Stummisracer 1135-58 EK-slide

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Stummisracer 1135-58 EK-slide

Inlägg av selma »

Hasse skrev:Har meklusten återkommit?
Nej,men jag bytte tändprylarna för en vecka sen.
Så nu startar den igen,sen har jag inte gjort mer.
Nu är det målning av altan som gäller.
Känns riktigt bra,inget som djävlas :lol:
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Stummisracer 1135-58 EK-slide

Inlägg av selma »

Fick lite tid idag att kika på eländet,men vad hjälpte det :(
Motorn startar men dör efter 10-15s,startar direkt men dör igen efter 10-15s.
Har inte en susning vad jag ska felsöka på.Helt tom på idéer.
Har redan gjort ett varv med byte av komponenter.
Nu får den hamna i skamvrån ett tag,nu vill jag inte ta iden med tång hate-wall.gif
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Stummisracer 1135-58 EK-slide

Inlägg av Falkfish »

Soppan, det är soppan det är fel på, eller rättare sagt tillförseln..
Kan iof vara så att det sitter en säkerhetsbug i tändkretsen som efter för många felmeddelanden stänger av....
P´åt igen...

Stefan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Stummisracer 1135-58 EK-slide

Inlägg av erlan »

har du provat att ansluta en strobolampa. då borde det gå att se om gnistan finns kvar innan veven stannar helt.

i så fall är halva felsökningen avklarad.
eller så ställer du t.ex. en båttank bredvid och matar förgasaren med en elpump.
alternativt göra ett specialtanklock och pumpa tryck i tanken med en cyckelpump.

sen kan du med lite tur/otur ringat in felsökningen lite.

erlan
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Re: Stummisracer 1135-58 EK-slide

Inlägg av cobra karlsson »

Men det var skaplig fjong i maskin så länge den gick kan jag lova efter Selmas förevisning igår eftermiddag
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Stummisracer 1135-58 EK-slide

Inlägg av selma »

erlan skrev:har du provat att ansluta en strobolampa. då borde det gå att se om gnistan finns kvar innan veven stannar helt.

i så fall är halva felsökningen avklarad.
eller så ställer du t.ex. en båttank bredvid och matar förgasaren med en elpump.
alternativt göra ett specialtanklock och pumpa tryck i tanken med en cyckelpump.

sen kan du med lite tur/otur ringat in felsökningen lite.

erlan
Får tacka för tips erlan,stroblampan ska jag testa när jag fått mer energi.
Gnista har jag direkt när den stannat,men den stannar med ett blött stift.
Så jag hoppas det ligger där.Att gnistan försvinner tillfälligt.

Har fullflödes kran inget vacum,8mm invändig slang.Provat 3 förgasare,så den sidan lämnar jag.

Man är lite less just nu när det mesta strulat :?
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Stummisracer 1135-58 EK-slide

Inlägg av selma »

cobra karlsson skrev:Men det var skaplig fjong i maskin så länge den gick kan jag lova efter Selmas förevisning igår eftermiddag
Får tacka för besöket,vi syns väl på Mellsta antar jag :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Stummisracer 1135-58 EK-slide

Inlägg av erlan »

tanken var att med lite extra tryck så får du mer bränsle genom flottörventilen.

erlan
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Stummisracer 1135-58 EK-slide

Inlägg av selma »

erlan skrev:tanken var att med lite extra tryck så får du mer bränsle genom flottörventilen.

erlan
Jag är med på vad du menar,men har konstaterat att det ej är nån bränslebrist.
Den går precis lika länge vid varje start,startar direkt efter stopp.
Stiftet är blött efer stopp,så det troliga är nåt med gnistan.
(hoppas på det,så man har nån tråd att dra i :roll: )
Det är precis som den har en inbyggd timer.

Hittar jag ett fel,så har jag snart nåt annat...så det har inte varit nån dans på rosor :(
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3568
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: Stummisracer 1135-58 EK-slide

Inlägg av Braxmatte »

selma skrev:
erlan skrev:tanken var att med lite extra tryck så får du mer bränsle genom flottörventilen.

erlan
Den går precis lika länge vid varje start,startar direkt efter stopp.

Det är precis som den har en inbyggd timer.
:(
Du kanske har windows i tändsystemet :twisted:

Går en stund sen behöver den "startas om" slider_anon.gif
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Stummisracer 1135-58 EK-slide

Inlägg av Rexxy »

selma skrev:
erlan skrev:tanken var att med lite extra tryck så får du mer bränsle genom flottörventilen.

erlan
Jag är med på vad du menar,men har konstaterat att det ej är nån bränslebrist.
Den går precis lika länge vid varje start,startar direkt efter stopp.
Stiftet är blött efer stopp,så det troliga är nåt med gnistan.
(hoppas på det,så man har nån tråd att dra i :roll: )
Det är precis som den har en inbyggd timer.

Hittar jag ett fel,så har jag snart nåt annat...så det har inte varit nån dans på rosor :(

Långsökt, men du har väl testat olika tändstift med olika hårdheter eller fabrikat?

Fick problem med min e-type. Kör med rätt så hög kompression, och där dödade jag två stift på rad. Slängde sen i ett begagnad bosch-stift. Då gick den bra. cocos_acc.gif
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Re: Stummisracer 1135-58 EK-slide

Inlägg av cobra karlsson »

Sura och jag diskuterade din moppe . du tror inte att batterierna får en svacka så den släcker tändningen ?
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Stummisracer 1135-58 EK-slide

Inlägg av selma »

Rexxy skrev:
selma skrev:
erlan skrev:tanken var att med lite extra tryck så får du mer bränsle genom flottörventilen.

erlan
Jag är med på vad du menar,men har konstaterat att det ej är nån bränslebrist.
Den går precis lika länge vid varje start,startar direkt efter stopp.
Stiftet är blött efer stopp,så det troliga är nåt med gnistan.
(hoppas på det,så man har nån tråd att dra i :roll: )
Det är precis som den har en inbyggd timer.

Hittar jag ett fel,så har jag snart nåt annat...så det har inte varit nån dans på rosor :(

Långsökt, men du har väl testat olika tändstift med olika hårdheter eller fabrikat?

Fick problem med min e-type. Kör med rätt så hög kompression, och där dödade jag två stift på rad. Slängde sen i ett begagnad bosch-stift. Då gick den bra. cocos_acc.gif
Det kan du lita på,har inte missat ett enda :wink:
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Stummisracer 1135-58 EK-slide

Inlägg av selma »

cobra karlsson skrev:Sura och jag diskuterade din moppe . du tror inte att batterierna får en svacka så den släcker tändningen ?
Nej tyvärr,i varje fall inget som gett utslag på mätinstrument.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Stummisracer 1135-58 EK-slide

Inlägg av erlan »

ok, då är det dags för dom tokiga och långsökta gissningarna.
här kommer en:
aluminiumblocket växer av värmen. så givaren till tändningen kommer längre från veven, och avtåndet till
nocken på veven blir för stort.

erlan
Skriv svar