Min röda Mamba - lite uppdateringar -
Den mamman gillade jag! Svag för mustanger, en mamba står på önskelistan.
Nu blev det lite fel, hehe (':mutt:') vet dock ej hur man raderar ett inlägg...
Nu blev det lite fel, hehe (':mutt:') vet dock ej hur man raderar ett inlägg...
Senast redigerad av JMolin den 19 mar 2014, 20:42, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Min tvåväxlade Mamba (som blev treväxlad) - vinterprojek
Min Mamba ska genomgå lite uppdateringar.
Först på agendan är att byta vevstake från kort till lång, dock en standardvev.
Då är det lika bra att se över lagren och packboxarna samtidigt.
En fyrkantcylinder typ 2,9:a och givetvis en annan ljuddämpare, ska det bli
Styret ska på sikt bytas mot ett något högre och bredare, om jag nu hittar något sådant...

Utan motor

Motorn färdig för "operation"
Först på agendan är att byta vevstake från kort till lång, dock en standardvev.
Då är det lika bra att se över lagren och packboxarna samtidigt.
En fyrkantcylinder typ 2,9:a och givetvis en annan ljuddämpare, ska det bli
Styret ska på sikt bytas mot ett något högre och bredare, om jag nu hittar något sådant...

Utan motor

Motorn färdig för "operation"
Re: Min röda Mamba - lite uppdateringar -
En dryg timmas arbete, och motorn ligger i delar.
Lite speciellt att plocka isär en motor som känns som den aldrig varit delad, sedan den tillverkades i mitten av sextiotalet.
Inga märken på skruvskallarna, som det brukar vara.
Det gäller att hålla koll på alla shims, men där har jag fått rutin.
Veven var helt glappfri. Det är synd att byta den, men vill ha en med den längre vevstaken.

Nästa arbete är att få ut alla lager och ta sig till Sveroll och köpa nya.
Lite speciellt att plocka isär en motor som känns som den aldrig varit delad, sedan den tillverkades i mitten av sextiotalet.
Inga märken på skruvskallarna, som det brukar vara.
Det gäller att hålla koll på alla shims, men där har jag fått rutin.
Veven var helt glappfri. Det är synd att byta den, men vill ha en med den längre vevstaken.

Nästa arbete är att få ut alla lager och ta sig till Sveroll och köpa nya.
Re: Min röda Mamba - lite uppdateringar -
Lagren är nu ute ur blocken, ny ska köpas imorgon.
Allt rengjort och kostat på mig lite puts av blocken också, inte så mycket men lite grann.

Allt rengjort och kostat på mig lite puts av blocken också, inte så mycket men lite grann.

Re: Min röda Mamba - lite uppdateringar -
Ugnen har gått varm, och nu är de nya lagren på plats, blocken får svalna på källargolvet.
Då är det att sätta igång med shimsning av den nya veven, men det får vänta ett tag.

Då är det att sätta igång med shimsning av den nya veven, men det får vänta ett tag.

Re: Min röda Mamba - lite uppdateringar -
Motorn ihopsatt med den nya veven, nya lager och packboxar.
Olja ifylld och 2,9 cylinder påsatt.
Tyvärr är det ett par trasiga flänsar på denna cylle, men det får duga ändå.
Om jag inte märker av något läckage, kommer motorn snart vara i ramen.

Olja ifylld och 2,9 cylinder påsatt.
Tyvärr är det ett par trasiga flänsar på denna cylle, men det får duga ändå.
Om jag inte märker av något läckage, kommer motorn snart vara i ramen.

Re: Min röda Mamba - lite uppdateringar -
Med en "tveksam rygg" vågade jag mig ändå på att sätta dit motorn, och med väl avvägda rörelser fungerade det.
På min Zündapp kompis satt det en openflow-ljuddämpare med diameter 60 mm, när jag köpte den.
Kunde vara idé att prova detta, utseendet blir ju lite smäckrare på Mamban.
Själva avgasrörret är ett med två böjar (doppelknick), som gör att det blir lite mer markfrigång.
Hur det fungerar, får vi se i vår.

