Sida 7 av 10
Re: EKF Frågor
Postat: 27 jun 2014, 10:33
av Rexxy
Kan också ställa upp med en eller två potenta sachsmotorer om det behövs! ;)
Re: EKF Frågor
Postat: 27 jun 2014, 23:10
av JanneL
men är dom bänkade då grabbar ?

Re: EKF Frågor
Postat: 28 jun 2014, 20:10
av Sura
Min är bänkad till ca 11 hk med Athena 80 och 28 förgasare.
Det var mer än 4 lamells kopplingen orkade med, trots lite pysslande med den.
Nu sitter det en 5 lamellare från CP motor i den och det håller.
Jag är faktiskt lite skeptisk till att 3 lameller skulle orka hålla emot min maskin, jag körde idag 10.98/96 km/h på 201 mtr, och där får kopplingen bra med spö i starten.
Re: EKF Frågor
Postat: 28 jun 2014, 20:13
av Rexxy
Har också problem med att min 4 lamell slirar... Och då kör jag med samma setup som Sura.
Re: EKF Frågor
Postat: 28 jun 2014, 20:28
av selma
kejsaren skrev:men är dom bänkade då grabbar ?

Japp,men den slirade på kopplingen så kurvan ser ut som ett sågblad ;) (Mellsta 2013)
Re: EKF Frågor
Postat: 28 jun 2014, 22:21
av andazon
Angående 5-lamellers koppling från en CP-motor, är den svår att montera?
Behöver mycket byggas om, eller ligger det största problemet i distansen som måste monteras på motorn då den blir bredare?
// Andazon
Re: EKF Frågor
Postat: 29 jun 2014, 06:01
av Sura
Här är en länk till vårat forum där jag visar hur jag gjorde.
http://hallstamoppers.forum24.se/hallst ... t2336.html
Distanser hade jag kvar sen jag tillverkat ca 25 st 4 lamells kopplingar.
Re: EKF Frågor
Postat: 29 jun 2014, 15:44
av JanneL
Det ringde en kille från Skåne i fredags som sedan tidigare köpt en koppling och sa att hans kompis också ville köpa en koppling av mig.
Kompisen sa att hans 4-lamellskoppling slirade och ville prova min men jag frågade varför det skulle hålla i bättre med 3 än med 4, då sa han att min är mycket kraftigare och han trodde att det hade stor betydelse och det kanske det har.
jag får väl rapport till nästa helg, har sagt till honom att jag absolut vill ha feedback på det resultatet.
ska förresten fråga vad han har för setup

Re: EKF Frågor
Postat: 14 aug 2014, 20:37
av andazon
Har han från Skåne hört av sig???
// Andazon
Re: EKF Frågor
Postat: 14 aug 2014, 22:01
av JanneL
näe faktiskt inte, undrar om det är bra eller dåligt
Jag har glömt bort det helt.
Re: EKF Frågor
Postat: 24 aug 2014, 21:08
av Goldengotland
kejsaren skrev:näe faktiskt inte, undrar om det är bra eller dåligt
Jag har glömt bort det helt.
Ja nu vill ja snart veta hur de går där...

Re: EKF Frågor
Postat: 24 aug 2014, 21:53
av JanneL
Han har inte ringt men jag hörde från en annan som kände honom o det gick tydligen bra ???

Re: EKF Frågor
Postat: 29 nov 2014, 17:46
av andazon
Har nu äntligen fått av toppen.
Slutade med att jag fick gänga av toppen från cylindern efter att ha tagit ur de 3 övriga bultarna.
Fick sedan borra ur den sista bulten ur toppen...
Passade sedan på att fila upp utblåset lite mera
Monterade ihop och startade upp.
Gick några sekunder innan det började knacka...
Rev isär och nu behöver jag 2 nya kolvringar då den övre gått i bitar...
Ja, jag har fasat av kanterna på utblåset i cylindern.
Någon som vet var det kan finnas att köpa/vad som kan passa?
// Andazon
Re: EKF Frågor
Postat: 29 nov 2014, 18:02
av Falkfish
andazon skrev:Har nu äntligen fått av toppen.
Slutade med att jag fick gänga av toppen från cylindern efter att ha tagit ur de 3 övriga bultarna.
Fick sedan borra ur den sista bulten ur toppen...
Passade sedan på att fila upp utblåset lite mera
Monterade ihop och startade upp.
Gick några sekunder innan det började knacka...
Rev isär och nu behöver jag 2 nya kolvringar då den övre gått i bitar...
Ja, jag har fasat av kanterna på utblåset i cylindern.
Någon som vet var det kan finnas att köpa/vad som kan passa?
// Andazon
Borr ?
38mm ?
S
Re: EKF Frågor
Postat: 29 nov 2014, 20:31
av andazon
Borr 38 mm
Kolvringshöjd 1.5 mm
Antal 2 st
Typ T844 (Knastret skyms av kolvringen, samma typ som till 60 cc)
// Andazon