då har man haft tur med remhjulen.
dela motorn först och sen har det bara varit ett par smällar med blyklubban så har veven krupit ur drevet och blockhalvan.
du missuppfatttade nog lite vad braxmatte menade.
han frågade efter diametern på lagertappen där staken är lagrad i vevaxeln.
den syns väl på ramlagersidan av vevskivorna. vi kan utgå ifrån att den är i hela mm t.ex 16,0 eller 14,0
att dom skulle gjort den 14,1 som orginal vevtapp är osannolikt.
och sedan är det nog bredden på vevstaken vid lagerläget för stakens lagring i vevaxeln han vill veta
det är i storleksområdet 10-12 mm.
jag skulle gissa att braxmatte undrar över möjligheten att montera en stake med 12mm kolvbult.
i så fall kan nämnas att ritovevarna till sachs ser ut att ha lika stort vevstakslager som orginal, d.v.s.
dia 16 och bredd 10
Fick lagersatsen av Brattis i veckan.
Tyvärr var inte alla lager SKF, så jag tog mig en tur till Sveroll och köpte SKF-lager.
Lika bra att ha kvalitet när man ändå gör en genomgång av motorn.
Tänkte jag skulle bytt alla lager idag, men när jag kollade upptäckte jag att ett fattades.
Typiskt, det får bli en tur till sveroll imorgon.
Satte i alla fall på vevlagren på Ritoveven, vilket gick rätt lätt, kors i taket.
Nu ligger trampaxeln i frysen för att förberedas för sitt nya drevkrans (eller vad det nu heter?)
Efter mer än två månaders stiltje för Monarpeden, bestämde jag mig för att plocka ihop motorn igen.
Rito-veven får vänta, har inte kunskspen att slipa i blocken, risken är att jag förstör något, och tre-växlade ilo-motorer är ju tydligen hårdvaluta.
Alla lager är bytta samt packboxar givetvis.
Tur att jag tog lite bilder när jag tog isär motorn.
Minnet är ju gott men kort!
Ikväll är det dags att sätta på den nyinköpta tandrullen på veven.
Ilo lät ju ta fram ett specialverktyg, som gör att man kan hålla fast rullen utan att skada den.
Något sådant har jag tyvärr inte tillgång till.
Hur gör ni?
En rejäl trasa, och en polygrip och sedan dra så gott det går?