vete 17 vad dom passar till, är nog inte till blomkvistare.
erlan
Re: Blomqvist BS600 Svarv
Postat: 05 apr 2015, 16:02
av Micke S
Chuck och backar packade så att du kan hämta dem på måndag.
Re: Blomqvist BS600 Svarv
Postat: 05 apr 2015, 20:19
av billykid
Micke S skrev:Chuck och backar packade så att du kan hämta dem på måndag.
Super tack.. ...ringer dig i morron!
Re: Blomqvist BS600 Svarv
Postat: 18 apr 2015, 21:46
av billykid
Tack Super tack för Chucken!
På jobb just nu, så snålt med fritid just nu. Så Svarven får vänta nu!
Blir nog borta på arbeten till och från till och med 17 September nu..
Men tack för alla tipps jag fått.....
Re: Blomqvist BS600 Svarv
Postat: 19 apr 2015, 06:04
av Micke S
Tack själv för de fina ultravassa HSS skären, stålhållaren och den intressanta och fullspäckade South Bend DVD'n
Re: Blomqvist BS600 Svarv
Postat: 22 apr 2015, 19:30
av billykid
Liten update....fick jag till....
Smörjde upp Chucken.....en ytterback gick tyngre. Putsade på gäng sida på den som kärvade, så ny löper alla lika lätt!
Svarvade till Chucknykel av en bult med 12:1 hållfastighet. Nästan klar då jag kom på en bättre ide. Fundra på vad jag
sett en fyrkant på 12mm. Själv klart.... .. 1/2" bara putsa lilte på var sida å vipps så är den 12 mm så jag
gjorde en till...nyckel som passar å är starkare tror jag...
Re: Blomqvist BS600 Svarv Kast på chuk
Postat: 31 dec 2015, 15:48
av billykid
Svarning spindeln/fäste för chuk till Blomqvist svarven. Kast på chuken, vid kontroll av spindelnfästet kast på 0,04 hundradelar(axielt) Och radielt kast
på 0,02.Så jag svetsade på material för att kunna svarv den så den centreade till 100%. Men materialt tog härdning vilket gjorde det svårt att svarva.
Tack Mats S för stålhållare och skären(stor nosradie), jag hade inte klarat att svarva annars då det blev så hårt. Mina med liten nos radie var ej att tänka på..
Re: Blomqvist BS600 Svarv
Postat: 14 jan 2016, 17:51
av billykid
Hmmm...inget intresse här längre.... provar väl med några bilder till å en utdate.
Först borrade jag 3st hål för original skruvhålen och svarvade baksidan klart. Sen borrade, nya större hål i spindeln och skruvat fast den.
Sen vände jag på distansen och gjorde passaning på distansen för svarvspindeln. Distansen med sug passning på spindeln...
Sen vända på distansen igen och kvar är att göra nu är svarva en ca. 3mm kant på ytterdiametern nu för en sug passaning mellan distansen och den större
chucken och borra 3st nya fäst hål för den större chucken..
Re: Blomqvist BS600 Svarv
Postat: 14 jan 2016, 19:08
av zappafan
Re: Blomqvist BS600 Svarv
Postat: 14 jan 2016, 21:18
av Micke S
Följer detta med intresse Billykid !
Själv håller jag på att renovera en 100 år gammal stor svarv. Den fabriksnya 7,5 hp motorn, som är blå från början, har nu fått samma kulör som svarven i övrigt.
Re: Blomqvist BS600 Svarv
Postat: 14 jan 2016, 21:52
av sachsmaster
Det blir svårt med växlarna. För länge sedan konstruerades kompletta drivenheter för och bygga om verkstadsmaskiner som varit drivna med remmar från central drivkälla.
Drivenheten innehöll elmotor sammanbyggd med växellåda, två växelspakar och remskiva att koppla till maskinen. Den här enheten monterades bakom svarven och sedan gick spakarna uppåt och över så de kunde enkelt manövreras av svarvaren.
Jag har en sån enhet i gott skick och är du intresserad så vet du väl hur man gör?
Re: Blomqvist BS600 Svarv
Postat: 15 jan 2016, 02:32
av erlan
en klassiker i det sammanhanget är växellåda från ford anglia.
vet inte exakt vilken anglia, men gissar på "fyra ståplatser"
numera löser man väl det med en frkvensomriktare.
erlan
Re: Blomqvist BS600 Svarv
Postat: 15 jan 2016, 07:44
av Micke S
sachsmaster skrev:Det blir svårt med växlarna. För länge sedan konstruerades kompletta drivenheter för och bygga om verkstadsmaskiner som varit drivna med remmar från central drivkälla.
Drivenheten innehöll elmotor sammanbyggd med växellåda, två växelspakar och remskiva att koppla till maskinen. Den här enheten monterades bakom svarven och sedan gick spakarna uppåt och över så de kunde enkelt manövreras av svarvaren.
Jag har en sån enhet i gott skick och är du intresserad så vet du väl hur man gör?
Motorn drivs av en frekvensomformare som ger steglös inställning av varvtalet.
Massa intresanta inlägg om svarv, väellådor drivning mm ..... Erland, Sachsmaster...Zappa...
Min fråga....om man får någon kraft på låga varvtal med en frekvensomformare som ger steglös inställning av varvtalet.
Då jag funderat lite på steglöst varv tal på svarven....
Sen nu sitter den där, The Big Dick.... måste säja att den är nog i störta laget för denna svarv typ: Blomqvist, prov svarvat
lite grann verkar funka otroligt bra....Tanks Micke för chucken..
Spacern hade lite tur där då jag började svarva utan att ha nått att mäta med annat än tumstock då jag köpte svarvämnet.
Yttardiameter på passaning trodde jag skulle vara ca.176mm. Det visade sig att den passningen var 179mm ...hoppsan, när jag
mätte med digitaltskjutmått, lite tur att det fanns svarvmån kvar
The Big Dick...
Re: Blomqvist BS600 Svarv
Postat: 15 jan 2016, 20:42
av Micke S
Frekvensomvandlare till 3-fas asynkronmotorer reglerar normalt både frekvens och spänning. Det gör att vridmomentet kan hållas konstant ända tills motorn nästan står helt still. Så man upplever motorn som mycket stark även på låga varvtal.
En annan faktor som spelar in är förstås vilken typ av motor man har. Är det en gammal lågvarvig (t.ex. 1450 rpm) och stor motor så blir den björnstark hela vägen ner till 0 rpm. Men om det är en liten billig Jula/Kinamotor som bara är hälften så stor och ändå ger dubbelt så hög effekt....(Fiathästar) så blir den inte alls lika stark på låga varvtal. Sådana motorer fungerar bäst på sitt normala varvtal som ofta är 2800 rpm.
På bilden nedan ser man att vridmomentet är konstant ända upp till motorns normala arbetsvarvtal. Men ökar man frekvensen ytterligare (till mer än 50 Hz) så att motorn går snabbare än normalt så minskas vridmomentet för att motorn inte ska överbelastas.