
Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Amazon var fina bilar på sin tid, jag har inte haft någon men min mor och två av mina svågrar har haft så jag har mekat en del med dem. Men två Volvo PV har jag haft, en 444 och en 544 sport. Den sista var något av det vassaste i familjebil på den tiden
Idag är 90 SAE hästar inte mycket att komma med. Men bra bilar fast rostade en del...
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
På den tiden tillverkade man bilar i dag producerar man dom. Jag vill inte ha en nyare bil längre. I princip är allt nyproducerat bara skit. På verkstäderna reparerar man inte bilar längre. Jobbar du på verkstad är du komponentutbytare och byter ut trasiga givare och sensorer. Jag planerar att gå över helt till skattebefriat.HSE skrev:Amazon var fina bilar på sin tid, jag har inte haft någon men min mor och två av mina svågrar har haft så jag har mekat en del med dem. Men två Volvo PV har jag haft, en 444 och en 544 sport. Den sista var något av det vassaste i familjebil på den tidenIdag är 90 SAE hästar inte mycket att komma med. Men bra bilar fast rostade en del...
Grattis till Amazonen! Och flakan också för den delen
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
3liter Hallonsoda å 1,5liter Päronsoda.... Fått ett återfall.... 
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Har haft hela volvoserien (utom p1800) men Amazon är nog den jag gillar bäst , Min dotter har ju en AmazoncombiBaronen skrev:På den tiden tillverkade man bilar i dag producerar man dom. Jag vill inte ha en nyare bil längre. I princip är allt nyproducerat bara skit. På verkstäderna reparerar man inte bilar längre. Jobbar du på verkstad är du komponentutbytare och byter ut trasiga givare och sensorer. Jag planerar att gå över helt till skattebefriat.HSE skrev:Amazon var fina bilar på sin tid, jag har inte haft någon men min mor och två av mina svågrar har haft så jag har mekat en del med dem. Men två Volvo PV har jag haft, en 444 och en 544 sport. Den sista var något av det vassaste i familjebil på den tidenIdag är 90 SAE hästar inte mycket att komma med. Men bra bilar fast rostade en del...
Grattis till Amazonen! Och flakan också för den delen
och 245turbon med 1.2 i laddtryck sparkade också på en del.
Inte mycket att se. Sitter B20 med K-kam och planad ,lite portad topp med en enkel strombergare på, ska kanske byta mot en Weber 36/36 eller dubbla SU. Sen är det Amazonens skivbromsar fram med hjälpservon. Om nån har en m41 låda (m40 med överväxel) så är jag spekulant. Det varvar lite mycket med 4.56:1 i bakaxeln56:an skrev: När får vi en titt under motorhuven?
Ordförande i Hallstamoppers 
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
kunde varit värre med bakaxeln, många duetter hade väl 5,1:1 i bakaxeln?
och en kompis hade för många år sen en väldigt tidig duettaxel med 5,62:1 i sin folkraceamazon.
när jag gick fordon på gymnasiet så trollade vi i duettdrev från en M23 axel i en M27 amasonaxel. skulle sitta i en rallybil. då borde det gå att få i amazondreven i en duettaxel med.
jag skulle säga att med den motorn så borde en 4,11:1 axel OCH en overdrive sitta perfekt.
erlan
och en kompis hade för många år sen en väldigt tidig duettaxel med 5,62:1 i sin folkraceamazon.
när jag gick fordon på gymnasiet så trollade vi i duettdrev från en M23 axel i en M27 amasonaxel. skulle sitta i en rallybil. då borde det gå att få i amazondreven i en duettaxel med.
jag skulle säga att med den motorn så borde en 4,11:1 axel OCH en overdrive sitta perfekt.
erlan
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Du har rört till det lite med utväxlingarna. Till pv/duett/amazon finns det 4.10 och 4.56 standard. Sen fanns det en Rallyutväxling på 5.38 det finns en 4.30 men den tror jag satt i nån 145a. man kunde ju böka dit en 240 axel. Då finns ju lite mer att välja på 3.96 eller 3.73 kan vara lagomerlan skrev:kunde varit värre med bakaxeln, många duetter hade väl 5,1:1 i bakaxeln?
och en kompis hade för många år sen en väldigt tidig duettaxel med 5,62:1 i sin folkraceamazon.
när jag gick fordon på gymnasiet så trollade vi i duettdrev från en M23 axel i en M27 amasonaxel. skulle sitta i en rallybil. då borde det gå att få i amazondreven i en duettaxel med.
jag skulle säga att med den motorn så borde en 4,11:1 axel OCH en overdrive sitta perfekt.
erlan
Ordförande i Hallstamoppers 
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Jag vill också ha planad toppBraxmatte skrev: och planad ... topp med en enkel...
Men då för att få motorn effektivare. Fast på köpet kommer den bli lite piggare och nåt fåtal mera kusar. Baksidan blir en något hårdare motorgång och lite tuffare för startmotorn men det kan vara marginellt.
