HMW 50 motor.
Re: HMW 50 motor.
Dränkning i diesel en månad eller två brukar vara ganska effektivt
Ja där var många drev, jag tror jag förstår ungefär hur det funkar... Genial ide!HSE skrev:Så här ser växellådan ut inuti, trampdrevet är det understa och minsta på växelaxeln..
Synd att den ska vara så fastrostad, har den legat extremt fuktigt?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Vet inte, var sådan när jag fick den... Lade den i diesel några veckor då och värmde och härjade för att försöka rubba vevstaken men det slutade med att den gick av. En rostklump är en rostklump... Tur jag har fler motorer.HVA59 skrev:Ja där var många drev, jag tror jag förstår ungefär hur det funkar... Genial ide!HSE skrev:Så här ser växellådan ut inuti, trampdrevet är det understa och minsta på växelaxeln..
Synd att den ska vara så fastrostad, har den legat extremt fuktigt?
Angående växellådan kom jag fram till att vanliga växellådan måste ligga i friläge, då kan man genom att slå över tramplägets spak få kraften att gå från pedalerna direkt till kedjans drev. Utväxlingen är ganska bra så det borde gå att cykla på i normal cykelhastighet... Men jag förstår nu varför ägaren jag berättade om tidigare trodde växellådan var trasig för lägger man in en växel med spaken i till läget blir det stopp på det hela
Jag kan se någon skämtare skoja med en oteknisk ägare och lägga in trampläget...

Väldigt intressant anordning... Jag får nog ta och skaffa mig en sådan motor och pyssla lite med
Det hade varit kul tror jag.

/Erik
/Erik
-
Du skulle prova med hesa kalkbort löser rost mycket bra men frågan är hur det reagerar med aluminium.
Isär nu... Hur? Hemlis
Jag skojar bara. Jag började med att plocka bort packboxarna så jag kunde se vad som pågår, körde på med rostolja redan jag krafsat rent. . Sedan satte jag press på block halvorna genom att kila mellan pinnskruvarna och värmde lagerlägena. Blockhalvorna kröp ut en 4mm i överkant men det var inte ramlagren som rörde sig utan vevaxeln som började dela sig
Tog bort kilarna och pressade ihop överdelen igen med tving så jag fick glipa i botten istället och lade en au plåt mellan där och kilade översidan igen. Smack så var blocket delat. . .

Senast redigerad av HSE den 15 okt 2017, 13:14, redigerad totalt 2 gånger.
Med delat block var det dags att pressa ur vevaxel delarna och lagren med pressen, tog 2 ton för att få ur vevaxel och 2,5 för att få ur lagren.
. . Mycket rost att skrapa bort .Re: HMW 50 motor.
Men resten ser fint ut. Får dock beställa nytt lager till kopplingskorgens axel, är inte riktigt bra på någon av de två växellådorna.HVA59 skrev:Ja fy...
Pressat ihop vevaxeln med nya delarna, återstår att finjustera den. 
. Tog 1,6 ton för att pressa ihop den så det förklarar varför den delade sig förts när jag pressade isär blockhalvorna i sista motorn. Det fodrades ju minst 2 ton för att pressa ur vevaxel halvorna ur blocken. Alltid intressant att veta vilka krafter som erfodras för att dela en motor om det är "värsta fallet". Viktigt för hur man tacklar problem 
Alltid kul att leka med gegga och extra roligt när det blir bra sedan 

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Som jag skrev tidigare skiljer det sig lite mellan de två motorerna. Tydligast syns det på växelföraren där motorn med tidigaste motor numret har en extra arm kopplad till en fjäder medan den nyare motorn helt saknar fjäder.
.
. Frågan är om fjädern gör någon nytta eller om den slopats i besparingssyfte. Tål att funderas på om man skall köra med eller utan fjäder 
Senast redigerad av HSE den 16 okt 2017, 20:55, redigerad totalt 1 gång.
HVA59 skrev:Väldigt intressant anordning... Jag får nog ta och skaffa mig en sådan motor och pyssla lite medDet hade varit kul tror jag.

Mm.. KanskeT M skrev:HVA59 skrev:Väldigt intressant anordning... Jag får nog ta och skaffa mig en sådan motor och pyssla lite medDet hade varit kul tror jag.
https://www.nettivaraosa.com/en/mopojen ... et/2440038" onclick="window.open(this.href);return false;

Har dock lite svårt att förstå annonsen

/Erik
/Erik