En ny vass drömbåge - den röda Zundappen

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Re: En ny vass drömbåge!

Inlägg av JanneL »

Micke S skrev:Jag har justerat förgasarbestykningen för att bli av med irriterande bludder i lägre farter. Det löste sig genom att gå ner i storlek på lågfartsmunstycket. Bilden på stiftet är efter avslag på en fullgasrepa och det ser också bra ut. Stiftet är ett NGK 8.
ursäkta om jag snor lite trådutrymme men jag måste bara fråga,
vad ligger du på för lågfarsmunstycke nu då?
Zûndappen jag skruvar på är nere i 15 nu på vm 20:n och fortfarande bluddrar den på lågvarv, får den bara stå på tomgång mer än 10 sekunder så måste man ta det djäkligt lugnt med gasen om den inte ska stärka sig och självdö.
på mellan och högfart vrålar den på som den ska.
provade att skruva ur och ta bort luftskruven och då går den nästan perfekt så att den får ju för fet blandning på lågfartskretsen är det väl inget tvivel om.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: En ny vass drömbåge - den röda Zundappen

Inlägg av Micke S »

På den här moppen, den röda Zundappen har jag gått ner ett nummer på lågfartsmunstycke, det räckte för att den ska svara bra. Den har en Dellorto 24 mm.

På den svarta med Mikuni 20 mm har jag inte ändrat lågfartsmunstycket. Mikuni 20 satt på den röda när jag köpte den, vet ej om det är original lågfartsmunstycke på den.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

I kväll gjorde jag iordning ett nytt framhjul till den röda Zundappen. Den har bara 120 mm nav original och inte någon imponerande bromsverkan. Nu får den ett 160 mm LELU nav så att det förmodligen går att slå runt framlänges om man vill :shock: Jag tror att navet är från en Kreidler men har fått det så jag vet inte säkert. Nya Kreidlerbelägg passade i alla fall perfekt.

Jag har aldrig ekrat ett hjul förut och läste på och kollade på filmer på YouTube. Det blev lite av en flopp för när jag satte upp hjulet i svarven slår det mindre än en millimeter i sidled och orundhet :shock: Ekrarna låter också välstämda inbördes så förmodligen var det en bra ny fälg jag fick tag på plus tur vid ekerdragningen. Så det enda jag gjorde efter kontrollmätningen var att dra alla ekrarmuttrar ett 1/4 varv till.
Bilagor
DSC04140.JPG
DSC04140.JPG (326.73 KiB) Visad 5145 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Hjulet på plats och bromsfunktionen är nu mycket bra efter byte till ett 160 mm nav. En uppgradering, eller ordentlig översyn av frambromsen, rekommenderas verkligen till de som har lite snabbare moppar. Det är mycket roligare att köra på lite genom att man kan ligga på längre innan inbromsningar, och framförallt finns det bättre möjlighet att stoppa för hinder som kan dyka upp. Många mopedister använder inte frambromsen överhuvudtaget av rädsla för marksyning. Men på asfalt och om man ger sjutton i att svänga samtidigt så är frambromsen brutalt mycket effektivare än bakbromsen genom att greppet ökar när gaffeln trycks ihop. De som kör MC gör ofta tvärtom att de bara använder frambromsen genom att det är lätt att lägga hojen om man bromsar hårt bak. Det bästa är förstås att använda båda bromsarna när man behöver full bromskraft, om situationen medger det. På grus är det självklart att inte använda frambromsen i vissa lägen men på asfalt kan man bromsa mycket hårdare än man tror även i kurvor om det behövs.

I samband med banåkning med hoj provade jag att bromsa hårt fram i en kurva med kraftigt nedlägg. Inte maximal broms förstås men mycket kraftigt. Det som hände var att hojen reste upp sig men behöll greppet. Men principen är att bromsa klart innan sväng och sedan lägga ner det som behövs.

