Sida 5 av 7

Postat: 13 mar 2013, 19:55
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:...... treväxlad med kick.

erlan
Visste jag inte det fanns sånna.... :shock:

Men dom kom inte till Sverige väll.... ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2013, 20:04
av Frolzon
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det inte i en del fall vara stationära ILO-motorer som har fått släppa till diverse "trimcylindrar" genom åren? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2013, 20:15
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Frolzon skrev:Kan det inte i en del fall vara stationära ILO-motorer som har fått släppa till diverse "trimcylindrar" genom åren? :roll:
..och kanske jordfräsar och andra små suspekta maskner med motor? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2013, 02:29
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Frolzon skrev:Kan det inte i en del fall vara stationära ILO-motorer som har fått släppa till diverse "trimcylindrar" genom åren? :roll:
Skulle i så fall vara dom maskinerna med mopedmotorn som JRA säger.

Vanliga stationärmotorer liknar mer en gammal 98:a med en flack momentkurva i det nedre varvtalsregistret.

Egentligen är det synd att gränsen går vid 50cc, en dubbelt så stor motor, 100 cc och en hästkraft tror jag kunde bli ganska trevlig att ha och göra med. Väsentligt lägre varvtal och tystare gång. :wink:

Helst en 4-taktare.... slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2013, 08:36
av Frolzon
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Frolzon skrev:Kan det inte i en del fall vara stationära ILO-motorer som har fått släppa till diverse "trimcylindrar" genom åren? :roll:
Skulle i så fall vara dom maskinerna med mopedmotorn som JRA säger.

Vanliga stationärmotorer liknar mer en gammal 98:a med en flack momentkurva i det nedre varvtalsregistret.

Egentligen är det synd att gränsen går vid 50cc, en dubbelt så stor motor, 100 cc och en hästkraft tror jag kunde bli ganska trevlig att ha och göra med. Väsentligt lägre varvtal och tystare gång. :wink:

Helst en 4-taktare.... slider_anon.gif
"gränsen" hm... :roll:
100 c.c. med 1 häst, tvåtak, jo tack. Och med ett maxvarv på 2500 r.p.m. bör den vara ganska hållbar... :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2013, 09:11
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Frolzon skrev:
56:an skrev:
Frolzon skrev:Kan det inte i en del fall vara stationära ILO-motorer som har fått släppa till diverse "trimcylindrar" genom åren? :roll:
Skulle i så fall vara dom maskinerna med mopedmotorn som JRA säger.

Vanliga stationärmotorer liknar mer en gammal 98:a med en flack momentkurva i det nedre varvtalsregistret.

Egentligen är det synd att gränsen går vid 50cc, en dubbelt så stor motor, 100 cc och en hästkraft tror jag kunde bli ganska trevlig att ha och göra med. Väsentligt lägre varvtal och tystare gång. :wink:

Helst en 4-taktare.... slider_anon.gif
"gränsen" hm... :roll:
100 c.c. med 1 häst, tvåtak, jo tack. Och med ett maxvarv på 2500 r.p.m. bör den vara ganska hållbar... :)

http://www.kjtools.se/zundapp/bild/100mot.jpg

+

http://www.etorndahl.se/shop/15227/art27/h2920/6302920-origpic-473ff6.jpg

+

http://a5.mndcdn.com/image/upload/y9tj5f47fmdw58erjovm.jpg

+

http://a5.mndcdn.com/image/upload/y9tj5f47fmdw58erjovm.jpg <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2013, 10:54
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
erlan skrev:...... treväxlad med kick.

erlan
Visste jag inte det fanns sånna.... :shock:

Men dom kom inte till Sverige väll.... ?
jag tror inte det. min har jag byggt själv.
om dom satt på mokick eller KKR i tyskland har jag inte forskat i men dom är nog inte vanliga i alla fall.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2013, 11:10
av Skunkworkz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Frolzon skrev:Kan det inte i en del fall vara stationära ILO-motorer som har fått släppa till diverse "trimcylindrar" genom åren? :roll:
Skulle i så fall vara dom maskinerna med mopedmotorn som JRA säger.

Vanliga stationärmotorer liknar mer en gammal 98:a med en flack momentkurva i det nedre varvtalsregistret.

Egentligen är det synd att gränsen går vid 50cc, en dubbelt så stor motor, 100 cc och en hästkraft tror jag kunde bli ganska trevlig att ha och göra med. Väsentligt lägre varvtal och tystare gång. :wink:

Helst en 4-taktare.... slider_anon.gif
Så litet effektutag blir det inte bättre botten register av.
En 2,9 hk 50cc är rätt optimal när det gäller botten register,
skall själv prova en 110cc på 6,5hk såg cylinder på min Zundapp. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2013, 12:22
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Honda kan 4-takt slider_anon.gif

Jag har haft en Honda 50 cc för längesen [flirt]

Den gick fint! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2013, 12:31
av Frolzon
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
:D Tack för rebusen, jag skrev två tak för att det skulle rimma lite...
Synd att man inte kan lägga upp sina egna bilder här direkt.
Jo jag vet, man kan använda sig av diverse andra sidor för det.
Men efter en viss tid så återstår vanligen bara små vita rutor... :cry: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 mar 2013, 15:12
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 mar 2013, 12:43
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Helst en 4-taktare.... slider_anon.gif
App app app, sakta i backarna nu. :)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 15 mar 2013, 13:43
av Skunkworkz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->4-takt = en takt som ger arbete, tre som sliter ut motorn. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 mar 2013, 02:16
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu i vinter köpte jag en gammal populärteknisk tidskrift på Tradera. Minns inte vad tidningen heter men den är från 30-talet.

Jag köpte tidningen för den handlade om en utvecklad motor som skulle vara effektivare och bättre än 4-takts motorerna som fanns i båtar och bilar på den tiden.

När jag fick hem tidningen och bläddrade i den fick jag veta att den *nya* och bättre motorn kallades 2-taktare :shock: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 16 mar 2013, 08:22
av HSE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var innan miljökravens tid! Idag är det bara en tidsfråga innan 4 takt blir standard även för de sista utposterna, d.v.s. motorsågar och röjsågar. Spolförlusterna gör att tvåtaktarna inte går att få lika rena som fyrtaktarna. <!-- </EdIndex> --></div>