Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

En tur till idag, vädret betydligt bättre.
Nådde målet, en stunds snack, och sen åter.
Då hackade motorn några gånger, och sen var det inte ett liv i den.
Gick runt som den skulle.
Tramporna var bra att ha, mycket trampande innan jag kom hem.

Kollade gnistan, inga problem,
Haft isär förgasaren, ser inga konstigheter.

Får ingen tomgång på den, verkar som den får för fett.
Om jag snålställer det ställbara munstycket, så får jag tomgång, men inte vid normalt läge.
Vad göre?
Sänka trottelnålen ett hack?
Kolla tändningen, kan felet ligga där?

Testa och trixa, är väl det som gäller?

Bild
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Nu är ny kolvbultsbussning införskaffad, och packboxar på ingång.
Är i valet och kvalet om jag ska riva hela motorn, eller bara byta packboxarna vid veven och kolvbultsbussningen.
Kilremmen såg bra ut, när jag kollade den förut.

Det känns som jag bara gör det nödvändigaste, så får vi se hur det går.
Tiden räcker inte riktigt till, och jag vill gärna köra Monarpeden denna säsong.
Senast redigerad av BjörnK den 12 mar 2014, 15:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

Snygg Monarped :D
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Tack :D
Jag gillar den också, hoppas jag får den att fungera ordentligt snart.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Sänk sadeln!
Man ska inte se stolpen om det ska vara snyggt.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Jag är nästan 2 meter lång, så sadeln är hög av förklarliga skäl.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

BjörnK skrev:Jag är nästan 2 meter lång, så sadeln är hög av förklarliga skäl.
Var på väg att redan från början skriva att det inte spelar någon roll hur lång man är för likt för…..t ser det tråkigt ut.
Jag kan dock förstå dig…… lite. :D

Fin moppe i alla fall!
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Den tre- växlade motorn är bortmonterad. Måste gå igenom den ordentligt, en vänlig Raketsportare sålde en bra trampaxel till mig.
Men allt detta får vänta (tyvärr)
Det får bli den två-växlade, som satt på från början, får sättas dit istället. Den har fått nya packboxar, så jag hoppas att den ska fungera.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Jag ger snart upp!!!!

Satte dit den tväväxlade motorn efter byte av samtliga packboxar.
Tog någon timmas arbete idag och sen var det dags för uppstart.
Jo, moppen sparkade igång, men tomgången var obefintlig, dog så fort jag släppte gasen.
Skruvade på tomgångsskruven och ända in i botten, nej, nej, ingen tomgång, dog så snällt!!!
Och inte nog med det, tramporna snurrade så fort jag hade friläge. Skruvade och justerade växlarna, samma fel!
Skruvade på kopplingsinställningen, samma sak igen!
Bing 15 förgasaren är original, och ser nästan helt ny ut. Haft isär den och kollat, inget slitage vad jag kan se.

Vad f-n ska jag göra, hjälp!
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

Har du provat med en annan förgasare?
Om tramporna följer med runt är det något fel på frigångskransen. (kedjedrevet som sitter på trampaxeln)
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Ok, frigångskransen alltså.
Kan det ha hänt nåt när jag bytte packboxar?
Detta fenomen var inte vid inköpet i höstas.
Vad finns det för vettiga alterativ till Bing 15 som passar?
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Ok, frigångskransen alltså.
Kan det ha hänt nåt när jag bytte packboxar?
Detta fenomen var inte vid inköpet i höstas.
Vad finns det för vettiga alterativ till Bing 15 som passar?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

du klöv motorn när du böt packboxar?
annars hände det väl förr att vevhuspackningen blåste så den sög tjuvluft den vägen.

erlan
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

Kolla upp vilken storlek du har på nålmunstycket också
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Har tagit ledigt idag.
Sätter på motor nr 3, tvåväxlad o hemmaborrad, den har egentligen bara legat på hyllan.
Så får vi se vad som händer framöver...
Skriv svar