ZFP (Zweirad Fatty Project!)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="
Någon som vet var en sådan kan ha suttit från början?
(Min gissning: i en väldigt liten Dodge
)
[/quote]
kanske i en sån här

Uploaded with ImageShack.us
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Någon som vet var en sådan kan ha suttit från början?
(Min gissning: i en väldigt liten Dodge
[/quote]kanske i en sån här

Uploaded with ImageShack.us
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-
Amstaff_Loco
- Inlägg: 471
- Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
- Ort: Lödöse
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Imponerande,helgrym
<!-- </EdIndex> --></div>
<!-- </EdIndex> --></div>Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
-
fatchance
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu testat den ordentligt!
Det var förgasarstrul från början..
Jag började med en Bing 17 (Ubåt) för enkelhetens skull.
Men den levde sitt eget liv i den milda grad att den fick sluta
sitt moppeliv på en hylla!
(Typiskt Zündapp grejor att inte funka, det visste jag ju i.o.f innan! Bli inte
sura nu, ni som åker på dessa åbäken, spar det tills ni blir ifrånåkta istället <skämt)
Så det fick bli en 19mm:s Tillotson hemmahörande i en gammal Jonsered
motorsåg. Svårigheterna med dessa membranförgasare är att få ihop
den lilla "armen" som styr gas-spjället med gaswiren.
Jag har "luskat" runt och försökt ta del av andras lösningar, men det
varierar på vilken moppe arangemanget ska sitta på. Så man får
tänka till lite och försöka "pickla" ihop det efter de förutsättningar man har.
I mitt fall blev det så här:

Körde fallförgasarmodellen, mest för enkelheten att kunna justera den även
när alla kåpor är monterade, men vet även att andra högpresterande hojar har liknande lösningar.
Filade till den lilla aluminiumbiten som sitter på spjällaxel och som förbinder
den med gaswiren på rekordtid, endast 2 timmar!
Vidare ser man slangen som skickar pulserna från vevhuset
så att mebranet får jobba lite. Borrade ett litet hål i ena överströmmaren
och gängade i den fina nippeln, (Tack Mats T!) kopplade slangen mellan den och
insugsplattan som har en likadan nippel monterad mitt för det lilla hålet på förgasaren.
Och vips så funkade det!

Svarvade även ett litet hjul som vajern kunde löpa i
(ideen snodd från Conrad
), monterat med presspassning
på ett 22mm:s spårkullager från Jula
Hoppas ni förstår bilderna och att andra med "konstiga ideer" kan ha hjälp av dessa.
Var ute på en 3 mila test/injusteringsrunda idag. Till en början var
hon lite tjurig. Men eftersom jag inte har ngn erfarenhet av dessa skapelser
sedan tidigare var jag lite villrådig...
Skruvade lite "random" på både låg och högfarts skruvarna och efter ett tag började hon svara!
Hade ingen GPS med mig, men tror att vi kom upp i ca 70km/h.
det tycker jag är OK med en 50cc Victoria.
(Men det går att justera mera!)
Fint väder var det också!
<!-- </EdIndex> --></div>
Det var förgasarstrul från början..
Jag började med en Bing 17 (Ubåt) för enkelhetens skull.
Men den levde sitt eget liv i den milda grad att den fick sluta
sitt moppeliv på en hylla!
(Typiskt Zündapp grejor att inte funka, det visste jag ju i.o.f innan! Bli inte
sura nu, ni som åker på dessa åbäken, spar det tills ni blir ifrånåkta istället <skämt)
Så det fick bli en 19mm:s Tillotson hemmahörande i en gammal Jonsered
motorsåg. Svårigheterna med dessa membranförgasare är att få ihop
den lilla "armen" som styr gas-spjället med gaswiren.
Jag har "luskat" runt och försökt ta del av andras lösningar, men det
varierar på vilken moppe arangemanget ska sitta på. Så man får
tänka till lite och försöka "pickla" ihop det efter de förutsättningar man har.
I mitt fall blev det så här:

Körde fallförgasarmodellen, mest för enkelheten att kunna justera den även
när alla kåpor är monterade, men vet även att andra högpresterande hojar har liknande lösningar.
Filade till den lilla aluminiumbiten som sitter på spjällaxel och som förbinder
den med gaswiren på rekordtid, endast 2 timmar!
Vidare ser man slangen som skickar pulserna från vevhuset
så att mebranet får jobba lite. Borrade ett litet hål i ena överströmmaren
och gängade i den fina nippeln, (Tack Mats T!) kopplade slangen mellan den och
insugsplattan som har en likadan nippel monterad mitt för det lilla hålet på förgasaren.
Och vips så funkade det!

Svarvade även ett litet hjul som vajern kunde löpa i
(ideen snodd från Conrad
på ett 22mm:s spårkullager från Jula
Hoppas ni förstår bilderna och att andra med "konstiga ideer" kan ha hjälp av dessa.
Var ute på en 3 mila test/injusteringsrunda idag. Till en början var
hon lite tjurig. Men eftersom jag inte har ngn erfarenhet av dessa skapelser
sedan tidigare var jag lite villrådig...
Skruvade lite "random" på både låg och högfarts skruvarna och efter ett tag började hon svara!
Hade ingen GPS med mig, men tror att vi kom upp i ca 70km/h.
det tycker jag är OK med en 50cc Victoria.
(Men det går att justera mera!)
Fint väder var det också!
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
-
fatchance
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack, tack!
Det är bra bett i bromsen, man justerar bara in så att beläggen har
rätt avstånd från skivan med de röda rattarna på oket.
Skulle nog kunna påstå att den är dubbelt så bra som den gamla trumbromsen.
Själv är jag ganska lätt, så totalvikten på ekipaget blir nog inte så
mycket högre än en "fullvuxen" på en MTB.
Och för er som inte provat skivbromsarna på en sådan kan jag bara
säga: Var försiktiga första gången!
Här är en bild på "adaptern" som jag svarvat, med plats för ett extra
kullager på utsidan.
Man måste tänka på att få rätt avstånd mellan skivan och ekrarna så
att oket får plats. (Det glömde jag på första försöket
)

Och sedan en bild på baksidan av den, med urfräsningarna som passar
gjutförstärkningarna i trumman.
<!-- </EdIndex> --></div>
Det är bra bett i bromsen, man justerar bara in så att beläggen har
rätt avstånd från skivan med de röda rattarna på oket.
Skulle nog kunna påstå att den är dubbelt så bra som den gamla trumbromsen.
Själv är jag ganska lätt, så totalvikten på ekipaget blir nog inte så
mycket högre än en "fullvuxen" på en MTB.
Och för er som inte provat skivbromsarna på en sådan kan jag bara
säga: Var försiktiga första gången!
Här är en bild på "adaptern" som jag svarvat, med plats för ett extra
kullager på utsidan.
Man måste tänka på att få rätt avstånd mellan skivan och ekrarna så
att oket får plats. (Det glömde jag på första försöket

Och sedan en bild på baksidan av den, med urfräsningarna som passar
gjutförstärkningarna i trumman.
<!-- </EdIndex> --></div>-
fatchance
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ska du ha mikuni 33:an och i såfall, räcker det med att jag tar med den till Vår-Rallyt? <!-- </EdIndex> --></div>
Inga problem Uffe!turbouffe skrev:Faaeen va bra det blir!
Vi får tacka för tipset om fäste för Tillotson, har en 24'a som ska dit på nåt fordon sen.
Ska du ha mikuni 33:an och i såfall, räcker det med att jag tar med den till Vår-Rallyt? <!-- </EdIndex> --></div>
<!-- </EdIndex> --></div>