Baronen skrev:Det ena behöver väl inte utesluta det andra?
Nja, hålla på med en massa på en gång försöker jag låta bli.
Men jag vill gärna åka Ekf till sommaren, så jag måste nog snart omprioritera...
Sorry för OT, Onkel!
Nu är den igång!
Kändes betydligt piggare än tex. Ilo pianon jag har på en monarscoot.
Problem att få i tvåan dock, fick bara i den en gång, det tar som i golvet bakåt med pedalen innan växeln går i.
Går det att justera på staget eller?
Kolla att staget sitter fast ordentligt både vid pedalen och vid motorn,
Finns ingen justering på staget, men man kan fuska lite och böja lite på det så det bli kortare så kanske du får i 2:an annars är det bara att öppna motorn och justera in växlarna ;)
justerades normalt på fabriken en gång för alla.
om det verkligen behöver justeras inne i motorn är motorn antingen hopplockad av två eller fler motorer. eller så har nån plockat isär onödigt mycket vid en renovering och inte fattat vad som är justeringen.
men jag gissar att staget på växelaxeln i motorn sitter ett hack fel på splinesen.
Provade igår att trycka med en mejsel direkt på armen som går in i motorn och då gick tvåan i.
Växelpedalen går otroligt tungt och fastnar dit man fört den.
Ska testa lossa länkaget vid motorn för att se om växlarna går i som de ska för hand först.
Jag har fått otroligt mycket hjälp och tips av Luddet84 här på forumet, han är ju proffs på dessa mopeder!
Klart man hjälps åt! Jättekul med en skoterette till på forumet!:)
Proffs vet jag inte men harju snappat upp en del under renoveringen av min egen 64:)
Tackar för de vänliga orden!
Växelpedalen verkar satt så det precis ska gå att få i tvåan innan man slår i golvet. Minsta slitage, eller att pedalen blivit lite böjd av många års användning och det blir problem.
Luddet84 skrev:Klart man hjälps åt! Jättekul med en skoterette till på forumet!:)
Proffs vet jag inte men harju snappat upp en del under renoveringen av min egen 64:)
Tackar för de vänliga orden!
Ja det verkar ju va riktigt trevliga mopeder detta!
Tror man måste äga en för att förstå....