Re: Viktoria renovering
Postat: 10 jan 2018, 09:34
Nu delat veven, någon som tycker det ska fungera med nya rullar.
Jag hade tagit en sådan 5mm och slipat av yttringen om den inte får plats men det tror jag den får... https://www.kullagret.com/product/as-25 ... ialtatning" onclick="window.open(this.href);return false;.BertR skrev:Ska beställa rullar och ett lager jag saknar 16004.
Packbox 25x31x4 kan jag inte hitta, något tips är till trampaxeln.
Jo, jag klickade in fel där. Det är ju inte någon större press på oljan via pedalaxlarna så det tätar säkert även när det skiljer en mm mot önskat mått. Värre med drivaxeln som sitter lägre och roterar hela tiden. Så jag kör med större tätning och en O ring på insidan som extra säkerhet. Har inte kört så mycket än så jag kan säga att det fungerar perfekt men hittills så. Victoria motorn har ju olika packbox dimension på höger och vänster sida så just Höger sida är lite udda i storlek. Höger har ju också en O ring på 16 mm innanför hylsan till broms staget.BertR skrev:Vore inte denna bättre?
https://www.kullagret.com/product/as-25 ... ialtatning" onclick="window.open(this.href);return false;
Hålet är väl 31 mm.
Svarva ned vevaxeln 3mm verkar väl drastisktBertR skrev:Nu blev jag orolig, läste om att svarva ner vevaxeln 3mm för att få dit ett lager som heter 6202. Jag fick förklaringen tidigare sätt dit två E15, är det fel?
Sitter ytteringen kvar i blocket så får man svetsa ex en bricka i lager skålen så man har något att knacka på. Värmen när man svetsar gör också att metallen växer och krymper och släpper lite om den oxiderat fast.BertR skrev:Nu är väl inte BO15 som är största problemet utan det smalare lagret på inre sidan och där skulle E15 passa. Visserligen kostar dom lite mer dessa lager men en havererad motor kosta ännu mer.
Nu är problemet att få bort den gamla lagerhalvan på svänghjuls sidan.
Någon har varit där tidigare och misshandlat.
Värme brukar fixa Loctite låsningar... Halva hållfastheten vid 100 grader och borta helt över 150. Aceton skall också lösa det men det har jag inte testat, tror det är svårt att få Aceton att tränga in ordentlig då det dunstar väldigt snabbt. Men för att göra rent efteråt är det kanske ett tips.BertR skrev:Den var limmad, troligen Loctite för jag fick slipa sönder den med ett slipstift och knacka den den i småbitar.