Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - ger snart upp

Inlägg av Braxmatte »

Kan du mäta diametern på vevtappen och bredden på staken på ritoveven
Kan vara bra att veta :D
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - ger snart upp

Inlägg av erlan »

då har man haft tur med remhjulen.
dela motorn först och sen har det bara varit ett par smällar med blyklubban så har veven krupit ur drevet och blockhalvan.

erlan
HSE
Inlägg: 6043
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - ger snart upp

Inlägg av HSE »

Gamla remhjul kan sitta som fastsvetsade. Alu drev med stålkärna! Så jag har också varit med om att varken värme eller avdragar hjälpt :evil:
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - ger snart upp

Inlägg av BjörnK »

Braxmatte skrev:Kan du mäta diametern på vevtappen och bredden på staken på ritoveven
Kan vara bra att veta :D
Vevens tjocklek 4 mm
Vevtappens tjocklek 10,1 mm
vevtappens ytterdia 21,5 mm och innerdia 13,8 mm
Vevens bredd är ju olika, den fasar av mot vevtappen
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover

Inlägg av erlan »

du missuppfatttade nog lite vad braxmatte menade.
han frågade efter diametern på lagertappen där staken är lagrad i vevaxeln.
den syns väl på ramlagersidan av vevskivorna. vi kan utgå ifrån att den är i hela mm t.ex 16,0 eller 14,0
att dom skulle gjort den 14,1 som orginal vevtapp är osannolikt.
och sedan är det nog bredden på vevstaken vid lagerläget för stakens lagring i vevaxeln han vill veta
det är i storleksområdet 10-12 mm.

jag skulle gissa att braxmatte undrar över möjligheten att montera en stake med 12mm kolvbult.
i så fall kan nämnas att ritovevarna till sachs ser ut att ha lika stort vevstakslager som orginal, d.v.s.
dia 16 och bredd 10

erlan
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover

Inlägg av BjörnK »

Ok, då försöker vi igen. Dia 28,3 mm, 7,7 mm mellan skinkorna.
Enligt mitt skjutmått.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover

Inlägg av erlan »

jag gör ett försök till att hjälpa till att förklara.

det är diametern på den här tappen som efterfrågas.
raketsportrelaterat 001.jpg
raketsportrelaterat 001.jpg (441.14 KiB) Visad 3605 gånger
och det är bredden här på staken som avses:
raketsportrelaterat 002.jpg
raketsportrelaterat 002.jpg (473.38 KiB) Visad 3605 gånger
bilderna blev lite tokiga när solen tittade fram precis som jag jagt utt för fotning.
hoppas det syns.

erlan
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover

Inlägg av BjörnK »

Ok, då gör jag ett nytt försök.
15 mm blev det
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover

Inlägg av BjörnK »

Fick lagersatsen av Brattis i veckan.
Tyvärr var inte alla lager SKF, så jag tog mig en tur till Sveroll och köpte SKF-lager.
Lika bra att ha kvalitet när man ändå gör en genomgång av motorn.
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover

Inlägg av ilo55cc »

Kvalitetsmotorer ska ha kvalitetsdelar. 8)
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover

Inlägg av BjörnK »

Tänkte jag skulle bytt alla lager idag, men när jag kollade upptäckte jag att ett fattades.
Typiskt, det får bli en tur till sveroll imorgon.
Satte i alla fall på vevlagren på Ritoveven, vilket gick rätt lätt, kors i taket.

Nu ligger trampaxeln i frysen för att förberedas för sitt nya drevkrans (eller vad det nu heter?)
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover

Inlägg av BjörnK »

Efter mer än två månaders stiltje för Monarpeden, bestämde jag mig för att plocka ihop motorn igen.
Rito-veven får vänta, har inte kunskspen att slipa i blocken, risken är att jag förstör något, och tre-växlade ilo-motorer är ju tydligen hårdvaluta.
Alla lager är bytta samt packboxar givetvis.
Tur att jag tog lite bilder när jag tog isär motorn.
Minnet är ju gott men kort!
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover

Inlägg av Braxmatte »

BjörnK skrev:Nu ligger trampaxeln i frysen för att förberedas för sitt nya drevkrans (eller vad det nu heter?)
BjörnK skrev:Efter mer än två månaders stiltje för Monarpeden, bestämde jag mig för att plocka ihop motorn igen.
!
Du har väl inte haft trampaxeln i frysen hela tiden cocos_acc.gif
Ordförande i Hallstamoppers :D
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover

Inlägg av BjörnK »

Nänä, den plockades upp tidigare.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped - motor renover

Inlägg av BjörnK »

Ikväll är det dags att sätta på den nyinköpta tandrullen på veven.
Ilo lät ju ta fram ett specialverktyg, som gör att man kan hålla fast rullen utan att skada den.
Något sådant har jag tyvärr inte tillgång till.

Hur gör ni?

En rejäl trasa, och en polygrip och sedan dra så gott det går?
Skriv svar