Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Coolvette »

Min tankevurpa med att dra ut förgasaren på höger sida kan väl bara förklaras med att "alla andra" gör så... :oops:

Om jag inte vore så snabb med att såga upp sidokåpan hade jag nog gjort om insuget.
Bild

Tomgångsskruven på baksidan är nog inget problem, chokereglaget kommer jag åt ändå, det som kan ställa till det är nog att luftskruven också hamnar på baksidan.

Jag tänker släppa det och testa, kanske jag vänder insuget nästa vinter, för att ha ett verktyg för att justera luftskruven gjorde jag en liten specialmejsel:
Bild

Med den kommer jag åt att ställa om luftskruven även om det är tajt:
Bild

Det blir enkelt att byta munstycke, lossa en slangklämma och vrid förgasaren så att flottörhuset pekar ut:
Bild
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

varför satt du den inte rakt som original och använde utrymmet i kåpan för luftfiltret?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det ser ut som att det går att såga av röret och flytta in flänsen. Då linjerar det tillräckligt bra mot ramhålet och insugsröret blir kort för bra effekt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

JanneL skrev:varför satt du den inte rakt som original och använde utrymmet i kåpan för luftfiltret?
Flottörhuset tog i motorfästet, jag testade men det blev inte bra.
Bild

Bild

Jag tyckte att vinklarna blev fel, förvisso ska en sådan här förgasare klara ganska tvär lutning innan flottören påverkas men
det blev en konstig krök mot insuget också.
Mina plåtfärdigheter är begränsade och röret mellan förgasare och insug hade blivit mer än jag klarat med min utrustning.

Kanske fel beslut, nu får jag testa och eventuellt ändra till andra sidan om det är för besvärligt att justera.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

du får ta en mindre förgasare :mrgreen: :mrgreen:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Jag tror det går om du lyfter förgasaren lite i framkant mot insuget så att den stämmer bak mot hålet i ramen och kör men 2" slikonslang där. Men det kan tänkas att du behöver ha en slang mot insugsröret som böjer ner lite i.s.f. att vara rak. Jag brukar använda en kylarslang på Biltema till Volvo 850 när det behövs för att rikta en PWK. Det är en gjuten slang som man kan klippa av och använda en del av slangen där den böjer lagom mycket.

Sedan är utsticket på anslutningen i ramröret lite kort så där kan man behöva svarva till en bussning och förlänga så att det finns underlag för en slangklämma.

Din lösning fungerar säkert också bra men det kan bli lite tajt mot luftfiltret när du ska kicka igång maskinen.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Tack för tipsen, jag får se hur det verkar när allt kommer samman, just nu ändrar jag inget.
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

Kul at se hur det går..

Suck, dåliga samvetet drabbar en när man ser sånt här, har en Nevada ståendes sen 6-7 år tillbaka.
Matching numbers (skiljer 20 enheter..)
Inget gjort, men komplett inkl obligatoriska bucklor på tanken.. Reservtank finns dock..

Man skäms cocos_acc.gif men det finns så mycket annat viktigt slider_anon.gif
Har en GW1200 som nu stått i tio år pga ett elfel...
Man börjar bli gammal.. :roll:
HSE

Inlägg av HSE »

GW1200 vad är det, traktor?
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Jag gissar på att han menar en Honda Gold Wing på 1200cc.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

HSE skrev:GW1200 vad är det, traktor?
Goldwing gissar jag.
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

Hynboholm skrev:
HSE skrev:GW1200 vad är det, traktor?
Goldwing gissar jag.
Rätt, ALLA gamla gubbar har en GoldWing... slider_score.gif
HSE

Inlägg av HSE »

Vissa gamla gubbar har en John Deere GW http://www.google.se/search?q=john+deer ... DFQQsAQIHQ
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Lite nytt har det blivit.
Då jag startade mitt projekt ville jag ha så stor cylinder som var rimligt, 74 cc, utan avancerade ombyggnader av motorn.
Det finns ju ett antal sådana cylinderkit, det bästa är kanske Gilardoni´s reedventilcylinder, dom tillverkas inte just nu, är svåra att hitta, och därmed dyra.