På agendan står att borra ett hål för styrlåset i framgaffeln, samt att sätta dit ett annat styre.
Kan bli ett Puch Maxi-styre, som är något bredare och c:a 10 cm högre.
På min Zündapp kompis satt det en openflow-ljuddämpare med diameter 60 mm, när jag köpte den.
Kunde vara idé att prova detta, utseendet blir ju lite smäckrare på Mamban.
Själva avgasrörret är ett med två böjar (doppelknick), som gör att det blir lite mer markfrigång.
Hur det fungerar, får vi se i vår.

På agendan står att borra ett hål för styrlåset i framgaffeln, samt att sätta dit ett annat styre.
Kan bli ett Puch Maxi-styre, som är något bredare och c:a 10 cm högre.
Re: Min röda Mamba - lite uppdateringar -
Styrlåsoperation stod på denna eftermiddags agenda.
Bort med framhjul och framgaffel, märk ut med tuschpenna, slå ett slag med körnare och sen borra upp ett hål.
Dremeln med slipstift fick sen göra resten av jobbet.

Och efter lite provande och mer slipande, så satt styrlåset på plats.
Gott när det flyter på bra, för en gång skull!

Bort med framhjul och framgaffel, märk ut med tuschpenna, slå ett slag med körnare och sen borra upp ett hål.
Dremeln med slipstift fick sen göra resten av jobbet.

Och efter lite provande och mer slipande, så satt styrlåset på plats.
Gott när det flyter på bra, för en gång skull!

Re: Min röda Mamba - lite uppdateringar -
Nu är Mamban nästan klar. Vajrar och kablage, kanske kan behövas ses över mer exakt till våren.
Ett annat styre som är lite högre men framför allt bredare.
Den uppmärksamme ser att det inte är någon förgasare monterad.
Kan kanske bli en Bing 15 koppförgasare, har inte riktigt bestämt mig än.
Nu är moppen inrullad i förrådsrummet och får "ligga till sig" ett tag.

Ett annat styre som är lite högre men framför allt bredare.
Den uppmärksamme ser att det inte är någon förgasare monterad.
Kan kanske bli en Bing 15 koppförgasare, har inte riktigt bestämt mig än.
Nu är moppen inrullad i förrådsrummet och får "ligga till sig" ett tag.

Re: Min röda Mamba - lite uppdateringar -
Skiftade motor i helgen, den "nyrenoverade" vart jag inte nöjd med.
Så det blev en licenstillverkad Enfield-zündappmotor istället, inhandlad av mig för mer än 10 år sedan.
2,6 hästars cylinder och Bing 15 koppförgasare.
Har legat på hyllan ett tag, men vet att den fungerade bra senast.
Och det gjorde den i lördags också, startade och gick klockrent i det kyliga vädret.
Skönt!

View My Video
Så det blev en licenstillverkad Enfield-zündappmotor istället, inhandlad av mig för mer än 10 år sedan.
2,6 hästars cylinder och Bing 15 koppförgasare.
Har legat på hyllan ett tag, men vet att den fungerade bra senast.
Och det gjorde den i lördags också, startade och gick klockrent i det kyliga vädret.
Skönt!

View My Video
Re: Min röda Mamba - lite uppdateringar -
BjörnK skrev:, den "nyrenoverade" vart jag inte nöjd med.
Varför då?
Re: Min röda Mamba - lite uppdateringar -
Tjur-rusade av någon anledning, vet inte om någon packbox hamnat fel.
Sen lossnade svänghjulet, hade väl inte dragit åt ordentligt, antar jag.
Så jag gav f-n i den motorn, och satte på den svarta istället.
Estetiskt sätt tycker jag inte kantmotorerna är så snygga, men jag det svarta matchar rätt bra mot den rödoranga färgen på ramen.
Så, så får det bli nu.
Sen lossnade svänghjulet, hade väl inte dragit åt ordentligt, antar jag.
Så jag gav f-n i den motorn, och satte på den svarta istället.
Estetiskt sätt tycker jag inte kantmotorerna är så snygga, men jag det svarta matchar rätt bra mot den rödoranga färgen på ramen.
Så, så får det bli nu.