-----

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Hur är regeln ?
Om man startar en tråd, är man ägare till den då ? och kan styra inläggen så det behagar trådstartaren.
Kanske lätt att tro att man enbart kan få svar som passar trådskaparen men så är ju inte fallet och det är väl egentligen syftet med ett forum?

Kan man inte acceptera att svaren inte alltid är vad men önskar sig kanske men skall fråga sig om det är värt att öppna ämnet över huvud taget? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

60 cc skrev:
Frolzon skrev:
Säcken skrev:Nu tycker ja vi lugnar oss lite här å tar å sjunger We shall overcome istället :D
:D

...håller mig lite utanför debatten, tror jag... 8)
Det verkar gå hett till här, jag har läst tråden och kan väl bara tillföra att man kan köpa en V70 ställa den på garageuppfarten och ge nycklarna till frun och barnen. Då har man gjort vad man kan för att ta hand om dem. Sedan kan man köra med vad man själv vill, muskelbil, motorcykel eller som jag gör - varierande modeller av Puch. Fördelar: Det är kul i ur och skur.
Ha en skön sommar
Micke
Låter mycket vettigt för min del, så brukar jag också göra.
Och naturligtvis står det en 245GLT från 1986 på uppfarten hemma,
men jag känner ännu ingen fru med barn som skulle vilja låna den... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

kejsaren>>

Nej, att väga faran av att åka i gamla fordon mot miljöaspekten tänker jag inte göra. Det är två verkligen olika saker och måste göras av den som tänker köra sin gammelbil.

Den totala miljöpåverkan, att producera nytt jmf med att köra med sin gamla bil är en intressant fråga, antar att beroende på ur vilka aspekter man ser problematiken så får man lite olika svar?
Som parantes kan nämnas att jag skaffade min första bil 1986, har sedan dess skaffat ytterligare fyra. Min första bil, Volvo 142 -70 lever kvar, dock inte i min ägo, två bilar finns inte mer. Jag är inte idealkunden för de som tillverkar bilar... :D

Du har helt rätt i att säkerheten är o förblir en fråga om pengar, i vart fall till mångt o mycket. De som inte har råd med en "modern bil" får åka med sämre säkerhet, tyvärr. MEN, i ärlighetens namn, man behöver inte massor av hundratusen spänn för att åka rimligt säkert.

Var är din gissning på hur det går för 140-föraren?

Som en upplysning, jag är inte emot gammelbilar. Har en själv, om nu bilar från -67 är att räknas som gamla. I vart fall drar den utan vidare 4 l/milen vid försiktig blandad körning. Jag använder den inte som bruksbil och kör inte så rysligt mycket.

Jag är brandförman sedan 20 år och jag har sett ett otal filmer med olika tänkbara situationer där dockor påstås klara sig eller som oftast inte klara sig.

Jag har klippt fram döda kroppar ur hopplösa vrak och andra gånger sett folk stå och röka efter att ha krypit ur lika hopplösa vrak innan vi ens hunnit fram, hur friska som helst.

farten är den stora boven, det visar både teori och praktik.

Din fråga är tråkig att svara på eftersom du aldrig kan ge mig svaret.
så det blir bara gissningar och svaret blir bara "Troligen". <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

ZVEZDA M50 skrev:Till sist, en fråga som jag inte har ett vetenskaplig svar på...
Antag att en perfekt Volvo 140 krockas offset där 40% av frontens vänsterkant träffar (vinkelrätt) ett tämligen solitt objekt, så som t.ex. en bergvägg.
Antag en kollisionshastighet på 50 km/h. Kommer föraren att kunna stiga ur och förbanna förödelsen?
kejsaren skrev: Din fråga är tråkig att svara på eftersom du aldrig kan ge mig svaret.
så det blir bara gissningar och svaret blir bara "Troligen".
Hej !

Tur att jag kan precisera svaret bättre än bara "troligen" då.

Har 140föraren livet i behåll så får han med blodet rinnades i ansiket och "något trånga skor" vackert sitta å vänta på att räddningstjänsten kommer å plockar ur honom.

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men va fan had hänt nu? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

kejsaren skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Hej!

kejsaren>>

Nej, att väga faran av att åka i gamla fordon mot miljöaspekten tänker jag inte göra. Det är två verkligen olika saker och måste göras av den som tänker köra sin gammelbil.

Den totala miljöpåverkan, att producera nytt jmf med att köra med sin gamla bil är en intressant fråga, antar att beroende på ur vilka aspekter man ser problematiken så får man lite olika svar?
Som parantes kan nämnas att jag skaffade min första bil 1986, har sedan dess skaffat ytterligare fyra. Min första bil, Volvo 142 -70 lever kvar, dock inte i min ägo, två bilar finns inte mer. Jag är inte idealkunden för de som tillverkar bilar... :D

Du har helt rätt i att säkerheten är o förblir en fråga om pengar, i vart fall till mångt o mycket. De som inte har råd med en "modern bil" får åka med sämre säkerhet, tyvärr. MEN, i ärlighetens namn, man behöver inte massor av hundratusen spänn för att åka rimligt säkert.

Var är din gissning på hur det går för 140-föraren?

Som en upplysning, jag är inte emot gammelbilar. Har en själv, om nu bilar från -67 är att räknas som gamla. I vart fall drar den utan vidare 4 l/milen vid försiktig blandad körning. Jag använder den inte som bruksbil och kör inte så rysligt mycket.

Jag är brandförman sedan 20 år och jag har sett ett otal filmer med olika tänkbara situationer där dockor påstås klara sig eller som oftast inte klara sig.

Jag har klippt fram döda kroppar ur hopplösa vrak och andra gånger sett folk stå och röka efter att ha krypit ur lika hopplösa vrak innan vi ens hunnit fram, hur friska som helst.

farten är den stora boven, det visar både teori och praktik.

Din fråga är tråkig att svara på eftersom du aldrig kan ge mig svaret.
så det blir bara gissningar och svaret blir bara "Troligen".
Precis som du skriver, verkligheten är inte enkel att kopiera genom prov, små avvikelser och skillnaden är total. Detta kallas i folkmun mirakel eller änglavakt?

Patrik har nog den gissning som är mycket välgrundad, grundad på fakta.
50 km/h 40% offset i solid barriär är rätt häftig för en 140.

Faktum kvarstår, med äldre bilar så minskar chanserna. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar