Renovering av Zundapp 125cc motor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
HSE

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Då väntar vi på delar. Tills dess är jag inte sysslolös, har tx denna farkost att sätta ihop, har lackat delarna...
Motor 006 (640x480).jpg
Motor 006 (640x480).jpg (212.04 KiB) Visad 3033 gånger
Men den skall bara ha 25 cc motor :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Intressant ! Bygger man av balsaträ fortfarande eller är det andra material som gäller nu förtiden?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

Det bygget är mest Balsa med glasfiberduk, annars är kolfiber och glasfiber populärt för större byggen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

OK

Det tar aldrig slut att behöva skaffa delar... Framdrevet på motorn har en annat fattning än för KS50 så ett nytt sådant beställdes. De är gjorda för 428 kedja så då åker man på ett bakdrev och en kedja också. Jag fick bra råd av KJ Tools och beställde det som behövs. Jag tog drev 16/41 som visserligen ger ca 10% högre utväxling än original men som ändå premierar styrka framför toppfart. Vill man åka fort på riktigt så är det ändå inte möjligt med en moppe eller lätt MC så det är bättre att det svarar fint istället men utan att tokvarva.

En annan sak som han påpekade och jag även fått reda på från annat håll är att kolvarna kan behöva bytas i nya satser. Kolvarna är det inte fel på men om det är en kolv med vanlig ring behöver man byta till en med L-ring. Så jag tog med en sådan också för om inte annat kan den behövas om det värmenyper under utprovningsfasen. Just nu är dock inte risken för värmenyp speciellt överhängande... Eller så kan det var det ändå genom att det går magrare ju kallare det är i luften :? Men jag kommer förstås att köra med retarderande tändning och det gör att man håller ner förbränningstemperaturen jämfört med en fast tändning som är ställd för att motorn inte ska bli seg på lägre varvtal och man vill ju kunna cruisa på 5an i lägre farter utan att behöva växla ner hela tiden.

Andra saker som behövs är bl.a en förgasare. Jag har inte bestämt än vad det blir men troligtvis en Dellorto 28a eller en Dellorto 30 mm. Får kolla runt lite vad folk kör med och vad de är nöjda med. Original är det nog bara 26 mm men den här ska ju kunna ge lite mer effekt än original med bearbetad cylinder och kolv, bättre förbränningsrum och avgassystem. Systemet som jag visade är generation 2 av dessa system för KS125 och det är gjort i rostfritt material.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

26 mm Bing 53 är orginalet. http://www.bingcarburetor.com/bmw/53explode.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Förgasare 001.JPG
Förgasare 001.JPG (128.46 KiB) Visad 2997 gånger
Förgasare 002.JPG
Förgasare 002.JPG (126.88 KiB) Visad 2997 gånger
Förgasare 004.JPG
Förgasare 004.JPG (126.51 KiB) Visad 2997 gånger
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Tack för info och bra för dig som inte måste köpa lika mycket nytt som jag. Men numer bygger jag bara keepers så det gör inte lika ont som om man sedan säljer fordon med fina bitar med förlust som det nästan alltid blir annars.

Lager, packboxar och shims kommer nog i morgon eller i alla fall i veckan :)
HSE

Inlägg av HSE »

Jag är mest förvånad över hur mycket priserna tigit på Zundapp 125 delar de sista 10 åren. För sammanlagt 4000 fick jag ju på 80-90 talet en komplett ram med papper och en i stort sett komplett motor i delar och en motor som behövde nya vevlager och saknade cylinder ,topplock, förgasare och tändsystem men annars var i fint skick. Idag hade jag inte haft råd att lösa detta :D Så delarna har ökat betydligt mer än inflationen.
HSE

Inlägg av HSE »

Var hittade du bakdrevet? Jag har lånat mitt till ISDT maskinen så jag måste handla ett nytt tills jag skall börja göra resten av motorcykeln.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Dreven köptes på KJ Tools och han svarade på telefonen som anges här http://www.kjtools.se/zundapp/" onclick="window.open(this.href);return false; Jag vet sedan tidigare att det inte är så stor mening med att skick email dit, inte förr i alla fall och nu blev det en givande diskussion också genom att han är så kunnig på Zundapp och man får värdefull information på köpet.

