Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mao blir alltid någon glad hur det än går... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jajjemen ska bli skoj o se om du fått liv i den som de ska va nu <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, mina vänner, ni kan glädja er åt en fortsättning på denna tråd... :roll:
Visst startade Scooteretten men först efter längre kickande och det var som tidigare svårt att få den att gå kall, mycket macklande med gas o choke. Tyckte det kom lite avgasrök uppe vid motorn och tänkte att jag testar toppackningen. Så spruuut med startgas och VROOOOOOM!! :shock:
Jajamen, läckande toppackning! :evil:
Har ju testat detta tidigare utan att märka något, men nu var det inget att tveka på. :x Som både jag och ni varit inne på så tänker jag nu ge mig på min pluggade originalcylle och hona den när jag ändå är i farten och om jag får fason på den så byter jag, annars får jag nöja mig med nya topp- och cylinderfotspackningar.
Till glädjeämnena hör dock att det nya avgassystemet gav ett helt OK ljud! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla även så att toppen inte är sneddragen eller skadad. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, har faktiskt ett par topplock liggande så det blir väl det bästa av dem som åker på... Har även nya kolvringar så det får jag väl kosta på också så kanske Flintan slutar sura... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag fick jag honat den otrimmade cyllen. :)
Dock hade jag köpt honingsverktyget på ett välkänt lågprisvaruhus i motorbranschen och varje gång slipstenarna kom lite utanför kanten så lossade de och for över halva garaget... :x Det gick väl inte lika mycket tid på att leta som att hona men stor skillnad var det inte... :roll:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, igår kväll åkte cyllen av. Döm själva av bilderna om det ser ut som det läckt från toppen eller inte. Det som runnit är packningsklistret, men jag antar att det skedde redan vid monteringen. Möjligen kan jag ha varit lite för ivrig så det inte fick härda. :roll:
Jaja, jag satte dit den oborrade cyllen för att se att allt löpte bra och visst. Sedan skulle jag byta kannringarna och då kom chocken: Den övre var helt ojämn i tjocklek (se bild)! Det var inte mycket kvar vid knastret! :shock:
Om det inte tätat mycket där kan jag förstå, särskilt ihop med en cylle som var väl uppborrad i insuget...
Med nya ringar på plats blev det genast bökigare att få in kolven i cyllen men det är ju så det ska vara och nu löper den fint. Satte på ett annat topplock också för säkerhets skull och drog allt med moment. Nu står en värmefläkt och blåser på toppen så klistret kan få härda i lugn och ro. Sedan ska bara allt annat tillbaka så... :D
Bild Bild Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->22_yikes.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu måste den ju gå :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nästa gång. Montera kolven i cylindern med ett knaster monterat och kolvbulten lite istucken. Montera cykindern och kolven mot vevstaken och tryck i kolvbulten montera knaster no två. tryck ner cylindern.
Många år sedan såg jag en film på tv från Huskvarna när dom monterade cylindrar på motorsågar, på det viset. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Nästa gång. Montera kolven i cylindern med ett knaster monterat och kolvbulten lite istucken. Montera cykindern och kolven mot vevstaken och tryck i kolvbulten montera knaster no två. tryck ner cylindern.
Många år sedan såg jag en film på tv från Huskvarna när dom monterade cylindrar på motorsågar, på det viset.
Så jäkla enkelt och bra. Tack för sådana tips Conrad :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det topppackningen du klistrar? Varför? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Läste nånstans att man kan ta lite kopparpasta på toppackningen om man var osäker på anliggande ytor... Gjorde det på en Sachstopp som frästes upp för att passa 60cc och det höll tätt, utan packning iofs.

Janne, du har gjort mopedmekande till en vetenskap. Ibland slänger jag bara ihop nåt och kör men du går lite djupare, lite mer teori och analys bakom arbetet :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ha absolut inge klister på topp-packningen <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag har hört både för och emot packningsklister men eftersom jag vet att ytorna inte är helt 100 så tror jag det behövs. Förr var ju packningsklister standard, numera är många ytor så väl bearbetade att det kanske inte ens behövs packning.
Nu ska klistret i alla fall ha härdat, får se om jag hinner montera resten och provstarta i helgen... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar