80cc topspeed Sachs
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra med Sachs? För min del nostalgi, dessutom tömde jag en vind med endast Sachs och MCB delar hos en god vän som hade haft cykelaffär.
Hade det varit Krejdler hade det endast varit Krejdler och inget annat, men Krejdler växer inte på träd. Dessutom fins dom inte i bodar och uthus som moppar med Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
Hade det varit Krejdler hade det endast varit Krejdler och inget annat, men Krejdler växer inte på träd. Dessutom fins dom inte i bodar och uthus som moppar med Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med dom 2 föregående..
Men det är ju inte bara sachsmotorn utan ofta hela MCB konceptet som lockar mig ..lite Made In Sweden
Om 20 år minns man att dom tillverkat bilar i Sverige
Självklart är det ju INGET märke med så många år på nacken som kan jämföras med dagens motorer (ej budget då)
Men vad finns då charmen att ens åka trimmad moppe ? <!-- </EdIndex> --></div>
Men det är ju inte bara sachsmotorn utan ofta hela MCB konceptet som lockar mig ..lite Made In Sweden
Om 20 år minns man att dom tillverkat bilar i Sverige
Självklart är det ju INGET märke med så många år på nacken som kan jämföras med dagens motorer (ej budget då)
Men vad finns då charmen att ens åka trimmad moppe ? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud
-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du bör nog ha alla kylflänsarna kvar, annars blir det nog varmt.
Det var en 75cc cylinder såg jag, men vilket fabrikat?
Ska bli intressant att se hur en EKF uppför sig med en sådan cylinder onekligen.
Ska du köra med originalkoppling osv också ? <!-- </EdIndex> --></div>
Det var en 75cc cylinder såg jag, men vilket fabrikat?
Ska bli intressant att se hur en EKF uppför sig med en sådan cylinder onekligen.
Ska du köra med originalkoppling osv också ? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det är en Athena 80cc med 48mm borrning.
Jag har en 4-lamellskoppling som funkar perfekt!
<!-- </EdIndex> --></div>
Frågar du mig?hammonddme100 skrev:Du bör nog ha alla kylflänsarna kvar, annars blir det nog varmt.
Det var en 75cc cylinder såg jag, men vilket fabrikat?
Ska bli intressant att se hur en EKF uppför sig med en sådan cylinder onekligen.
Ska du köra med originalkoppling osv också ?
Det är en Athena 80cc med 48mm borrning.
Jag har en 4-lamellskoppling som funkar perfekt!

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ska bli kul att se lite GPS-resultat från den där maskinen så småningom.
Den kommer att bli riktigt snabb.....
Själv är jag konservativ och håller mig till 50cc,
men har absolut inget emot de som kör större grejer.
Mycket tufft !
Återkom gärna med mer info framöver.
<!-- </EdIndex> --></div>
Aha! Ja det där är ju fina grejer. 4-skivig koppling blir ju perfekt.Rexxy skrev:Frågar du mig?hammonddme100 skrev:Du bör nog ha alla kylflänsarna kvar, annars blir det nog varmt.
Det var en 75cc cylinder såg jag, men vilket fabrikat?
Ska bli intressant att se hur en EKF uppför sig med en sådan cylinder onekligen.
Ska du köra med originalkoppling osv också ?
Det är en Athena 80cc med 48mm borrning.
Jag har en 4-lamellskoppling som funkar perfekt!
Ska bli kul att se lite GPS-resultat från den där maskinen så småningom.
Den kommer att bli riktigt snabb.....

Själv är jag konservativ och håller mig till 50cc,
men har absolut inget emot de som kör större grejer.
Mycket tufft !
Återkom gärna med mer info framöver.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn är lackerad nu så den ser hyfsad fräsch ut. Måste ta och beställa en ny vevstake till Veven också. Staken glappar onödigt mycket.. 
Ska beställa en från VRM när jag fått pengar, 895:- för en vevstake!
Får man ett komplett top-racing vevparti för...
En bild på motorn

<!-- </EdIndex> --></div>

Ska beställa en från VRM när jag fått pengar, 895:- för en vevstake!

En bild på motorn

