslutad. Men jag återkommer förstås med rapporter om Scoterettens vidare öden! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Hank
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 mar 2008, 00:00
Ort: Ängelholms kommun, SKÅNE

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Tack för bilden på er Scoterette, Hank! Den är verkligen lyckad i tvåtonslack! Du verkar ha en del pyssel framför dig, vore kul om du la upp en egen renoveringstråd så man fick följa arbetet!
Tack för komplimangen men den lacken gör sig bäst på avstånd, om man säger så. :wink:

En omlackering behövs, men vilket år detta kan ske står skrivet i stjärnorna.

Jag lägger upp en egen tråd. Nästa inlägg hamnar där. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Svårstartad...

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->...ja, just när jag trodde allt lirade så skulle jag starta från dagis och lilltjejen skulle visa kompisarna när hon åkte iväg. Trots att moppen var varm vägrade den gå igång. Fick till slut rulla igång den och då hostade, hackade och dog den flera gånger innan den tog sig. Men sedan gick den som vanligt igen. Moppen hade stått 5-10 minuter och jag hade inte stängt bensinkranen, kan förgasaren ha flödat? Har tidigare varit inne ungefär lika länge i en affär, men stängt kranen, och då startade den hur lätt som helst igen. :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De kan flöda på så kort tid. Gammal moppe = stäng kranen då moppen står. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får testa nästa gång jag är ute. Enda andra skillnaden jag kan komma på är att jag förra gången hade munstycket ställt på lite fetare blandning, vilket jag justerade under färd så moppen gick bättre (=högre toppfart och färre misständningar).
:roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om ställbara var ändrat på så kan det göra mycket på starten.
Vid start brukar det funka bäst med 3/4 varv öppet. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Hank
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 mar 2008, 00:00
Ort: Ängelholms kommun, SKÅNE

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skriver under på detta.
Därför hade det varit skönt att kunna ändra munstycket under färd fast man har sidokåpan på.
Och helst kunna vrida munstycket med vänster hand eftersom man givetvis håller fullgas med högran.
Jag ska, som nämnts ovan, fundera ut någon konstruktion. Coolast hade varit att kunna justera munstycket uppifrån styret. Helst utan att göra åverkan på mopeden.
Jag återkommer när jag löst problemet. Men sitt inte uppe och vänta. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Snickarn
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 dec 2007, 00:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag var 15 år byggde jag min första justering från styret. Samma system har jag på flera av mina moppar.
Tag ur munstycket borra hål Dia 3,5 mm längst ytterst där du vrider. Gänga med m4, skruva i en m4 skruv. Kapa av skallen skruva på en mutter drag åt lite sedan en bricka. Tillverka av en cykeleker en ögla som går på m4 skruven. Böj ekern så det blir som en märla (ett u) ca 20 mm från öglan där skall en returfjäder sitta ( fins på alla skrivbordslampor) Sista öglan lika den tidigare men ett kvarts varv skilnad ca 20 mm från märlan. I den öglan sitter viren och fjädern drar tillbaka. På m4 skruven en till bricka och mutter. Vire med nippel genom sista öglan och höljet fast i mororn eller på lämplig plats. Sedan knycker man från motsionscykeln reglagehandtaget och ansluter viren. Yttersta m4 muttern lös och ut o gasa justera som vanligt tills den går bra. Där drar man åt m4 muttern och ekern så det går att justera åt båda hollen.
Ibland kan man få löda fast m4 skruven. Reglagehantaget fins att köpa Magura har men kostar mycket. Växelhandtag från äldre Cyklar dom som satt på ramen går bra.
Jag skulle ta bild på min Autoped och lägga in kanske får med en bild på munstycket. Conrad <!-- </EdIndex> --></div>
Snickarn
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 dec 2007, 00:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu fins det bilder på flera av mina justeringar för munstycke. Se under Mopeder och Sickarns leksaker <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle iväg efter att ha varit i affären 10-15 minuter. Hade stängt bensinkranen och rullade sedan igång och då gick den snällt igång. Återkommer med fler rapporter om startexperimenten. Nu lär det knappast bli kört något den närmaste tiden: 2 decimeter snö i natt och snöstorm idag. Och på fredag går Chicken Race! >200 moppar anmälda! Det blir till att ta (snö)skoteroverall... >:(
Har fått glödlamporna jag beställt och efter att ha korrigerat den underliga felkopplingen i lamphuset har vi nu både bak- och bromsljus. Nu är det bara att hålla tummarna för milda vårvindar... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar