Sida 5 av 6
Kanske
Postat: 04 mar 2014, 22:26
av T M
Postat: 04 mar 2014, 22:46
av Calleberg
Har den boken IRL, står inget glasklart, möjligen för att det kanske inte finns några glasklara samband

Postat: 05 mar 2014, 08:11
av Skunkworkz
Du kan leka lite med detta programmet.
http://www.underdogsracing.com/fospipe/
Postat: 05 mar 2014, 17:08
av fatchance
Skunken > Har du koll på Wave Speed i FOS programmet?
Förstår att det är olika på olika motorer, men hur vet man...?
(Blir ganska stor skillnad på piporna beroende på den parametern)
Postat: 05 mar 2014, 19:17
av Calleberg
Wave speed är ljudhastigheten.
Den är kraftigt beroende av temperaturen enl: v(T) = 20√(273 + T)
vid 650 grader celsius är ljudhastigeten alltså sisådär ungefär 607,6 m/s
Tack för länken Skunkworks!
Postat: 05 mar 2014, 21:32
av Skunkworkz
Enligt Frits Overmars vars teorier programmet bygger på så kan wave
speed vara mellan 400 o 700 m/s beroende på motor o trimningsgrad.
Så Callebergs uträkning är en bra början att använda.
Postat: 05 mar 2014, 22:05
av fatchance
Tackar!
Då skulle man ha en avgastempmätare mao...
Nu är inte mitt bygge något herrejäklar, utan en 50cc med ca 185 i avgas.
Så jag byggde pipa efter 400m/s av ren lathet - den blir kortare och mindre att svetsa...
(Blir snyggare också)
Ursäkta trådkapning Calleberg

Postat: 06 mar 2014, 19:00
av Calleberg
Den här toppen, (parkmakit sachs RS för EKF med 56mm pinnbultsavstånd)
Finns den eller liknande för andra pinnbultsavstånd t.ex 46mm?
Postat: 18 mar 2014, 21:02
av Calleberg
Liten update

Skära sig lite...

Mäta sig lite..

TADA!
Nytt förbränningsrum med lite lite toroidstuk.
Squishen är nu nere på 0,86mm (bara 7 hundradelar av det finns i toppen) kompen är sänkt lite grann till 11,6.
MSV ca 19m/s och squish area 44%
Tankat 98 Oktan på Statoil. Bytt munstycke från 86 till 84 och kompenserat med fetare nål.
Resultat: Klart bättre drag. Drar nu utan problem på fyran men orkar fortfarande inte riktigt på femman, Inga hörbara spikningar.
Tror inte den ändrade toppen bidragit så mycket till bättre prestanda utan det är nog mest den magrare blandningen. (som nog fortfarande är lite fet)
Ny toppfart 97,5 GPS ( på femman faktiskt, ca 7700 varv)
Pipan har blivit för kort igen, magrare munstycke har bidragit till högre avgastemp och därmed högre pulshastighet.
Passade på att ta lite detaljbilder när allt ändå var isär

"Ramstabilisator"

Här sitter den på plats.

Gammalt och nytt tankfäste. Det nya dubblerar som fäste för tändspole/CDI

Här finns lite förbättringspotential, mest i överströmmarna...
Postat: 18 mar 2014, 22:37
av Raketsport
Snyggt jobbat som vanligt!

Postat: 18 mar 2014, 23:33
av Oaken
Håller med föregående talare, blir finfint det där!
Ska du på Långkalsongrallyt nu på Lördag?
I så fall syns vi där, tjoa till om du ser en vit-blå Rambler med Zundapp maskin på.

Postat: 19 mar 2014, 08:05
av Calleberg
Jepp, har tvättat långkalsongerna och ska dit.
Blå vit vet jag vad det är. Pinsamt nog får jag googla på Rambler
Vi syns.
Postat: 19 mar 2014, 12:31
av Skunkworkz
Calleberg skrev:Liten update

Skära sig lite...

Mäta sig lite..

TADA!
Nytt förbränningsrum med lite lite toroidstuk.
Squishen är nu nere på 0,86mm (bara 7 hundradelar av det finns i toppen) kompen är sänkt lite grann till 11,6.
MSV ca 19m/s och squish area 44%
Tankat 98 Oktan på Statoil. Bytt munstycke från 86 till 84 och kompenserat med fetare nål.
Resultat: Klart bättre drag. Drar nu utan problem på fyran men orkar fortfarande inte riktigt på femman, Inga hörbara spikningar.
Tror inte den ändrade toppen bidragit så mycket till bättre prestanda utan det är nog mest den magrare blandningen. (som nog fortfarande är lite fet)
Ny toppfart 97,5 GPS ( på femman faktiskt, ca 7700 varv)
Pipan har blivit för kort igen, magrare munstycke har bidragit till högre avgastemp och därmed högre pulshastighet.
Passade på att ta lite detaljbilder när allt ändå var isär

"Ramstabilisator"

Här sitter den på plats.

Gammalt och nytt tankfäste. Det nya dubblerar som fäste för tändspole/CDI

Här finns lite förbättringspotential, mest i överströmmarna...
Tjusigt.
Portade en sådan för 10 år sedan, vad jag minns så höjde jag cyllen så
spol hamnade på ca 125*, avgas höjdes till ca 180* insug togs upp
så en 24mm förgasare blev lagom. Gick rätt bra trots att vi aldrig
satte dit ett riktigt avstämt avgas. Den blev inte så mycket slöare på
låga varv men betydligt piggare på mellan o höga varv.
Postat: 27 mar 2014, 21:02
av Calleberg
Liten update
I helgen åkte jag och moppen på Långkalsongrally

En eloge till arrangören (FULL moppers) 7 mil långt, perfekt bansträkning med fartsträckor i början, mysputter i mitten och sen lite fart igen på slutet.
Moppen hittade en Kompis...

Den gick märkbart bättre hem trots motvind, cylindern hade ju bara gått kanske 1-1,5 timme innan, ringarna gick väll in sig under rallyt. Funkar skitbra att surputtra i 30 med på fyran ochså.
Lite dr Jekyll och mr Hyde känsla faktiskt.

På sista rakan gick det undan. Dock är den fortfarande trött på mellanvarv i högre farter, måste fixas...
Gul mamba med minihjul..en av de fränare, matchande brillor oxå...
Sen blev det hem och montera lampa
Lyser riktigt bra trots 35W 12V H4 driven på 7,5V. (Regulatorn som jag trodde var en 12Voltare var en 6volts, rätt grejjor är på väg).

Re: Mustang 577 med Bigblock
Postat: 09 apr 2014, 17:16
av Calleberg
Staijlat den lite...
Hade tur och hittade den snyggare modellen på bakskärm i rätt kulör. Det verkar ochså ha växt nåt blått mögel på sadeln...

- Ny skärm och lurv
- 009_liten.jpg (752.79 KiB) Visad 4346 gånger
Som en nödlösning har bakdämparna fått nya längre och lite progressiva genomslagsgummin av polyuretan. Gammal brevid ny.

- Tjocksmock bumpstopp
- 002_liten.jpg (439.87 KiB) Visad 4346 gånger
Monterat i "dämparen". Tillsammans med fjädrar från bakskärmdonatorns "dämpare" som konstigt nog var kralligare än 57:ans

- Dämpare med gummi och HD fjäder
- 003_liten.jpg (443.65 KiB) Visad 4346 gånger