Lite nytt har det blivit.
Då jag startade mitt projekt ville jag ha så stor cylinder som var rimligt, 74 cc, utan avancerade ombyggnader av motorn.
Det finns ju ett antal sådana cylinderkit, det bästa är kanske Gilardoni´s reedventilcylinder, dom tillverkas inte just nu, är svåra att hitta, och därmed dyra.
Mitt val blev en Airsal /Eurokit från tyska Puchshop för 99 Euro:
http://www.puchshop.de/engine-parts/cyl ... mm-8p.html

En amatör som jag tilltalas av stort insug, stora överströmmare och stor portarea i cylindern.
Boosterportar känns som lite plus, inte så många Puch-cylindrar som verkar ha sådana.
Som av en händelse beställde jag en extra kolv, "kan vara bra att ha om jag modifierar bort mig"...
Då jag fick hem cylinderkittet fastnade blicken på de missmatchande boosterportarna, i mina ögon.
Hålen i kolven har diameter 4 mm, portarna i cylindern är 6 millimeter breda:
Jag uppfattar det som en onödig strypning men betydelsen har jag egentligen ingen uppfattning om.
6000 rpm är ju 100 varv per sekund, 9000 rpm blir 150 varv per sekund, den korta tid dessa portar är
öppna och det spelar kanske ingen som helst roll, det bara kändes fel, varför har dom inte matchat detta bättre?
Jag har kontakt med Mats Thollander, gudabenådad bilbyggare men även duktig tvåtaktstrimmare, bad honom om råd.
-"Bredda hålen i kolven och gör öppningen inne kolven lite snällare för bränsleblandningen" blev hans råd.
Just hålen inne i kolven var väl inte roliga så där fanns en del att pyssla med:
Hur spänner man då upp en kolv utan att fördärva den?
Maskinparken jag har tillgång till är inte så avancerad, en liten svarv och en borrmaskin med fräsbord.
Det finns en större Abene-fräs men den är undanställd på grund av ombyggnad i lokalerna.
Att spänna upp kolven med jämnt tryck runt om är nödvändigt men inte så lätt i ett skruvstycke.
Jag hittade en bit fyrkantsstång i aluminium, 60 x 60 mm.
En god vän, Tim på Newton Design&Smide i Mörarp, har tillgång till ordentliga fräsar på sin firma, han fick fräsa ur aluminiumbiten till 47,0 mm, samma som kolven.
Klossen sågade jag upp, med en bred slits i överkant och endast ett snitt i underkant:
Perfekt passning gör att man kan spänna kolven utan deformering och utan risk att den flyttar sig:
För att veta hur jag skulle bredda hålen monterades kolven och cylindern, markeringar efter portarna ritades:
Första fräsningarna, inte klart ännu:
Färdig kolv, matchar portarna betydligt bättre:
Lite "roligare" på insidan också:
Jämförelse mellan originalkolven och min bearbetade kolv:
Ett runt hål med diameter 4 mm har en yta om 12,5 mm2.
Portens bredd är 6 mm, hålet i kolven är fortfarande 4 mm högt, arean blir 24 mm2, jag hoppas att det ger en bättre boost.
Cylinderkittet innehåller en topp som verkar komma från ett annat håll, helt annan gjutning och annorlunda kylflänsar:
Förbränningsrummet är lite väl grovt i ytan:
Jag ville mäta squishbandets avstånd men kolven vänder för högt och kolliderar med toppen, dock utan fotpackning:
Shimsade upp toppen med tolkstål och fann att den vänder minst 0,8 mm för högt, lite svårt att mäta exakt, får testas fram.
Det blir nödvändigt att sätta upp toppen och svarva ur den för korrekt frigång, siktar på 0,7 mm i squishbandet.
Fortsättning följer...