Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Parkeringsproblem är väl skäl nog på helgerna när stan är full av bilar :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sant, men nu funkar bilen igen! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Parkeringsproblem är väl skäl nog på helgerna när stan är full av bilar :D
Att hämta dottern hos en kompis är också en bra ursäkt! :D Visserligen har jag inte någon barnstol längre och dottern börjar bli så stor att det luktar olaglig skjutsning men vad :twisted: !
Moppen gick i alla fall lika snällt denna gång, starkt och fint! mistick_yes.gif Jag var rädd att motorn skulle storkna på vägen hem men det var bara i en backe jag fick göra ett par hjälpsparkar. Tillsammans vägde vi väl in på runt 135kg men Scooteretten gled snällt upp för mördarbacken hemma i 10-12 km/h. Nästan uppe tvärdog den men så fort jag drog av på gasen och gasade igen gick den fint. Tanken är inte så välfylld så jag misstänkte återigen bensinbrist; det finns väl en anledning till att senare Scooterettemodeller fick bensinkranen längre bak på tanken. När den hackade till igen vred jag om till reserven och så gick moppen snällt resten av vägen hem! :scooter: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, mina vänner, nu har vi i alla fall kommit till vägs ände...
Jag har ett längre tag umgåtts med tankar att sälja Scoteretten: Jag har aldrig tid att köra och när jag åker ärenden i stan behöver ofta åtminstone ett barn följa med och det luktar olaglig skjutsning... :roll:
Idag gjorde jag det ändå (skjutsade, alltså) och visst gick hon OK men när jag stannat och skulle starta igen verkade det vara ånglås (startade och gick men ville inte varva och var orkeslös) och i samma veva gav hastighetsmätaren upp! :shock: Det tog jag som en fin vink... :? Så, 4800kr begär jag, se annons under säljes!
Och ja, jag kommer att finnas kvar på forumet med mina cyklar. Och Sachsmotorn ligger i hyllan och ruvar... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, ingen har nappat på säljesannonsen än så jag tog en liten tur på sta'n igår. Scooteretten startade och gick snällt hela tiden, dock var det inga jättesträckor det var frågan om. Tyvärr hade hastighetsmätaren inte reparerat sig själv... :roll:
När jag kom hem passade jag på att spraya stargas på toppackningen och inget hände så det är nog inte den som spökar nu (visst, provet behöver ju göras när den går dåligt också men förut varvade den upp på stargas i alla lägen).
Det verkar alltså fortfarande som problemet är direkt värmerelaterat: När det var kallt ute=inga problem. När det nu är varmare fixar den inte hård belastning i form av backar och last.
Eftersom cylle och topp är bytta ligger nu förgasaren och tändspolen närmast till (kondingen är numera en extern bildito). Tändspolen kan jag plocka loss och låta testa, förgasaren funderar jag på att antingen provbyta mot den till min Sachs (om det låter sig göras) eller flytta över inkromet till det borrade originalhus jag har. Kanske drabbas inte det så lätt av ånglås? Exakt VAR är det förresten låset inträffar? I flottörhuset, munstyckena eller kanalerna däremellan? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har jag riktigt tur är hastighetsmätaren hel igen! :) Hade loss kåpan och det verkar som vajerhöljet släppt ur förskruvningen till mätaren. Så loss med förskruvningen, trycka på den på vajerhöljet å så försiktigt klämma fast med en tång så var det, förhoppningsvis, lagat! :scooter: <!-- </EdIndex> --></div>
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av smalltown »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min vajer gled ur hastighetsmätaren hela tiden. Funkade nåra minuter, sen la den av. En pytteliten sträng epoxylim runt vajern där den möter hastighetsmätaren efter att jag tryck dit vajern löste det (inte för mycket så klart, man vill ju kunna lossa den om det behövs). Nu fungerar den klockrent igen!

/K <!-- </EdIndex> --></div>
Morris Mini 850 1965
Monark 1279 1968~71
Crescent 1279 1972
Monark 1290 1972
Monark SM50 1972
Monark 125T 1972 (Ok, '73, men med '72 färgkombination;)
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
smalltown skrev:Min vajer gled ur hastighetsmätaren hela tiden. Funkade nåra minuter, sen la den av. En pytteliten sträng epoxylim runt vajern där den möter hastighetsmätaren efter att jag tryck dit vajern löste det (inte för mycket så klart, man vill ju kunna lossa den om det behövs). Nu fungerar den klockrent igen!

/K
Bra tips! :) Limma själva vajern alltså? Jag funderade på att möjligen höljet med förskruvningen. Nåja, min reparation fungerade i alla fall, så på turen idag gick hastighetsmätaren som den skulle! :D
Provtur, ja, den gick bara bra denna gång med. När jag kom hem, och motorn var ordentligt varm, testade jag ännu en gång att justera det ställbara munstycket. Och si, nu varvade den upp när jag ströp bränslet! :shock: :?
Jag har ju inte ändrat något annat jämfört med i vintras så det enda jag kan komma på är att när den får tillräckligt kall luft så är det inte så kinkigt med bränslemängden men vid varm luft är det en fördel att strypa. Som på gamla förgasarbilar: Ett vinterläge och ett sommarläge för insugsluften, fast jag justerar bränslet istället för luften, då.
Jag har tidigare tänkt att eventuella ånglås beror på att själva förgasaren och bensinen blir för varm men det kanske bara är en del; kanske insugningsluften sådana här varma dagar är för varm också? Borde kanske göra en annan lösning för insugsluften än den hemsnickrade kopian av originalet som sitter där idag? En slang som går hela vägen fram till gälarna i sidokåpan, kanske? Hmmmm....... :Idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker nog du gör lite rätt :thumb: , sälj skiten & köp en cykel eller..
Bild
jag mena en "bra" moped... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, vi får väl se, den är inte såld än, i alla fall. :roll:
Och riktig moppe, det är en med Sachsrova, eller? [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img]
Cyklar, ja DET har jag.... :stayinshape: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:lol: Jag tycker åxå att du gör rätt i att sälja iväg moppen - gör som mig,
Köp dig en moped lite lik den du har (samma känsla) en EU-vespa som
du lagligt kan rulla fram i 45 knyck :lol: elstart och rackarns så skön att köra.
Helt problemfritt och tar nästan noll 95 oktanig soppa...kan det bli bättre...
say no more...du behöver inte tacka mig sen - bara kör och njut... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Läste nysss en artikel om eldrivna EU-moppar: 3-6 mil på en ladddning, en snubbe som pendlar en mil om dagen hade fått en pendlingskostnad på 10kr/månaden! :shock: Ska det ändå vara nytt så kan man kanske skippa förbränningsmotorn helt..? :?
Grannen, du är inte rädd för att få påhälsning av en lynchmobb när du skriver på en sådan här hemsida att det vore bättre med en plastbanan? :wink: :computer: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8562
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dårar har nog speciella skyddshelgon staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->JH. Skrev nog inte generellt bättre än retromopeder utan menade den mopeden som du
har lite problem med, undviker missförstånd nu.
Naturligtvis så är en gammal remdriven moped utan stötdämpare och med springstart.. :oops:
en ganska vettig moped, men ganska omodern och inte så bekväm då man
ska åka 10 mil... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hehe, nejdå, jag förstår, jag försökte bara vara lite rolig... :whistle2: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar