Med 2-pet husqvarna....
Nåt speciellt man bör undersöka på en sådan modell innan köp?
Vad bör en sådan ligga i för kurs om den är komplett och fungerar men risig och orenoverad?
Likadan som bilden:
Senast redigerad av Autoped-nizzen den 17 jan 2015, 17:15, redigerad totalt 1 gång.
Den är ökänd som Tryckkokaren; mycket kåpor och dålig kylning. Senare åm är bättre, när den fått extra kylflänsar under vänster sidokåpa samt den sk ökenfläkten på motorn. Se till att varmköra den ordentligt och se att den går som den ska då. Avgasböjen är special för just den här modellen och inte lätt att hitta om den är kass. Hva Flintamotorn råder det delade meningar om, många tycker den är skit.
På det hela taget en mycket vacker moppe som tyvärr inte var helt genomtänkt när den lanserades.
Vad är det för åm o var finns den?
JanneHagnell skrev:Den är ökänd som Tryckkokaren; mycket kåpor och dålig kylning. Senare åm är bättre, när den fått extra kylflänsar under vänster sidokåpa samt den sk ökenfläkten på motorn. Se till att varmköra den ordentligt och se att den går som den ska då. Avgasböjen är special för just den här modellen och inte lätt att hitta om den är kass. Hva Flintamotorn råder det delade meningar om, många tycker den är skit.
På det hela taget en mycket vacker moppe som tyvärr inte var helt genomtänkt när den lanserades.
Vad är det för åm o var finns den?
Okej, ingen direkt klockren moped låter det som...
Årsmodellen är den första, -64.
Jag har inte sett den än, men den ska vara komplett.
Kunde de rent utav nypa av överhettning eller?
Har också helrenoverat en -64a till ett hyffsat skick. Jag gjorde avsteg från orginal och monterade på"ökenfläkts-kitet" på min. Den går jättebra nu! Inga som helst problem med överhettning.... Janne skrev om avgaskröken... Finns nya att köpa till dom nu
Du vill inte köpa en klar då?
Jag har märkt överhettningstendenser vid 30-gradig sommarvärme, annars går de bra. Var noga att du inte sätter vaderna för ventilationshålen i kåporna bara.
JanneHagnell skrev: Hva Flintamotorn råder det delade meningar om, många tycker den är skit.
Och förmodligen blev den behandlad därefter...
Otrimmad är den nog väldigt bra men lite skötsel fast lika atombombsäker som Zündapp är den då rakt inte
Men den där fläktkylningen fick dom nog aldrig någon riktig rätsida på sen dom bytte till kuggtrans från tandrem och därmed skiftade rotationsriktning på motorn, hela fläktkåpedesignen är ju gjord för en bakåtsnurrare så det blev aldrig riktigt bra.
Tre saker är definitivt skit på Flintamotorn
Vevstakslagret
Det idiotiska vevhuset men dödutrymmen
Alla vänstergängor
JanneHagnell skrev: Hva Flintamotorn råder det delade meningar om, många tycker den är skit.
Och förmodligen blev den behandlad därefter...
Otrimmad är den nog väldigt bra men lite skötsel fast lika atombombsäker som Zündapp är den då rakt inte
Men den där fläktkylningen fick dom nog aldrig någon riktig rätsida på sen dom bytte till kuggtrans från tandrem och därmed skiftade rotationsriktning på motorn, hela fläktkåpedesignen är ju gjord för en bakåtsnurrare så det blev aldrig riktigt bra.
Tre saker är definitivt skit på Flintamotorn
Vevstakslagret
Det idiotiska vevhuset men dödutrymmen
Alla vänstergängor
Den motorn låter ju inte alls som nån höjdare!
Hoppas det finns delar att få tag på...