Sida 5 av 6

Re: Viktoria renovering

Postat: 10 jan 2018, 09:34
av BertR
Nu delat veven, någon som tycker det ska fungera med nya rullar.

Re: Viktoria renovering

Postat: 10 jan 2018, 10:38
av HSE
Ser inte så illa ut, var det glapp i den innan?

Re: Viktoria renovering

Postat: 10 jan 2018, 10:58
av BertR
Fanns inget glapp, vara bara rosten som var problemet.

Re: Viktoria renovering

Postat: 10 jan 2018, 11:30
av BertR
Ska beställa rullar och ett lager jag saknar 16004.
Packbox 25x31x4 kan jag inte hitta, något tips är till trampaxeln.

Re: Viktoria renovering

Postat: 10 jan 2018, 13:40
av HSE
BertR skrev:Ska beställa rullar och ett lager jag saknar 16004.
Packbox 25x31x4 kan jag inte hitta, något tips är till trampaxeln.
Jag hade tagit en sådan 5mm och slipat av yttringen om den inte får plats men det tror jag den får... https://www.kullagret.com/product/as-25 ... ialtatning" onclick="window.open(this.href);return false;.

Re: Viktoria renovering

Postat: 10 jan 2018, 15:08
av BertR
Vore inte denna bättre?
https://www.kullagret.com/product/as-25 ... ialtatning" onclick="window.open(this.href);return false;
Hålet är väl 31 mm.

Re: Viktoria renovering

Postat: 10 jan 2018, 16:58
av HSE
BertR skrev:Vore inte denna bättre?
https://www.kullagret.com/product/as-25 ... ialtatning" onclick="window.open(this.href);return false;
Hålet är väl 31 mm.
Jo, jag klickade in fel där. Det är ju inte någon större press på oljan via pedalaxlarna så det tätar säkert även när det skiljer en mm mot önskat mått. Värre med drivaxeln som sitter lägre och roterar hela tiden. Så jag kör med större tätning och en O ring på insidan som extra säkerhet. Har inte kört så mycket än så jag kan säga att det fungerar perfekt men hittills så. Victoria motorn har ju olika packbox dimension på höger och vänster sida så just Höger sida är lite udda i storlek. Höger har ju också en O ring på 16 mm innanför hylsan till broms staget.

Re: Viktoria renovering

Postat: 11 jan 2018, 07:09
av BertR
Nu blev jag orolig, läste om att svarva ner vevaxeln 3mm för att få dit ett lager som heter 6202. Jag fick förklaringen tidigare sätt dit E15, är det fel?

Re: Viktoria renovering

Postat: 11 jan 2018, 10:01
av HSE
BertR skrev:Nu blev jag orolig, läste om att svarva ner vevaxeln 3mm för att få dit ett lager som heter 6202. Jag fick förklaringen tidigare sätt dit två E15, är det fel?
Svarva ned vevaxeln 3mm verkar väl drastiskt :shock: För att få billigare lager? Här är listan på vad den skall ha i original.
DSCN5803.JPG
DSCN5803.JPG (126.25 KiB) Visad 3832 gånger

Re: Viktoria renovering

Postat: 11 jan 2018, 22:19
av HSE
Det här skall tydligen vara ett altenativ. https://www.tradera.com/item/344399/299 ... atter-bo15" onclick="window.open(this.href);return false;.

Re: Viktoria renovering

Postat: 12 jan 2018, 06:26
av BertR
Nu är väl inte BO15 som är största problemet utan det smalare lagret på inre sidan och där skulle E15 passa. Visserligen kostar dom lite mer dessa lager men en havererad motor kosta ännu mer.
Nu är problemet att få bort den gamla lagerhalvan på svänghjuls sidan.
Någon har varit där tidigare och misshandlat.

Re: Viktoria renovering

Postat: 12 jan 2018, 09:40
av HSE
BertR skrev:Nu är väl inte BO15 som är största problemet utan det smalare lagret på inre sidan och där skulle E15 passa. Visserligen kostar dom lite mer dessa lager men en havererad motor kosta ännu mer.
Nu är problemet att få bort den gamla lagerhalvan på svänghjuls sidan.
Någon har varit där tidigare och misshandlat.
Sitter ytteringen kvar i blocket så får man svetsa ex en bricka i lager skålen så man har något att knacka på. Värmen när man svetsar gör också att metallen växer och krymper och släpper lite om den oxiderat fast.

Re: Viktoria renovering

Postat: 12 jan 2018, 14:06
av BertR
Den var limmad, troligen Loctite för jag fick slipa sönder den med ett slipstift och knacka den den i småbitar.

Re: Viktoria renovering

Postat: 12 jan 2018, 15:43
av HSE
BertR skrev:Den var limmad, troligen Loctite för jag fick slipa sönder den med ett slipstift och knacka den den i småbitar.
Värme brukar fixa Loctite låsningar... Halva hållfastheten vid 100 grader och borta helt över 150. Aceton skall också lösa det men det har jag inte testat, tror det är svårt att få Aceton att tränga in ordentlig då det dunstar väldigt snabbt. Men för att göra rent efteråt är det kanske ett tips.

Re: Viktoria renovering

Postat: 16 feb 2018, 06:34
av BertR
Nu sitter det nya lage i vevstaken och ska till att montera den på halvorna. Har det någon betydelse hur jag vänder den?