Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Crotch skrev:Nu har jag läst hela tråden!

Mycket intressant då jag inte kan meka och köpte en skoterett igår. Den stannar också efter typ 7 km och sedan får man vänta och kicka igång den. Sedan funkar den ett tag igen.

Jag inser, efter att ha läst tråden, att det kan bero på vad som helst :)

Första projektet för mig är att se om det finns ordentlig luftburk osv. Sedan måste jag nog byta tändhatt och stift, eftersom någon har brutit bort "sargen" på tändhatten och sedan lagt den ovanpå gängorna på tändstiftet :)

Tack Janne för en mycket bra och roligt skriven tråd.

//Dawid
Tackar! :D Kul att mina vedermödor kan vara till nytta för någon! 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Frågan är om vi ska hoppas att du fixar moppen eller om vi ska hoppas på ett rekord i Guinness Rekordbok, men då krävs nog att tråden blir läääääängre. :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, moppen är nog tyvärr inne på Guinness... :(
Idag blev kortaste provturen på länge, stopp i ett av de första motluten... :evil: Väntade lite, sedan startade den igen och gick nästan hem men dog i uppförsbacken. Lyckades kicka igång igen, körde fem meter, stopp... :(
Jag tror nu stenhårt på bensinkranen för:
1) Jag kom mycket längre förra gången med spolarburkstank (då var det iof sig bara ett bensinfilter).
2) När jag tittar i bensinslangen närmast kranen är det 90% luft i den. När jag tar loss slangen rinner bensinen snällt ut men det verkar som luften inte kan bubbla bakvägen ut.

Återkommer med de övriga teorierna jag har, grunna på detta så länge... :laserswords: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har visserligen inte läst hela tråden, men kan en sån här pyl saknas till din tryckkokare :D

http://www.tradera.com/NOS-kylplat-flaktkylda-HVA-Flinta-Scoterett-mfl-auktion_103178919 <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

JanneHagnell skrev:Ja, moppen är nog tyvärr inne på Guinness... :(
Idag blev kortaste provturen på länge, stopp i ett av de första motluten... :evil: Väntade lite, sedan startade den igen och gick nästan hem men dog i uppförsbacken. Lyckades kicka igång igen, körde fem meter, stopp... :(
1) Jag kom mycket längre förra gången med spolarburkstank (då var det iof sig bara ett bensinfilter).
2) När jag tittar i bensinslangen närmast kranen är det 90% luft i den. När jag tar loss slangen rinner bensinen snällt ut men det verkar som luften inte kan bubbla bakvägen ut.

Återkommer med de övriga teorierna jag har, grunna på detta så länge... :laserswords:
Hmmm, kanske en T-koppling på bränsleslangen där du drar upp en extra avluftning, låt den sluta ovanför tanken?! Bara en tanke.....

Annars kanske det behövs en ny kran med bättre flöde? <!-- </EdIndex> --></div>
Kuli

Inlägg av Kuli »

JanneHagnell skrev:2) När jag tittar i bensinslangen närmast kranen är det 90% luft i den. När jag tar loss slangen rinner bensinen snällt ut men det verkar som luften inte kan bubbla bakvägen ut.
Men normalt ska inte luften "bubbla upp" i soppaslangen.

Rinner det någon soppa ur förgasaren om du flödar den ??? Om inte så kanske luftning/överrinninghålet på förgasarens flottörhus är täppt ???

Vakuum i tanken ? Tror dock inte själv på det för då borde du komma rätt lång innan det stannar. Eller ???

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

tompa skrev:Jag har visserligen inte läst hela tråden, men kan en sån här pyl saknas till din tryckkokare :D

http://www.tradera.com/NOS-kylplat-flaktkylda-HVA-Flinta-Scoterett-mfl-auktion_103178919
Nice try. Den plåten finns. :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Pälle skrev:
JanneHagnell skrev:Ja, moppen är nog tyvärr inne på Guinness... :(

Återkommer med de övriga teorierna jag har, grunna på detta så länge... :laserswords:
Hmmm, kanske en T-koppling på bränsleslangen där du drar upp en extra avluftning, låt den sluta ovanför tanken?! Bara en tanke.....