Jag föreställer mig skillnaden som Sachs mopedmotor med äldre klotformad eller den senare högkomptoppen.
Det känns skillnad både i axet och i vibrationerna i handtagen
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Skulle tippa att det är ca 115-120 hk i motorn nu.56:an skrev:Jag vill också ha planad toppBraxmatte skrev: och planad ... topp med en enkel...![]()
Men då för att få motorn effektivare. Fast på köpet kommer den bli lite piggare och nåt fåtal mera kusar. Baksidan blir en något hårdare motorgång och lite tuffare för startmotorn men det kan vara marginellt.
Jag föreställer mig skillnaden som Sachs mopedmotor med äldre klotformad eller den senare högkomptoppen.
Det känns skillnad både i axet och i vibrationerna i handtagen
Ordförande i Hallstamoppers 
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
fick lov att googla runt en stund, för att kolla så inte alsheimer slagit till.Braxmatte skrev:Du har rört till det lite med utväxlingarna. Till pv/duett/amazon finns det 4.10 och 4.56 standard. Sen fanns det en Rallyutväxling på 5.38 det finns en 4.30 men den tror jag satt i nån 145a. man kunde ju böka dit en 240 axel. Då finns ju lite mer att välja på 3.96 eller 3.73 kan vara lagomerlan skrev:kunde varit värre med bakaxeln, många duetter hade väl 5,1:1 i bakaxeln?
och en kompis hade för många år sen en väldigt tidig duettaxel med 5,62:1 i sin folkraceamazon.
när jag gick fordon på gymnasiet så trollade vi i duettdrev från en M23 axel i en M27 amasonaxel. skulle sitta i en rallybil. då borde det gå att få i amazondreven i en duettaxel med.
jag skulle säga att med den motorn så borde en 4,11:1 axel OCH en overdrive sitta perfekt.
erlan
http://www.google.se/url?url=http://d18 ... AYifR67sVg
tydligen så var hela den högen med bakaxlar gamla rariteter redan då.
kompisen hittade ett halvdussin duettaxlar på nån gammal skrot.
och en var på 5.62:1 och resten 3.13:1. men det var tydligen till 445duetten alla dom. så låga utväxlingar var väl osäljbara redan då.
tilläggas kan att den folkraceamazonen var elakt startsnabb. och han använde 2an och 3an på dom flesta folkracebanor
-
Neifelheim
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Idag fick jag hem den, fin för sin ålder, såld ny till alvesta. Ska ringa och fråga ägaren (om han lever) om han kommer ihåg sin bil.
Bilen har varit ett skolprojekt, helt upplagad, för att sen bli såld och ställd under ett träd, och bli dålig igen. Kompisen och jag tänkte att de skadar ju inte o prova om den startar, och jodå! 1½ varv på startmotorn, så hoppade den snällt igång. Nu återstår koppling och bromsar, samt rostlagning.... =)
Bilen har varit ett skolprojekt, helt upplagad, för att sen bli såld och ställd under ett träd, och bli dålig igen. Kompisen och jag tänkte att de skadar ju inte o prova om den startar, och jodå! 1½ varv på startmotorn, så hoppade den snällt igång. Nu återstår koppling och bromsar, samt rostlagning.... =)
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Nice köp kejsaren till oki pris...
M8 är inget problem för dig, enkelt jag brukar svarva ner den till M6 i ena änden..
M8 är inget problem för dig, enkelt jag brukar svarva ner den till M6 i ena änden..
Senast redigerad av billykid den 13 mar 2015, 17:54, redigerad totalt 1 gång.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
Bra köp, priset kan man inte klaga på med tanke på skick och utförande på blocket.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
ja en pinnskruv är ju lätt att fixa, har man sen ett skrotblock tar man hålsågen och sågar ur "hålet" för kickaxeln och svarvar till en bussning av. sen kan man montera kickstart.
vill man ha dit större drev än 13kugg får man däremot ta fram svetsen.
men håller med om att det var ett fynd. lagren är värda mer än 116 euro.
appropå kopplingslager, är det nån som har koll på kvaliteten på dom nytillverkade som finns på marknaden nu. är det anständig kvalitet? det partiet som kom packade med fett var väl riktigt skräp?
nån som testat dagens nytillverkade i nån vassare maskin?
erlan
PS
ska du ha blocket på en GC så finns det cylindrar i tyskland med 8mm skruvhål, dock på 1,5 hk.
DS
vill man ha dit större drev än 13kugg får man däremot ta fram svetsen.
men håller med om att det var ett fynd. lagren är värda mer än 116 euro.
appropå kopplingslager, är det nån som har koll på kvaliteten på dom nytillverkade som finns på marknaden nu. är det anständig kvalitet? det partiet som kom packade med fett var väl riktigt skräp?
nån som testat dagens nytillverkade i nån vassare maskin?
erlan
PS
ska du ha blocket på en GC så finns det cylindrar i tyskland med 8mm skruvhål, dock på 1,5 hk.
DS