Det blev en 15,6 mm distans på var sida och en utbyggnad av stoppklacken på navet. Anledningen att distanserna är så exakt gjorda är för att gaffeln ska löpa så lätt som möljligt. Då tar den hand om ojämnheter på vägen bäst.
Bilagor
DSC04147.JPG
DSC04147.JPG (403.1 KiB) Visad 5099 gånger
DSC04146.JPG
DSC04146.JPG (252.04 KiB) Visad 5099 gånger
DSC04145.JPG
DSC04145.JPG (209.92 KiB) Visad 5099 gånger
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Fina jobb du gör! slider_score.gif
Inte fel att lägga krut på bromsarna när man trimmat lite.
Dessutom är det snyggt med stora nav!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Hynboholm skrev:Fina jobb du gör! slider_score.gif
Inte fel att lägga krut på bromsarna när man trimmat lite.
Dessutom är det snyggt med stora nav!
Tack ! Jo det är precis det du säger som drev mig att göra detta. Att få ett snyggt och felfritt framhjul som kan bromsa riktigt ordentligt. Nu går det att bromsa med två fingrar och det svarar bra. Behöver man en Full Stop är det bara att krama in handtaget, mjukt i början så att hjulet inte låser och sedan hårdare efterhand gaffeln går ihop och greppet ökar. Bromskraften är kraftig och lättdoserad. Ska hålla ögonen öppna efter liknande nav framöver för det är guld att ha för kommande projekt.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

Tjusigt,vi verkar ha samma typ av nav.
Vad använder du för ekertyp ?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ekrarna köpte jag på Nordscand och de uppgavs vara till Kreidler med 160 mm nav och 17" fälg. http://www.norscand.com/ekersats-151mm- ... -2209.aspx Mer vet jag inte om dem men det är fina kromade ekrar som är grövre mot navet och sedan går ner i två avsatser mot fälgbanan.

Det var 40 st ekrar, 20 utvändiga med 90 graders bockning och 20 invändiga med knappt 90 graders bockning. Ekrarna är 151 mm men borde helst ha varit 146-147 mm. När de är fullt inspända finns ett par gängvarv kvar innan det bottnar så de gick att använda. Det blev ett utstick på ca 3 mm vid ekermuttrarna som jag var tvungen att slipa ner. Nu är det slätt och fint på insidan av fälgen men det var nog på gränsen att det gick att lösa med de här ekrarna.

Alla ekergängor smordes med aluminiumpasta innan montering så att de går att justera i framtiden.
Bilagor
18-36-101_3865.jpg
18-36-101_3865.jpg (246.17 KiB) Visad 5052 gånger
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor

Inlägg av T M »

:twisted:

Bild

Bild

Confirmed mistick_yes.gif :P :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Tack T.M ! Då vet jag med säkerhet att det är ett Kreidlernav. Eftersom ekrarna är till ett sådant skulle jag tro att mutterfickorna i fälgbanan sitter ett par tre millimeter djupare än på en original Kreidlerfälg. Fälgbanan är också av god kvalité, helt rak och med superblankt krom. Den köpte jag på Waldens motor. Det är ett Italienskt varumärke ingraverat på insidan på kanten, tog tyvärr ingen bild men det var något i stil med Ital.... i kursivt.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Micke S skrev: Ekrarna är 151 mm men borde helst ha varit 146-147 mm.

Hallå Micke.
Kreidlersaker kan du skaffa här: http://www.kreidlerparts.com/

Här finns inner och ytter som är 147,5mm : http://www.kreidlerparts.com/parts/cate ... heel_parts
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Hej Hasse ! Ja djäklars där finns ju rätt precis ekrar :shock: . Tack för bra tips. Beställde en hasighetsmätardrivning där nu.
En bra grej med Zundapp och Kreidler (utöver att de är bra i sig..) är att hela Tyskland och Holland verkar vara sprängfyllda med fina delar till dem.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Här hittade jag rostfria :shock:

Swaged spokes are very elegant in appearance. For that reason the original vintage motorcycles were normally spoked in such a manner. The thickening of these spokes is corresponding to the measure of a M3.5-spoke. From this point of view, you get beauty, coupled with higher tensile strength. :YMDAYDREAM:

http://www.speichen-spokes.de/Kreidler/ ... steel.html
Bilagor
84_0.jpg
84_0.jpg (77.85 KiB) Visad 5004 gånger
Skriv svar