Rex flathead
Re: Rex flathead
Ja, man behöver ju inte skylta med den ombyggnaden.
Den blir någon milimerer större bara.
Alltid imponerande när det startar lätt
Den blir någon milimerer större bara.
Alltid imponerande när det startar lätt
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Rex flathead
Skulle inte sagt till brossan att ja skjlle köra den till månadsskiftet
Jag får nog vänta med kolvbytet.
Så jag fixade till några kolvringar,det får ju duga sålänge
Jag får nog vänta med kolvbytet.
Så jag fixade till några kolvringar,det får ju duga sålänge
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Rex flathead
Att göra egna kolvringar utifrån ett (gjutjärns?)ämne, det är allt en bra nivå på mekandet!
Hur tänker du göra för att få ringarna runda (in och utvändigt) när de är ihop komprimerade?
Hur tänker du göra för att få ringarna runda (in och utvändigt) när de är ihop komprimerade?
Andreas.
Re: Rex flathead
Gjutgärn/segjärn. går bra att använda då det innehåller grafit och har bra glidegenskaper, dom blir faktiskt ganska runda samt insidan har inte så stor betydelse och utsidan slits in när motorn går efter cylindern, den är inte rund heller då den är lite sliten, (inkörning) detta är ju inte så vanligt i dagens motorer då moderna materiel används.
Men det blir nog borrning framöver så detta är mest temporärt.
Men det blir nog borrning framöver så detta är mest temporärt.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Rex flathead
Supernivå, ringar mm borde gå få tag i både stock och över. Men har man grejer och vill göra själv är det alltid billigast
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Rex flathead
Ja roligt med sen är det mesta görbart om man har lite maskiner, jag får nog göra ett nytt vevlager om jag inte hittar nya rullar i rätt storlek.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Rex flathead
Nån mer utveckling med Rexen? Eller kanske helgens uppdrag
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Rex flathead
Lite har jag hunnit har fått gräva matarkabel till bastun i trädgården och hämtat hö med den gamla trotjänaren.
.fick tag i en dubbelreglage men det var aldeles för fint så jag satte på mina två lagom slitna i ställer och det blev autentiskt tycker jag. Var även och besiktade grabben bil, så nu går den i två år, hade strul med co vid 2500rpm men tillslut blev det bra.
Ny olja,filter nytt luftfilter ny katalysator(någon hade slagit den gamla)
Samt fick även byta lambasonden utanför Biltema på en liten backe så jag kom under.
Pratade med besiktningsgubben om MC besiktning och han sa att alla måste provköra, han blev lite vit i ansiktet då jag sa att min var från -29.
Hög och lågtändning tankväxel omvända handtag (köttkrokar) samt ev vänsterbroms.
Han hade aldrig sett en sån haha.
Jag har inte kört omkring med vindmätarna på, dom passar bara så bra där .fick tag i en dubbelreglage men det var aldeles för fint så jag satte på mina två lagom slitna i ställer och det blev autentiskt tycker jag. Var även och besiktade grabben bil, så nu går den i två år, hade strul med co vid 2500rpm men tillslut blev det bra.
Ny olja,filter nytt luftfilter ny katalysator(någon hade slagit den gamla)
Samt fick även byta lambasonden utanför Biltema på en liten backe så jag kom under.
Pratade med besiktningsgubben om MC besiktning och han sa att alla måste provköra, han blev lite vit i ansiktet då jag sa att min var från -29.
Hög och lågtändning tankväxel omvända handtag (köttkrokar) samt ev vänsterbroms.
Han hade aldrig sett en sån haha.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Rex flathead
Haha ja besiktningsmännen gillar ej gammalfotkoppling och ställa tändning osv
Förr var det bra i Rissne i Stockholm där var hoj av gammalt aldrig problem eller panik för före 1980.
Förr var det bra i Rissne i Stockholm där var hoj av gammalt aldrig problem eller panik för före 1980.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Rex flathead
I DAC fick jag mina växelverkan till cykel var en chansning som nog blev perfekt.
Chok och tändförstälningsvire var det tänkt.
Verkar passa bra. Har bestämt mig nu ang vevlagret,
Blir 6*8 rullar och ett nytilverkat vevstakslager.
Och justera ner nålkorgen några tiondelar mindre.
Chok och tändförstälningsvire var det tänkt.
Verkar passa bra. Har bestämt mig nu ang vevlagret,
Blir 6*8 rullar och ett nytilverkat vevstakslager.
Och justera ner nålkorgen några tiondelar mindre.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!
Re: Rex flathead
Fina grejer, blir super släng i den sen
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....