Sida 7 av 7

Re: Zundapp #2

Postat: 10 jun 2016, 05:13
av Hynboholm
JanneL skrev:Hmm, det är nog bäst att höra med styrZappa staff_shutup9ou.gif
:mutt:

Re: Zundapp #2

Postat: 23 jun 2016, 12:52
av Micke S
Du to the graphic nature of this picture, viewer discretion is advised :sorry:

Re: Zundapp #2

Postat: 29 jun 2016, 16:04
av Micke S
Lika fint i verkligheten som på deras hemsida. mistick_yes.gif

Re: Zundapp #2

Postat: 01 jul 2016, 11:50
av Micke S
Systemet på plats och som vanligt kan man inte bli annat än mycket nöjd med utförande och passning på RP2. Frigången till stöd, broms och fotpinne är mycket bra. Jag hade kunnat gjort ett eget på samma sätt som till DBSen men så djäkla roligt är det inte och ser man på mellanskillnaden 2000 kr för att slippa serieproducera egna system var det ett enkelt beslut. Jag hade i.o.f.s. en ny Vrålapa och en ny Jamarcoldämpare hemma men de har jag gett bort nu när jag slapp att bygga själv.

Re: Zundapp #2

Postat: 01 jul 2016, 12:24
av Micke S
Det är ett bra tag sedan jag körde med den svarta Zundappen så jag hade glömt hur fint motorn som vann backtävlingen förra året går. Den har sedan dess fått ett retarderande tänsdsystem och har ett ännu bättre register. Det var också tillfredställande att känna att det lilla något förlängda M-styret är jätteskönt att köra med. Faktiskt lika bra som Hasse-styret vilket var överraskande.

Re: Zundapp #2

Postat: 03 jul 2016, 21:59
av Micke S
Tips för att slippa ytrost på obehandlade RP2 och andra system. Stryk på med WD40 då och då så klarar det sig.
WD40 ger ett mycket bra rostskydd även om det måste underhållas på exponerade ytor. I början på 80-talet var jag med och gjorde miljöprov på stora radiosändare. Det innebar att de temperaturcyklades i klimatkammare med hög luftfuktighet och besprutades även med saltdimma så att det rann om grejorna. Om t.ex. galvanisering eller andra skyddsmetoder inte är bra gjort så syns det snabbt att delar korroderar. Allt klarade sig utom insidan på stålbalkar i radiosändaren som blev röda. Firman forskade och kom fram till att det skulle kunna fungera att spruta in en dimma med Rocket Oil som var godkänt och användes av Amerikanska försvaret bl.a för att hålla vapen i trim i Vietnamkriget. Det lät ju som rena bluffen men firman fick i uppgift att bevisa det med förnyat miljöprov. Resultatet blev att insidan efter denna behandling kunde testas UA enligt en sträng miljöspecifikation. Jag blev imponerad och la det på minnet.

Rocket Oil som det hette förut har nu handelsbenämningen WD40. :) http://wd40.com/cool-stuff/history" onclick="window.open(this.href);return false; För egen del köper jag det i 5l dunk och använder det till olika saker bl.a. när jag svarvar aluminium. En annan tillämpning är att hålla Kina-krom i schack...

Re: Zundapp #2

Postat: 03 jul 2016, 22:50
av erlan
t-sprit är ett alternativ till wd40 och andra liknande oljeprodukter om man inte vill få grejorna oljiga när man svarvar och fräser aluminium

Re: Zundapp #2

Postat: 04 jul 2016, 09:04
av Micke S
Ja man undvika kladd så mycket som möjligt. Helst ska man inte använda brandfarliga ämnen som T-röd och WD40 överhuvudtaget när man håller på med bearbetning så om det är lite större saker där det går åt så pass att det flödar använder jag en syntetisk skärvätska som inte brinner. Har man ett återcirkulerande kylsystem får man se till att bara använda brandsäkra skärvätskor men då infinner sig problemet att det blir bakterier i behållaren efter ett tag som måste hållas efter. Man kanske inte tror att det är något bekymmer men när jag öppnade Högbofräsen i samband med köpet så var den helt luden på insidan. :shock: Efter att ha tvättat bort det har jag sedan struntat i att använda det kylsystemet utan duttar på manuellt istället.

Re: Zundapp #2

Postat: 10 sep 2016, 20:32
av Micke S
Växellådan på den svarta 5 vx Zundappen har aldrig varit riktigt bra. Uppväxlingar har gått klockrent men det har varit väldigt svårt att växla ned, oftast har man hamnat i ofrivilligt friläge mellan växlar och sedan har man fått leta efter en växel som drar. Den här motorn som renoverades av en annan person som jag köpte den av satt i den röda Zundappen som jag vann backtävlingen med förra året efter att ha trimmat den. Jag tog isär den nu och kollade upp vad det är som är knasat och det var flera saker som behövde åtgärdas. Nu växlar den perfekt och det känns betydligt trevligare. :)

Det som är gjort nu:
- Ny dragstång
- Borttagning av rost i växelklockan och avgradning av spåren i den för spärrstiften som kärvade
- Byte av skiftgaffel
- Förbättrad inshimsning av drevstack och växelaxel. Drevstackens shims låg på fel plats och var för tunn (det ska vara nollspel i drevstacken)
- Uteslutning av blockpackning för att kunna shimsa med högre precision

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Zundapp #2

Postat: 11 sep 2016, 08:48
av Baronen
Har missat denna tråd! Vad läckert det blev med RP pipan! :)

Re: Zundapp #2

Postat: 11 sep 2016, 09:07
av Micke S
Tackar, ja även de okromade RP2 är riktigt fina.

Re: Zundapp #2

Postat: 11 sep 2016, 09:14
av Baronen
Jag tycker dom är finare många gånger!

Re: Zundapp #2

Postat: 11 sep 2016, 20:28
av GlobalNomad
Kanoners slider_score.gif

Re: Zundapp #2

Postat: 12 sep 2016, 07:59
av Micke S
Den svarta Zundappen behöver lackas om för att bli riktigt fin. Kromet är bra men lacken är ett resultat av olika attacker. Jag har sprutat bakskärmsöverfallet med 2k färg. Det blankaste jag har sett faktiskt men jag var lite för ivrig och fick rinningar på sidorna. hate-wall.gif Sidoluckorna och tårtbitarna är lackade med Biltemaspray. :wink: Svingen är skrovlig som det brukar vara på gamla moppar. Tanken har dock originallack i fint skick och behöver inte lackas om. Så jag plockar ner den och lämnar delarna på lack längre fram. Det är alltid en skön känsla med en fin och välgjord lackering.