Renovering av min Monark Flaka

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:
bigge skrev:inget maffigt mönster där inte :wink:
jag har de grovaste :lol:
behöver inte vara mer :s

Poleringen blev kanon :D
poleringen blev jätte fin :D men mena däcket :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er! Tack skall ni ha! hoppas hitta "fläktgaller" i morgon på Backamo samt Ilo täcklocket som skall sitta över drevet fram.

Ja dom däcken funkar säkert bra! :D
Skall även se om jag kan finna ett bakdäck i morgon, om jag nu förståt de rätt så har jag ett 15" däck på trots att de står 20" på Trelleborg däcket som sitter på?... dum som få känner man sig :oops:

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt att du fick användning för prylarna.
Kul att träffas också men jag missade dig på Backamo... <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja jag titta mest ner i Backen å försökte leta delar så jag såg inte dig heller :shock: ja grejorna funkar kanon ,men jag skall nog beställa en skiva till av dig så jag har en till de grova å en till de fina om de e oki?
så kan du bara hojta till om och när du fått hem de. tänkte även ta med maskinen ner till dig å se om vi kan lista ut vilken typ av mutter som skall sitta på andra axeln, så jag kan montera en slipskiva där tänkte jag.

Mvh Mathias! <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag har jag fått ner hela Monarken i beståndsdelar, allt e uppmärkt å klart, bara att skeppa iväg på blästring..... Trodde jag :?
Ramen under flaket har nån gång varit knäckt å detta resultera i att någon utan taktkänsla har varit framme med ett knippe plattjärn och vispat runt med en elsvets :cry:
Så de blir till att sätta kapskivan i och gör-om-gör-rätt! jag passar på att stärka ramen när jag ändå håller på men skall försöka få de lite smäckrare samt att få båda ramsidorna lika dana iallafall!!!

Här kommer lite bilder om hur nuläget är!

Ett litet nostalgi fynd jag gjorde ute i verkstan:
Bild
Bild

Tror ni skivorna skulle gå igenom en besiktning? :lol: Någon som har tips om var man kan få tag i nya belägg?
Bild
Bild
Bild

Klåpar lasses svets & mek AB:
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag har de inte hänt ett dyft med Monarken, utan jag har varit med som sällskap på IKEA bla idag.....
Men jag knata ut en liten stund och "tvätta" upp tjejens motor inför chickenrace på fredag. Jag lägger ut en mindre bild där inte hela moppen syns för att inte framkalla kräkningar eller andnöd hos somliga :lol: :lol:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amstaff_Loco skrev:Någon som har tips om var man kan få tag i nya belägg?
Vid en hastig jämförelse ser det ut att vara likadana bromsar på min Norsjö Shopper jag ska skrota snart.

Kanske du vill köpa däcken med fälgar och bromsar komplett?

Bromsbelägg borde du kunna göra av lamellbelägg för kopplingen till en bil. Kan bli problem att hitta så små nitar till beläggen. Nitar är nog inte så lätt att hitta överhuvudtaget idag. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har varit å bekantat mig med både ägare och flaka idag och det kan nog bli nåt av båda två tror jag... :wink:
Verkar som att alla flakor är lagade av folk utan minsta kunskap eller sunt förnuft, tur vi räddar dom! <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hehe tack skall du ha, ja den får varsamt väckas till liv igen efter att nån klåpare utan känsla varit å lekt med svetsen :evil:

och visst e de kul när gamla mopeder räddas för att leva lyckliga i många år där till!
Tack för idag och måste säga att du gjort ett kanon jobb med din flaka! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I morgon bär de iväg för att köpa en 3-växlad Jlo V50 motor till så man kan få igång en komplett i alla fall. man kanske får upp pulsen lite igen nu när delarna faller på plats, fick ju tag i ett komplett handtag till handbromsen här om dagen också, :D <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag betraktar bränsletanken så ser den precis likadan ut som gamla typen reservdunkar för bilar bara med skillnaden är det är fästöron, påfyllningsrör och bränslekran som ska passa för mopeden. <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild
Bild

Nu har jag fått hem min "extra" motor! fick även hem en monark kåpa och ett mycket fint bromshandtag då mitt var av och saknade gummihandtaget.. i am happy! :D så nu får man spotta i nävarna å köra igång. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->3 vxl cooolt :D
Mycket bilder när du klyver motorn ( om du gör )
ska bli kul å se hur en sån ser ut, själv har man inte råd med såna räser grejer 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja de skall bli skoj om man får snurr på den :D
Jag tänker ta en hel del bilder, men de e för att ni skall kunna identifiera delarna så jag får ihop den igen :D :D :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den här renovering känns riktigt rolig att följa!
Kanon med alla bilder också :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar