Renovering av min Monark Flaka

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Renovering av min Monark Flaka

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen! nu står min Roulette vid sidan av i verkstan då jag i dagarna fick tag i denna "pärla" :lol:
Är det någon här som kan urskilja om det är en Monark DM62 -57? köpte den nämligen lite i all hast för att förhoppningsvis kunna väcka liv i den efter många års ladgårds ide...

Mvh Mathias

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade nog varit lättare om det fanns ett kort :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hahaha jag förstår hur du menar :D kanske blir lättare då :D <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det enda jag kunde spåra den till en DM62:a är utformningen på tanken, bakskärmen tror jag är från en 63:a kanske?...
Motorn verkar vara en 3:växlad om man skall tro handtaget iallafall.

ja ja dum e den som inte frågar säg... :D <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror nog mer att de kan vara en M 629:a eller 1628:a då jag har en lampa i fram när jag kikat runt lite, bakskärmen sitter helt fel då den är "framflyttad" och att staget skall vinklas bakåt istället som nån har satt den nu lutad framåt. då även lampfästet är upplyttad till hålen där staget igentligen skall sitta, och lampfästet skall flyttas bak till hålen nedanför.. kanske nån som har försökt att "styla" den utan att lyckas :D <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte någon som vågar sig på en gissning? 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla här så finner du nog modellen, men det verkar kunna vara flera. :D

http://www.mo-ped.se/monark/mv5.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med dig, jag har kikat där och Då jag trdde att de va en DM62:a va pga formen på tanken, men jag har ju bara en lampa framtill och då går inte den teorin ihop heller :D <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En kompis köpte en sådan för 150 spänn i en cykelaffär för ganska precis fyrtio år sedan och då fick han ett par nya framdäck på affären. En annan kompis köpte av den av killen ovan för fem-sex år sedan och har nu renoverat den till toppskick. Den hade då stått ute under en gammal presenning hela tiden men faktiskt klarat sig bra utom flaket. Motorn fungerade för killen hade startat upp den någon gång ibland. Jag har ekrat upp bakhjulet nu vid renoveringen och gjort lite motor- och reglagejobb. Nu är det bara elen kvar och det har jag lovat göra framöver.

I original var den här mopeden 2-växlad men ett 3-växlad motorblock sattes dit redan 1971 och då byttes även till kedjetransmission och JLO FP50 cylle samt Encarwi förgasare.

Enligt killen som har mopeden nu är det skillnad på modellbeteckning mellan 2- och 3-växlad. <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rolig historia om den moppen att läsa!
Min e ju som sagt 3växlad och skruvade ur stiftet idag för att se om de fanns nån gnista, men icke, den va stendöd :(
Vet du eller har du några delar till en V50 motor?
Jag vill tro att de e V50 och inte G50 med tanke på att de sitter en kåpa som gör den fläktkyld. jag är intresserad av att få igång "orginal" motorn
så jag undrar om någon sitter på sprängskisser på motorn också, jag saknar fläktgallret på motorns vänstersida samt hela kåpan på högersidab, så dessa delar är av stort intresse, Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
limporna
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 jul 2010, 23:00
Ort: Lindesberg

Inlägg av limporna »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har PM..... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Slipade försiktigt fram ramnummret som satt instansat på ramen intill sadelstolpen. 319954 629
med andra ord en 629:a! :D

Tydligen skall den förhoppningsvis se så här ut nån gång igen :D

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Under flaket sitter på rad ett antal gummiringar till fjädringen. De spricker sönder av ålderskäl. I dag svåra att få tag på och även dyra. De nytillverkas och jag förstår att tillverkaren måste ha betalt men det känns att betala tusenlappar för några gummiringar. Små serier blir dyra men vi får väl vara tacksamma för att reservdelar överhuvudtaget går att få tag på. :) Nytillverkning är också det enda rätta för sådant här eftersom gummi åldras.

Själv brukar jag söka efter en liknande produkt, om än inte exakt, som kan tänkas passa istället. Som ersättning här kanske man kunde söka bland ljuddämparupphängningar till lastbilar kanske? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bra tips där, jag har inga gummin alls just nu då de redan "rammlat" av :D
såg att rubermek gör nya om de nu e dessa ----

http://www.e-handelsbutik.net/rubbermek/product_info.php?products_id=6&osCsid=adea6b6cdc35fa64aec79f9b8e52c3b1

vet du även vart man får tag i nya däck till bra pris till en flaka, skulle behöva nya gummin och slang runt om

Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det är de här gummiringarna istället men jag är inte 100% säker:

http://www.e-handelsbutik.net/rubbermek/product_info.php?cPath=4_5&products_id=5&osCsid=adea6b6cdc35fa64aec79f9b8e52c3b1

Man får ta bort den inre ringen och bara använda den yttre. De ser ut att säljas parvis för 385 kronor. Du kanske klarar dig med fyra ringar om du inte ska ta allför stora lass? I så fall blir kostnaden under 800 kronor och det kan det väl vara värt tycker jag i alla fall.


Angående däcken så är det ännu gångbara standarddimensioner både fram och bak.

Jag kan ha några svensktillverkade Trelleborg eller Värnamo NOS däck som passar framhjulen att erbjuda dig. Är du intresserad kollar jag mer noga.


Förresten hörrudu... såg jag inte den här mopeden på Blocket för en tid sedan??? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar