Sida 6 av 9
Postat: 17 jan 2013, 10:31
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1904
Skafte Rassmussen från Danmark startade i Chemnitz i Tyskland det här året tillverkning av små tvåtaktsmotorer. 1916 bildade han bolaget DKW som har lite olika betydelse beroende på vem man frågar, olika förslag är bl.a Das Kleine Wunder - Det lilla undret. Ett annat är Das Kinder Wünch - Pojkens önskedröm, men den rätta betydelsen är Dampf Kraft Wagen som ungefär betyder Ångdriven personbil. Ibörjan tillverkade DKW enbart motorcyklar. 1927 började man även att bygga bilar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 jan 2013, 15:47
av HSE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->DKW is a defunct German car and motorcycle marque. The name derives from Dampf-Kraft-Wagen (English: steam-driven car).
In 1916, the Danish engineer Jørgen Skafte Rasmussen founded a factory in Zschopau, Saxony, Germany, to produce steam fittings. In the same year, he attempted to produce a steam-driven car, called the DKW. Although unsuccessful, he made a two-stroke toy engine in 1919, called Des Knaben Wunsch—"the boy's desire". He also put a slightly modified version of this engine into a motorcycle and called it Das Kleine Wunder—"the little marvel". This was the real beginning of the DKW brand: by the 1930s, DKW was the world's largest motorcycle manufacturer.
In 1932, DKW merged with Audi, Horch and Wanderer, to form the Auto Union. Auto Union came under Daimler-Benz ownership in 1957, and was then purchased by the Volkswagen Group in 1964. The last German built DKW car was the F102 which ceased production in 1966
Som synes ovan är det inga tvivel om var namnet kommer från, det som ställt till är nog att Rasmusen försökte vara vitsig och använda DKW baserade namn på de olika småmotorer har försörjde sig på i början! Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 jan 2013, 22:00
av JanneL
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Vad jag förstår är det ingen som riktigt vet vad namnet
DKW betyder...

"Das Kleine wunder" stod det i annonserna på 60-talet.
morsan som körde AU1000 njöt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 jan 2013, 12:07
av HSE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Das Kleine wunder" stod det i annonserna på 70-talet" DKW försvann ju 1966? Jag körde DKW F-12 -64 på sextitalet men det var tvåtaktarnas och därmed DKW bildelens svanesång. Min motor nöp på motorvägen i skåne, tålde inte fullgaskörning under längte tid. Och jag såg alldrig någon reklam som andvände "litet under" såg jag alldrig, inte riktigt vad bilköpare tog till sig. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 jan 2013, 15:33
av Peppe^
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Röstade på Honda, kanonlådor i dom, rejäla axlar som tål lite trimning. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jan 2013, 01:35
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här kan vi ju inte ha det. Kom igen nu alla Sachsfantaster!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jan 2013, 02:19
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är rätt imponerad att Ilo faktiskt ligger fyra på listan, trots att den bara fanns drygt 10 år i Sverige och i princip bara på Monark (eller dess dekalade motsvarigheter).
Måste vara ett bevis på en riktigt bra motor

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jan 2013, 09:01
av HSE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min första moped 1957 monark hade ju JILO men jag gillade den inte, ren bruksmotor som var svårtrimmad jämfört med ex Sachs eller Zundapp! Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jan 2013, 12:26
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kom igen, se Husqvarna segla uppåt på listan!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jan 2013, 12:31
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Saknar HMW på listan. Gedigen motor med kvalitetskänsla, jag har haft en HMW-moped en gång, ångrar att jag sålde den.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jan 2013, 17:35
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade med HMW från början men tog bort den då jag bara hade frigjort 18 svarsalternativ <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jan 2013, 18:22
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Jag hade med HMW från början men tog bort den då jag bara hade frigjort 18 svarsalternativ
Men Lifan då? Liiiiifan

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 jan 2013, 00:50
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:Raketsport skrev:Jag hade med HMW från början men tog bort den då jag bara hade frigjort 18 svarsalternativ
Men Lifan då? Liiiiifan

Nu har Lifanlasse vaknat hör ja

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 jan 2013, 09:30
av JanneL
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HSE skrev:"Das Kleine wunder" stod det i annonserna på 70-talet" DKW försvann ju 1966? Jag körde DKW F-12 -64 på sextitalet men det var tvåtaktarnas och därmed DKW bildelens svanesång. Min motor nöp på motorvägen i skåne, tålde inte fullgaskörning under längte tid. Och jag såg alldrig någon reklam som andvände "litet under" såg jag alldrig, inte riktigt vad bilköpare tog till sig. Mvh HSE.
sorry skrev fel
minnet e kasst

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 jan 2013, 14:42
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Levve skrev:Raketsport skrev:Jag hade med HMW från början men tog bort den då jag bara hade frigjort 18 svarsalternativ
Men Lifan då? Liiiiifan

Nu har Lifanlasse vaknat hör ja

LIFAN!!!??

<!-- </EdIndex> --></div>