
E-Type Gott & Blandat....
Re: E-Type Gott & Blandat....
Fasen vad du ligger i! 

Re: E-Type Gott & Blandat....
Snyggt Selmaselma skrev:Fick svarvhjälp idag av en kompis.
Gaffelben kortade,ny invändig gänga svarvad M25x1 samt styrstolpe kortad.
Centrum på drevämnet upptaget.
Gött![]()
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)

Re: E-Type Gott & Blandat....
Japp,ska köra utan stödhjul på dennatture skrev:Snyggt Selmaselma skrev:Fick svarvhjälp idag av en kompis.
Gaffelben kortade,ny invändig gänga svarvad M25x1 samt styrstolpe kortad.
Centrum på drevämnet upptaget.
Gött![]()
. Kortar du framgaffeln så du ska nå ner till backen med Fötterna

Re: E-Type Gott & Blandat....
nä fy det skulle jag aldrig göra det är ju den enda säkerhet jag har ju.
Re: E-Type Gott & Blandat....
Lite pillande med drev o gaffel idag.
Det som gjorde mej lite fundersam var fjädrarna,dom är tajtare i ena änden det har jag inte tänkt/sett tidigare.
Nån som har en aning rent funktionsmässigt varför,tänkte närmast på om det spelar nån roll från vilket håll man stoppar i dom.
Tacksam för expertishjälp

Det som gjorde mej lite fundersam var fjädrarna,dom är tajtare i ena änden det har jag inte tänkt/sett tidigare.
Nån som har en aning rent funktionsmässigt varför,tänkte närmast på om det spelar nån roll från vilket håll man stoppar i dom.
Tacksam för expertishjälp


Re: E-Type Gott & Blandat....
Jag är fan inte säker ..men jag var ut i garaget o kolla lite på mina fjädrar till Ceriani gaffeln ,,jag hade ett par som var som dina och mina nos var inte alls ihoptryckta dom var lika rakt över sen hade jag ett par som bara var lite ihoptryckta så man undrar ju om det är slitage eller om pizzagubbarna prova lite olika ..men jag skulle nog låta det som är ihoptryckt vara uppåt ..
Troligen spelar det nog ingen roll men vad vet jag
vi vår se vad Muskö kläcker ur sig .

Troligen spelar det nog ingen roll men vad vet jag

vi vår se vad Muskö kläcker ur sig .
-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
Re: E-Type Gott & Blandat....
kollar imorron hur mina ser ut,gissningsvis har det ingen betydelse,borde ju tryckas ihop först där det är glesare,hur dom än är vända.men det kommer nog nån att tala om för oss. 

Re: E-Type Gott & Blandat....
Jag har en Nosgaffel jag inte har rört .dom fjädrarna borde ju sitta som när den lämna fabriken. den kan man ju smygtitta på ![cheers [cheers]](./images/smilies/slider_beersmiley1.gif)
![cheers [cheers]](./images/smilies/slider_beersmiley1.gif)
Re: E-Type Gott & Blandat....
Här kan du läsa lite om progressiv eller linjär fjäder...
http://www.wilbers.se/Wilbers-Framgaffe ... affel.html
http://www.wilbers.se/Wilbers-Framgaffe ... affel.html
Re: E-Type Gott & Blandat....
Jag hittade ett par 32 fjädrar till ceriani och dom var likadana,så nån funktion har det.
Men kan inte förstå hur det kan påverka vilket håll dom stoppas i.
Det är ju ganska enkelt att skifta sen,så det är ju inget problem men kul att förstå varför.
Men kan inte förstå hur det kan påverka vilket håll dom stoppas i.
Det är ju ganska enkelt att skifta sen,så det är ju inget problem men kul att förstå varför.
Re: E-Type Gott & Blandat....
den länken var nog bra, men förklara med några korta ord vad en progresiv fjäder är, är inte lätt.Hynboholm skrev:Här kan du läsa lite om progressiv eller linjär fjäder...
http://www.wilbers.se/Wilbers-Framgaffe ... affel.html
enkelt uttryckt så ska den andra centimetern den tycks ihop
vara något hårdare än den första, nästa cm lite hårdare ändå.
jämfört med en vanlig fjäder.
har man progresiva fjädrar på ett fordon så är tanken att det fjädrar mjukt i en liten grop i vägen, men blir så hård när man kör ner i ett
stort potthål, att man ändå inte når att slå i genomslagsgummit.
progresiva fjädrar kääns igen på att ena änden är tätare lindad.
den ändan ska vändas mot det fjädersäte som förväntas stå still.
d.v.s. karoessen eller ramen. en progresiv ventilfjäder har täta lindningen mot toppen.
selma: du har alltså progresiva fjädrar i gaffeln, och den täta lindningen bör vändas uppåt
erlan
Re: E-Type Gott & Blandat....
fast vilken ända på gaffeln står egentligen still ... 

Re: E-Type Gott & Blandat....
Efter en natts funderande har jag kommit fram till samma som du erlan,det ligger liksom inte latent i kroppen detta när man är van stummisar med gummibuffert 

Re: E-Type Gott & Blandat....
ja det kan man undra. men tanken är väl att fordonet ska vara still,kejsaren skrev:fast vilken ända på gaffeln står egentligen still ...
och hjulet ska röra sig efter guppen??
men det är väl bara citroen som lyckats med det.
erlan
Re: E-Type Gott & Blandat....
Hjulet skall ju följa marken annars mister det greppet så hjulen och delarna som hjulet är skruvat i rör sig alltså upp och ned i gropar och ojämnheter på vägen. Inte så svårt att förståerlan skrev:ja det kan man undra. men tanken är väl att fordonet ska vara still,kejsaren skrev:fast vilken ända på gaffeln står egentligen still ...
och hjulet ska röra sig efter guppen??
men det är väl bara citroen som lyckats med det.
erlan
