Skoterett Bus variant
Re: Skoterett Bus variant
det kan vara så att jag spänt bågen lite för hårt med den cylindern.
orginal slaglängd är 39,xx jag minns inte exakt. så det blir ju kanske lite vilda porttider.
därför är det mycket möjligt att ditt val av cylinder är bättre.
dock hittade jag mitt cylinderkit för en billig summa på ebay.
för att få mer plats på insugssidan ner i vevhuset så har jag valt att stoppa en 47mm suzukikolv i den cylindern.
för dom som är intreserade: dom här cylindrarna går att få med både 10 eller 12 mm kolvbult.
Boyesen reed är nog bra, men jag tror att jag behöver vinkla och förlänga reedhuset mer för att få nån nytta av ett fyrläppat membran på detta bygget. och det är tveksamt om jag får plats med det under
motorkåpan.
erlan
orginal slaglängd är 39,xx jag minns inte exakt. så det blir ju kanske lite vilda porttider.
därför är det mycket möjligt att ditt val av cylinder är bättre.
dock hittade jag mitt cylinderkit för en billig summa på ebay.
för att få mer plats på insugssidan ner i vevhuset så har jag valt att stoppa en 47mm suzukikolv i den cylindern.
för dom som är intreserade: dom här cylindrarna går att få med både 10 eller 12 mm kolvbult.
Boyesen reed är nog bra, men jag tror att jag behöver vinkla och förlänga reedhuset mer för att få nån nytta av ett fyrläppat membran på detta bygget. och det är tveksamt om jag får plats med det under
motorkåpan.
erlan
Re: Skoterett Bus variant
Dax att sätta fart med bakhjulet
Tog en framfälg i från någon typ av Pvc bide och började med att borra hål för drevfästet som görs i aluminium
Blir nog till att klura mer på detta innan det är klart.
Jäkligt tight att få dit kedjan så den linjerar men det ska nog gå ;)
Tog en framfälg i från någon typ av Pvc bide och började med att borra hål för drevfästet som görs i aluminium
Blir nog till att klura mer på detta innan det är klart.
Jäkligt tight att få dit kedjan så den linjerar men det ska nog gå ;)
Re: Skoterett Bus variant
Så ja då var drevfästet nästan klart bara borra för lämpligt drev nu.
Blir nog ett originaldrev 24T till en Skoterett.
Inväntar nu senaste beställningen på membran och luftburk, så med lite tur blir det uppstart nästa vecka av motorn
Blir nog ett originaldrev 24T till en Skoterett.
Inväntar nu senaste beställningen på membran och luftburk, så med lite tur blir det uppstart nästa vecka av motorn

Re: Skoterett Bus variant
Snyggt jobbat ....och fälgen gick bra att svetsa i..drutten skrev:Så ja då var drevfästet nästan klart bara borra för lämpligt drev nu.
Blir nog ett originaldrev 24T till en Skoterett.
Inväntar nu senaste beställningen på membran och luftburk, så med lite tur blir det uppstart nästa vecka av motorn

Re: Skoterett Bus variant
Ser ut att bli bra:)!
Monark sport 1966 ( färdigrenoverad!!)
Monark monarscoot 1968 (åkmoppen)
Monark 1264 1964 ( färdigrenoverad )
Speed Compact 1247 -1967(åkmoppe)
Monark monarscoot 1968 (åkmoppen)
Monark 1264 1964 ( färdigrenoverad )
Speed Compact 1247 -1967(åkmoppe)
Re: Skoterett Bus variant
Ja det är ju tur att man har en bra kamrat som kan detta med att svetsa aluminium ;)billykid skrev:Snyggt jobbat ....och fälgen gick bra att svetsa i..drutten skrev:Så ja då var drevfästet nästan klart bara borra för lämpligt drev nu.
Blir nog ett originaldrev 24T till en Skoterett.
Inväntar nu senaste beställningen på membran och luftburk, så med lite tur blir det uppstart nästa vecka av motorn
Re: Skoterett Bus variant
appropå drev. var det samma mått som sachs på den flinta-varianten?
i så fall kan jag tipsa om att det finns större drev i tyskland än vad det finns i sverige.
den handväxlade varianten på våran fotväxlade sachs (50/3D) rymmer nämligen 17 kuggat framdrev.
erlan
i så fall kan jag tipsa om att det finns större drev i tyskland än vad det finns i sverige.
den handväxlade varianten på våran fotväxlade sachs (50/3D) rymmer nämligen 17 kuggat framdrev.
erlan
Re: Skoterett Bus variant
Det är inte samma mått på denna Flinta som på Sachs, däremot så funkar Sachs drev på 3 växlad fot flintanerlan skrev:appropå drev. var det samma mått som sachs på den flinta-varianten?
i så fall kan jag tipsa om att det finns större drev i tyskland än vad det finns i sverige.
den handväxlade varianten på våran fotväxlade sachs (50/3D) rymmer nämligen 17 kuggat framdrev.
erlan
Re: Skoterett Bus variant
på trväxlade fot finns ett kreidlerdrev som jag tycker är bättre.
någon tiondel att putsa i hålet så blir det sugpassning.
vill minnas att sachsdrevet hade lite spel mellan hålet och axeln när jag provade på min.
erlan
någon tiondel att putsa i hålet så blir det sugpassning.
vill minnas att sachsdrevet hade lite spel mellan hålet och axeln när jag provade på min.
erlan
Re: Skoterett Bus variant
Tack för tipset!erlan skrev:på trväxlade fot finns ett kreidlerdrev som jag tycker är bättre.
någon tiondel att putsa i hålet så blir det sugpassning.
vill minnas att sachsdrevet hade lite spel mellan hålet och axeln när jag provade på min.
erlan
Får ta och köpa att kreidlerdrev till Toppern då

Re: Skoterett Bus variant
Tänk på att det finns två typer på Kreidlerdreven. Har inte måtten i skallen men "tror" att det är 11 och 12mm.
Re: Skoterett Bus variant
I dag monterades tändsystem Testade att kicka och hålla i tändkabel, det var inte så smart ;) men gnista finns.
Membran och luftburk monterades så inmätning av insug kunde göras.
Med lite tur så blir det start på lördag
Membran och luftburk monterades så inmätning av insug kunde göras.
Med lite tur så blir det start på lördag

Re: Skoterett Bus variant
Spännande! Hoppas att den kommer gå bra så du får lön för mödan!
Re: Skoterett Bus variant
Så ja nu är det riktigt nära 
Bara lite småpyssel så blir det start på lördag.

Bara lite småpyssel så blir det start på lördag.
Re: Skoterett Bus variant
Herrejävar ett sånt paket! 
