Sida 5 av 6
Postat: 24 jul 2013, 23:38
av erlan
och vilken olja kör du på.
gissar på helsyntet.
erlan
Postat: 25 jul 2013, 00:13
av 56:an
erlan,
Blandar sig tvåtaktsolja i en mix av 50% bensin och 50% E85?
Postat: 25 jul 2013, 00:59
av erlan
jag har inte provat, men det borde den göra. det blir ju ca 57% bensin, och det borde räcka. blanda i en flaska, skaka om, låt stå några dar. kolla om det skiktar sig.
erlan
Postat: 25 jul 2013, 07:33
av Sura
För att få oljor att blanda sig bra med olika soppor, så funkar det bra att skvätta i en kapsyl T-röd.
Postat: 25 jul 2013, 08:52
av erlan
när man experimenterar med e85 är det inte själva oljan som är knepig. det är tillsatser i oljan som fäller ut på botten i tanken/provflaskan.
erlan
Postat: 20 aug 2013, 10:52
av Hynboholm
Någon som änvander Aspen 2?
Alltså deras färdigblandade, 2%.
Jag köper ju det på lösvikt till motorsåg/röjsåg, och funkar det till mopederna också så tycker iaf jag att merkostnaden vägs upp av att slippa ha flera olika dunkar, blanda mm.
Synpunkter?
Postat: 20 aug 2013, 11:00
av erlan
instämmer.
gav 22kr/l häromveckan när jag passerade ett ställe där dom säljer på lösvikt.
ger en merkostnad på mindre än en hundring per sommar.
erlan
Postat: 20 aug 2013, 11:28
av erlan
kör även med aspen4 i 6hk yamaha utombordaren, blandat med 1% aspen utombordarolja.
jag hade ingen vanlig bensin hemma sista svängen jag skulle ut på sjön förra hösten. så då tog jag aspen till båtmotorn i stället. sen dess har inte båtmotorn fått en droppe mackbensin!!!
så mycket bättre gick den.
jag blir mer och mer övertygad om att gamla motorer bör bestyckas om för dagens mackbensin.
erlan
Postat: 20 aug 2013, 11:47
av Hynboholm
Då får det bli så!
Räcker 2% till er som åker rejält trimmade motorer?
Tex. EKF med 80cc.
Postat: 20 aug 2013, 11:51
av Skunkworkz
Det finns ingen anledning att köra så snål oljeblandning, förutom miljön
men då skall man inte köra 2t överhuvudtaget. Ju högre varv ju mer olja.
Postat: 20 aug 2013, 11:58
av jonTe-Zündapp
HSE skrev:<div><!-- <EdIndex> -->Ricinolja är ett gammal fint smörjmedel som andvändes redan under WV1 till att smörja flygmotorerna. Det blandar sig dock dåligt med bensin så till tvåtaksmotorerna funkar det bara till att spetsa oljeblandningen för den goda luktens skull.
Vill man åka sådan olja för den goda lukten skull kan man köra Castrol A747.
Kompisen åker den i sin Zündapp och det är en fröjd att åka bakom honom
Problemet är väl priset ~300kr/L.
Samma kompis körde Aspen2 i många många år men bytte till macksoppa och Castrol efter en motorrenovering där motorbyggaren (Agge) tyckte att 2% kan vara lite klent på trimmade motorer.
Postat: 20 aug 2013, 12:01
av Hynboholm
Skunkworkz skrev:Det finns ingen anledning att köra så snål oljeblandning, förutom miljön
men då skall man inte köra 2t överhuvudtaget. Ju högre varv ju mer olja.
Obs! Ifrågasätter inte utan frågar pga okunskap!
Vad är skillnaden som gör att det räcker med 2% i min motorsåg?
(Den är ju på 60cc och har 5hk, varvar säkert runt 12000 r/pm.)
(Edit. Min Jonsered CS2260 är på 3,5kW.)
Vart går gränsen?
Mer än 6hk = 3% eller?
Postat: 20 aug 2013, 12:28
av Skunkworkz
Varvet är det ingen skillnad på men effekten är betydligt mindre, tvivlar på
att en 60cc såg är på 5hk snarare 3,5-4. 3-3,5% olja funkar för dom mesta
motorerna förutom dom med 200l/hk el mer.
Postat: 20 aug 2013, 12:59
av Hynboholm
Skunkworkz skrev:tvivlar på
att en 60cc såg är på 5hk snarare 3,5-4.
Fabriksuppgifterna säger iaf 4,76hk.
Eftersom ingen av mina mopeder är speciellt trimmade, så inhandlas 25liter Aspen 2 i eftermiddag.
Postat: 20 aug 2013, 13:00
av LilleK
Själv slänger jag i sånt här i bensinen:
http://www.jula.se/motorolja-2-t-mobil- ... 1-l-624105
Mobil1 Racing tvåtaktsolja, blandar 2%.
Är ingen expert men tycker den går bra med oljan och det luktar inte så jävligt om den som vissa billiga tvåtaksoljor.