Mitt val blev en Airsal /Eurokit från tyska Puchshop för 99 Euro:
http://www.puchshop.de/engine-parts/cyl ... mm-8p.html

Bild
En amatör som jag tilltalas av stort insug, stora överströmmare och stor portarea i cylindern.
Boosterportar känns som lite plus, inte så många Puch-cylindrar som verkar ha sådana.

Som av en händelse beställde jag en extra kolv, "kan vara bra att ha om jag modifierar bort mig"...

Då jag fick hem cylinderkittet fastnade blicken på de missmatchande boosterportarna, i mina ögon.
Hålen i kolven har diameter 4 mm, portarna i cylindern är 6 millimeter breda:
Bild

Jag uppfattar det som en onödig strypning men betydelsen har jag egentligen ingen uppfattning om.
6000 rpm är ju 100 varv per sekund, 9000 rpm blir 150 varv per sekund, den korta tid dessa portar är
öppna och det spelar kanske ingen som helst roll, det bara kändes fel, varför har dom inte matchat detta bättre?

Jag har kontakt med Mats Thollander, gudabenådad bilbyggare men även duktig tvåtaktstrimmare, bad honom om råd.
-"Bredda hålen i kolven och gör öppningen inne kolven lite snällare för bränsleblandningen" blev hans råd.

Just hålen inne i kolven var väl inte roliga så där fanns en del att pyssla med:
Bild

Hur spänner man då upp en kolv utan att fördärva den?
Maskinparken jag har tillgång till är inte så avancerad, en liten svarv och en borrmaskin med fräsbord.
Det finns en större Abene-fräs men den är undanställd på grund av ombyggnad i lokalerna.

Att spänna upp kolven med jämnt tryck runt om är nödvändigt men inte så lätt i ett skruvstycke.
Jag hittade en bit fyrkantsstång i aluminium, 60 x 60 mm.
En god vän, Tim på Newton Design&Smide i Mörarp, har tillgång till ordentliga fräsar på sin firma, han fick fräsa ur aluminiumbiten till 47,0 mm, samma som kolven.

Bild

Klossen sågade jag upp, med en bred slits i överkant och endast ett snitt i underkant:
Bild

Perfekt passning gör att man kan spänna kolven utan deformering och utan risk att den flyttar sig:
Bild

För att veta hur jag skulle bredda hålen monterades kolven och cylindern, markeringar efter portarna ritades:
Bild
Bild

Första fräsningarna, inte klart ännu:
Bild

Färdig kolv, matchar portarna betydligt bättre:
Bild

Lite "roligare" på insidan också:
Bild

Jämförelse mellan originalkolven och min bearbetade kolv:
Bild

Ett runt hål med diameter 4 mm har en yta om 12,5 mm2.
Portens bredd är 6 mm, hålet i kolven är fortfarande 4 mm högt, arean blir 24 mm2, jag hoppas att det ger en bättre boost.

Cylinderkittet innehåller en topp som verkar komma från ett annat håll, helt annan gjutning och annorlunda kylflänsar:
Bild

Förbränningsrummet är lite väl grovt i ytan:
Bild

Jag ville mäta squishbandets avstånd men kolven vänder för högt och kolliderar med toppen, dock utan fotpackning:
Bild

Shimsade upp toppen med tolkstål och fann att den vänder minst 0,8 mm för högt, lite svårt att mäta exakt, får testas fram.
Det blir nödvändigt att sätta upp toppen och svarva ur den för korrekt frigång, siktar på 0,7 mm i squishbandet.

Fortsättning följer...
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

Seriöst du gör de. Kul o intressant läsning..
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Skriv svar