Sida 6 av 10

Re: EKF Frågor

Postat: 24 jun 2014, 19:03
av Falkfish
Hej.

Ska så smått börja mecka ihop min första EKF, frågan är vilka modifikationer kan vara bra att göra när man ändå har isär allt ?
Om jag vid ett senare tillfälle skulle vilja plocka på ett 80cc kit, passar det rätt ner i vevhuset, eller behövs där tas upp för att få ner cylinderkjolen ?
Hur bra pallar växellådan ?
Har fixat ny vev från VRM samt ny utgåeende axel från VRM
Kommer till en början åka med en Tysk 5,8 gjutjärncylle och 20mm Mikuni

Mvh
Stefan

Re: EKF Frågor

Postat: 24 jun 2014, 19:07
av Rexxy
80cc passar bolt on! :)

Växellådans svaga del är drevaxeln, men då du byter den så försvann det. :)

Värre koppling är ett måste!!

Re: EKF Frågor

Postat: 24 jun 2014, 19:18
av Falkfish
Rexxy skrev:80cc passar bolt on! :)

Växellådans svaga del är drevaxeln, men då du byter den så försvann det. :)

Värre koppling är ett måste!!
Hej Rexxy..
Jo jag vet att kopplingen kan strula, men en frisk std borde kunna funka tillsammans med 5,8:an, tänkte köra med Kejsarens koppling vid senare tillfälle...
Är ju smidigt att sedan kunna byta koppling när motorn sitter i ramen, slipper ju plocka ned allt och klyva igen s.a.s...

Finns det andra grejor att förbättra, typ slipa överströmmarna så de passar till 80 cc eller liknande moddningar..

Stefan

Re: EKF Frågor

Postat: 24 jun 2014, 21:57
av Conrad Engström
Köp en fyrlamellkoppling, med rakskurna drev.

Re: EKF Frågor

Postat: 25 jun 2014, 06:01
av JanneL
3-lamellskopplingen är i alla fall testad för 13-14 hästar helt utan slir, jag vet inte men den kanske klarar mer än så.
men då får man ju inte den snygga förhöjningsringen för högerkåpan :roll:

Re: EKF Frågor

Postat: 25 jun 2014, 09:04
av zappafan
Var det en bromsad motor så du vet eller tror du? jag å andra sidan störs inte av "förhöjningsringen" , tycker motorn blir mer symetrisk med än utan... :wink:

Re: EKF Frågor

Postat: 25 jun 2014, 10:01
av Hynboholm
zappafan skrev:jag å andra sidan störs inte av "förhöjningsringen" , tycker motorn blir mer symetrisk med än utan... :wink:
Samma här!

Fast jag är lite sugen på kejsarens koppling ändå :oops:
För den passar väl fint på en 3-växlad också?

Re: EKF Frågor

Postat: 25 jun 2014, 12:05
av zappafan
Betvivlar inte ett ögonblick att den Treskiviga kopplingen är toppen (med svarvade planade ytor) , men rimligtvis borde ju fyra greppa lite till... :sorry:

Re: EKF Frågor

Postat: 26 jun 2014, 20:10
av andazon
Vem kan tänkas ha 4-lamellkoppling (ev. med rakskurna drev) till salu?

// Anndazon

Re: EKF Frågor

Postat: 26 jun 2014, 20:12
av zappafan

Re: EKF Frågor

Postat: 26 jun 2014, 21:00
av JanneL
zappafan skrev:Var det en bromsad motor så du vet eller tror du? jag å andra sidan störs inte av "förhöjningsringen" , tycker motorn blir mer symetrisk med än utan... :wink:
Det är inte mina egna motorer dom är testade på så det är bara uppskattningar.
Jag har bara testat på vanliga motorer men inga EKF, det har jag haft hjälp med.
jag är själv lite för oerfaren på det området :oops: (också)
däremot är det fler av kunderna som säger att dom haft fler hästar än så i sina rovor och fått det att fungera men men, önsketänkande är en sak och testbänk är en annan :|
vad kan t.ex. en lätt justerad Athena 80 med en hyfsat bra justerad 24-28mm förgasare och ett Hpi eller kokusan lämna??

Är det nån som seriöst vill hjälpa till och visa/testa vad den tål är jag intresserad och ställer självklart upp med kopplingar.

Re: EKF Frågor

Postat: 26 jun 2014, 21:05
av zappafan
Bra fråga :D , jag själv skulle va glad om man har 9-10 hk på min med 24 mm Mikuni... :not_a_clue:

Re: EKF Frågor

Postat: 27 jun 2014, 06:34
av andazon
Du kan ju alltid kontakta Mats T, han brukar ha rejält med pulver i sina byggen...
Han har ju lockat ur mer än 20 hk ur en icke EKF-motor...

http://www.youtube.com/watch?v=F1pwge32HdE

// Andazon

Re: EKF Frågor

Postat: 27 jun 2014, 07:46
av zappafan
Jo han är duktig, men nu tycker jag det kanske inte är så mycket Sachs kvar längre (bla. vattenkylt) , är mer impad av hans gamla Tvåpetade sachs... :twisted:

Re: EKF Frågor

Postat: 27 jun 2014, 09:40
av selma
kejsaren skrev:
zappafan skrev:Var det en bromsad motor så du vet eller tror du? jag å andra sidan störs inte av "förhöjningsringen" , tycker motorn blir mer symetrisk med än utan... :wink:
Det är inte mina egna motorer dom är testade på så det är bara uppskattningar.
Jag har bara testat på vanliga motorer men inga EKF, det har jag haft hjälp med.
jag är själv lite för oerfaren på det området :oops: (också)
däremot är det fler av kunderna som säger att dom haft fler hästar än så i sina rovor och fått det att fungera men men, önsketänkande är en sak och testbänk är en annan :|
vad kan t.ex. en lätt justerad Athena 80 med en hyfsat bra justerad 24-28mm förgasare och ett Hpi eller kokusan lämna??

Är det nån som seriöst vill hjälpa till och visa/testa vad den tål är jag intresserad och ställer självklart upp med kopplingar.
Jag kan testa en om vill,en av mina Ekf snurror slirar just nu.
Så den måste det ändå fixas med.