Annars kanske det behövs en ny kran med bättre flöde?
My thoughts exactly! Har tänkt dra en snorkel upp under sadeln. Och sedan funderar jag på att dra några vanliga rörkopplingar med typ en kulventil istället för bensinkran. Men först ska spolarburken tillbaka och systemet testas igen! :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Kuli skrev:
JanneHagnell skrev:2) När jag tittar i bensinslangen närmast kranen är det 90% luft i den. När jag tar loss slangen rinner bensinen snällt ut men det verkar som luften inte kan bubbla bakvägen ut.
Men normalt ska inte luften "bubbla upp" i soppaslangen.

Rinner det någon soppa ur förgasaren om du flödar den ??? Om inte så kanske luftning/överrinninghålet på förgasarens flottörhus är täppt ???

Vakuum i tanken ? Tror dock inte själv på det för då borde du komma rätt lång innan det stannar. Eller ???

/Kuli...
Nej, vaccum i tanken är det inte för jag har kört utan tanklock. Men luftningshålet i förgasaren är ju en möjlighet... :roll: Har visserligen haft loss förgasaren och rensat i alla möjliga vinklar och vrår och har för mig att jag rensat det också men man vet ju aldrig. Jag har ingen flödningsknapp att testa med, så jag får väl rensa på vinst o förlust, helt enkelt. :tierdeyes: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, ytterligare lite funderingar som jag tänkte testa på er, kära forumkolleger. Har brutit ner felkällorna i följande:
1)Bensinen kommer inte fram till trotteln. Hetaste spåret just nu. Stopp el dyl någonstans på vägen.
2) Korsdrag i cyllen. Har ju konstaterat att den är väl högt borrad och saken blev ju inte bättre av att jag smäckte dit en cylinderfotspackning. Men borde den inte alltid gå dåligt då?? Eller i alla fall stanna efter exakt lika lång tid varje gång???
3) Tjuvläcka i toppackningen. Tidigare fel som inte är ovanligt på motorer som stått still. Men nej, sprayade startgas idag och inget hände.
4) Tändsystemet. Bytt tändspole och konding men till billigt Kina-jock. Men de gamla symptomen med det ställbara munstycket som gjorde att den gick på tomgång och tom varvade (utan kraft) med vrålhög blandning talar emot.
5) Ånglås. Nej, det är för kallt ute för att det ska kännas troligt.
6) Spricka i blockhalvorna. Öppnar sig när motorn blir varm. Vill INTE ens tänka tanken...

Det som talar emot 2, 3, 4 och 6 är att den faktiskt gick riktigt bra och länge efter att jag bytt till fasta munstycket, innan jag hade loss tanken. Och att den gick ganska bra även när jag körde med spolarburken vid förra turen.
Så, lite input på detta mottages tacksamt!! :D <!-- </EdIndex> --></div>
vodka

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1. Har du encarwi sitter det en sil i flottörlocket kolla att den är fri från skit. Det går klämma fast flottören med ställbara munstycket kan du lyckats med det?
2. Möjligt det syns med en ficklanpa om du lyser in i kröken och samtidigt kollar i insuget.
3. Det synns om du har oljfäckar runt topplocket enkelt att se.
4. Svårt att avgöra, men har själv råkat ut för felaktiga tänddelar till min 1175
5. Knappast lite för kallt nu.
6. Knappast motorn sitter skyddad i ramen <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja ja ja guinness oregonian_congratulations.gif <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->flötet... <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->byt flottör :roll: jag hade liknande problem på min florida å det var flottören som kärvade..men det torde du nog redan ha gjort har inte läst hela tråden sorry :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, jag har inte bytt flottör men funderar på det. Tycker att den borde kunna börja kärva när som helst, typ direkt efter start. Men man vet aldrig... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar