-----
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag inte hade haft så långt till jobbet så hade jag åkt BMW 2000 eller 1800 året runt men nu gör jag det enkelt för mig och har en bil till jobbet och en av de andra till i stort sett all övrig körning. Motorvärmare med grenuttag och nya dubbdäck finns på båda och takräcke med om det behövs. <!-- </EdIndex> --></div>
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är väl ett fritt land där alla har rtt att utrycka sin åsikt, lite det som är mening med ett forum för att diskutera komentera osv, sen att alla inte tycker som du too bad. Men du behöver ju inte lyssna nå mer om du inte vill,du får gärna köra tford om du vill skiter jag i, och jag kör min gamla volvo för jag har inte råd med nåt annat. Var och en gör som den vill men att tycka att man inte ska få utruycka sin åsikt är FEL. Det är viktigt med info,det är sånt som förändrat världen till det bättre för det mesta iallafall.
Klar slut. <!-- </EdIndex> --></div>
Klar slut. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag skyndar mig att berätta att jag körde fenmerca året runt i ett par år och faktiskt även Vauxhall Victor. Sen så blev det mestadels Mercedes Compakt tills jag föll för frestelsen och köpte en W123. Men det är ju hundra år sen så det gills nästan inte. Men jag räknade ut medel-årsmodellen på mina bilar för ett tag sen och trots att jag ägt ett par förhållandevis nya bilar de sista åren så hamnade jag på 1974 i snitt.NiklasHögberg skrev: någon admin kan plocka bort denna tråd!!

-
-
kan så vara men de e ju bara massa kommentarer om säkerhet vilket ja inte var ute efter ett dugg. ja e inte dummare än att ja begriper att gamla bilar e mindre säkra. men alla trycker verkligen på att så e de o man ska absolut inte åka veteranbil! ne ni nu skiter ja nog i detta för ett bra tag framöver, ha de fint alla som ja lärt känna! kanske snubblar på några av er på mellsta om ja nu har humör o fara dit!! <!-- </EdIndex> --></div>tompas11 skrev:Men Niklas då! Så du håller på.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men Niklas livet är fullt av käftsmällar, besvikelse och frustration. Inte ska du låta dig nedslås av detta. Det är bara att ruska skiten av sig och gå vidare. Vill du åka veteranbil året runt så gör du ju det oavsett vad andra tycker och tänker. Själv åker jag i en gammal Volvo och alla är på mig och kan inte förstå hur man kan åka omkring i en så gammal bil och nu är det väl ändå dags att byta bil etc. Men vad andra tycker och tänker om mitt bilägande det skiter jag högaktningsfullt i. Andra människor ska inte få bestämma vilken bil jag väljer att åka omkring i, det bestämmer jag själv och ingen annan. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
har för mig att jag läste nåt om att det blir en avsevärt mindre miljöpåverkan av att reparera en gammal bil gentemot att producera en ny och frakta den över halva världen.
miljöfrågan i bilvärlden handlar inte bara om avgasutsläpp.
säkerheten kanske värderas olika av människor, men dom flesta skulle nog köpa nå´n form av ny bil om dom hade obegränsat med pengar, alltså blir säkerheten en ekonomisk fråga !
kan du inte i samband med fördömandet av bruksåkandet i äldre "livsfarliga" fordon berätta lite om de miljöaspekter som det medför att bara producera nytt och kasta det gamla ?ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Niklas, du missförstår!
Jag skrev att det är ett vansinne utan motstycke att köra en gammelbil som brukis. Detta är inte det samma sak som att man är vansinnig. Jag är tämligen övertygad om att den stora majoriteten av gammelbilsägare, låt oss nu begränsa oss till årgångar som 140 och 240 serien, inte vet och förstår hurpass osäkra deras bilar är. Låt oss för enkelhets skull antaga att bilarna är i absolut toppskick utan några som helst rostskador eller reparationer, utan helt enkelt i nyskick!
Tar man hänsyn till rostskador/rostskadereparationer blir bilden ännu dystrare.
Alltså, om man av okunskap om dessa fakta framför sin gammelbil som bruksis så är det inte det samma som att man är vansinnig. Men det man gör är vansinnigt, hur man än vänder o vrider på't!
Att "skita i avgasutsläpp", ja det är ju "klyftigt", låt oss bortse från de negativa hälsoeffekterna, så kan man ju (knappast lugnt) konstatera att denna attityd är klart kontraproduktiv för alla som sysslar med motorhobby. VILKA av forumdeltagarna vill förse de som är emot sysselsättningar som producerar "avgaser" med starka argument MOT våra motoriserade intressen? Man kanske skall tänka sig för lite, om man vill ha möjlighet att få köra gammelbil överhuvudtaget?
Måste kanske flika in att jag jobbat inom bilindustrin och sett väldigt många krockprov, så jag har "viss insikt" i ämnet. Har sett hur det ser ut när man slänger "lite äldre bilar i väggen" då avsevärt nyare än 140-serien.
Till sist, en fråga som jag inte har ett vetenskaplig svar på...
Antag att en perfekt Volvo 140 krockas offset där 40% av frontens vänsterkant träffar (vinkelrätt) ett tämligen solitt objekt, så som t.ex. en bergvägg.
Antag en kollisionshastighet på 50 km/h. Kommer föraren att kunna stiga ur och förbanna förödelsen?
har för mig att jag läste nåt om att det blir en avsevärt mindre miljöpåverkan av att reparera en gammal bil gentemot att producera en ny och frakta den över halva världen.
miljöfrågan i bilvärlden handlar inte bara om avgasutsläpp.

säkerheten kanske värderas olika av människor, men dom flesta skulle nog köpa nå´n form av ny bil om dom hade obegränsat med pengar, alltså blir säkerheten en ekonomisk fråga !

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nä kom igen nu Niklas...självklart ska du åka veteranbil...det kommer jag att göra med min snetrea oxå så småningom jag tänker inte bry mig om att den ryker det ska en sådan bil göra och jag bryr mig inte ett dugg vad andra tycker om det..kommer att åka i den ändå..
de flesta moderna bilar är enligt mitt tycke slätstrukna och tråkiga..

fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
- ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
kejsaren>>
Nej, att väga faran av att åka i gamla fordon mot miljöaspekten tänker jag inte göra. Det är två verkligen olika saker och måste göras av den som tänker köra sin gammelbil.
Den totala miljöpåverkan, att producera nytt jmf med att köra med sin gamla bil är en intressant fråga, antar att beroende på ur vilka aspekter man ser problematiken så får man lite olika svar?
Som parantes kan nämnas att jag skaffade min första bil 1986, har sedan dess skaffat ytterligare fyra. Min första bil, Volvo 142 -70 lever kvar, dock inte i min ägo, två bilar finns inte mer. Jag är inte idealkunden för de som tillverkar bilar...
Du har helt rätt i att säkerheten är o förblir en fråga om pengar, i vart fall till mångt o mycket. De som inte har råd med en "modern bil" får åka med sämre säkerhet, tyvärr. MEN, i ärlighetens namn, man behöver inte massor av hundratusen spänn för att åka rimligt säkert.
Var är din gissning på hur det går för 140-föraren?
Som en upplysning, jag är inte emot gammelbilar. Har en själv, om nu bilar från -67 är att räknas som gamla. I vart fall drar den utan vidare 4 l/milen vid försiktig blandad körning. Jag använder den inte som bruksbil och kör inte så rysligt mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
kejsaren>>
Nej, att väga faran av att åka i gamla fordon mot miljöaspekten tänker jag inte göra. Det är två verkligen olika saker och måste göras av den som tänker köra sin gammelbil.
Den totala miljöpåverkan, att producera nytt jmf med att köra med sin gamla bil är en intressant fråga, antar att beroende på ur vilka aspekter man ser problematiken så får man lite olika svar?
Som parantes kan nämnas att jag skaffade min första bil 1986, har sedan dess skaffat ytterligare fyra. Min första bil, Volvo 142 -70 lever kvar, dock inte i min ägo, två bilar finns inte mer. Jag är inte idealkunden för de som tillverkar bilar...

Du har helt rätt i att säkerheten är o förblir en fråga om pengar, i vart fall till mångt o mycket. De som inte har råd med en "modern bil" får åka med sämre säkerhet, tyvärr. MEN, i ärlighetens namn, man behöver inte massor av hundratusen spänn för att åka rimligt säkert.
Var är din gissning på hur det går för 140-föraren?
Som en upplysning, jag är inte emot gammelbilar. Har en själv, om nu bilar från -67 är att räknas som gamla. I vart fall drar den utan vidare 4 l/milen vid försiktig blandad körning. Jag använder den inte som bruksbil och kör inte så rysligt mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
lägg ner det där nu Rexxy...tror inte det gör situationen bättre...Rexxy skrev:Haha. 10e gången han lämnar forumet?
Som jag sa tidigare, han är lättstött!

fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.