Jag kommer inte att använda dreven på en gång. Istället sticker jag av navet från det gamla dåliga framddrevet på 125an och sätter på en krans från ett nytt till KS50 som jag har. Kedjan som sitter på en ny extra stark 415 kvalitetskedja från Addemoto och en sådan har inga problem att klara dragkraften som det kan bli fråga om. Det spar lite jobb och så blir lösningen tranparent med KS50 motorer i moppen. Men för säkerhets skull nitar jag kedjan. Det är inte svårt att få ett kedjelås att släppa om svingen vrider sig lite och låset snuddar i kedjeskyddet eller något annat även fast det är rättvänt och med nya friska grejor. Been there... Hjullager, sving och motorupphängning är friska på moppen men bättre fega lite än att chansa.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det visade sig att det inte var helt lätt att frigöra navet i ett gammalt framdrev och att ta upp ett stort hål i ett nytt drev och gifta ihop dem. Men det var bra att jag inte visste för då hade jag inte fått lära mig något. Framdrev är mycket hårda, inte ett dugg mjukare än t.ex. kullager. Så att svarva bort så mycket som behövs tar inte bara tid utan innebär att svarven belastas mycket hårt och jag är rädd om mina gamla maskiner i förhoppningen om att kunna underhålla dem och slipa köpa nya grejor. En ny svarv i samma storleksklass som de jag har kostar säkert lika mycket som en bil och då är det inte instegsmodellen av Skoda Fabia jag menar.

Så istället kapade jag bort så mycket som möjligt med en 3-fas Kina plasmaskärare som fungerar finemang. Sedan var det bara ett par millimeter att finsvarva. Till det använde jag en SECO Duratomic platta som verkar tåla hur mycket stryk som helst utan att slås sönder innan ojämheter är borta (s.k. interrupted turning) eller bli överhettat. När stålet ansätts ser det ut som en vackert stjärnfall med en glödande sol i mitten så det gäller att hålla undan brännbart inkl. eventuella oljiga spånor :D Stålhållaren är ett hemmabygge som jag gjorde av delar till en ändå större och modern svarv och är mycket stabil. Tack till Braxmatte !

Tyvärr gick jag ut lite för långt på ett ställe med plasmaskäraren vilket syns på att TIG-svetsningen blev ful där jag behövde göra om och fylla ut. Jag har svetsat mycket lite med TIG, bara lite aluminium, så de som vet vad som krävs kommer säkert att överse med resultatet. Det kräver mycket träning att få till bra och fina TIG-svetsar så jag blev ändå förvånad att det blev hyfsat och var enkelt. Nästa gång, om det görs igen, vilket jag hoppas slippa, så blir det bättre för då är jag försiktigare med plasmaskärningen så att man slipper få glipor som måste fyllas ut utan kan svetsa helt utan tillsatsmaterial.

Att skära på fri hand är uteslutet så man måste ha någon typ av fixtur om det ska bli rakt och inte se ut som en huggorm, eller ännu värre att man havererar detaljen.

Passningen mellan drevkransen och navet från den gamla gjordes så att det krävdes 4 tons presskraft (råkade bli så..) för att trycka ihop delarna innan svetsning. Det är säkert för tajt passning och risk att det kan spricka men materialen blir ju avstressade när de svetsas och det blir inte så hög värme på kuggarna att härdningen går ur.

Fixtur för att kunna rotera drevet medans man håller plasmaskärarhandtaget still. Ska man skära rakt på en plåt lägger man på en linjal o.s.v.
20170102_164757.jpg
Här är drevkransen frilagd på ett nytt 415-kedjedrev
20170102_165015.jpg
Svarvning av centrum i kransen i den gamla Örn/Storebrosvarven som har 6-backschuck.
20170102_174522.jpg
Det färdiga resultatet där man direkt ser att det inte är en van svetsare och att jag var tvungen att fylla ut och gå på igen kl 10. Men det finns ingen anledning att deppa utan bara se till att ta tillvara på erfarenheter och det är säkert lika starkt som Brännvin.
20170102_184401.jpg
HSE

Inlägg av HSE »

Jag tycker det är en fin svets jag :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Tack, ja den är fin för att vara jag som har gjort den. :oops: Man kan inte kräva så mycket med alldeles för lite vana och jag tänker inte bli yrkessvetsare eller ha något annat jobb heller för den delen :P
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Tycker nog du ska känna dig rätt nöjd med den där. Kom nu å tänka på min Yamaha XS850 som jag köpte flång ny -80, där
blev man inte impad på svetsfogarna på ramen :roll: Såg rätt amatörmässiga ut och med rätt snygga svetssprut..

Sen blev det en BMW R100 -81, där var det en helt annan klass på sömmarna. Jobbade ju då som svetsare så det blev ju lita att man kollade på sånt.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Vad kul, då har du fått lära dig svetsa bra ! Jo jag är inte missnöjd med svetsen bara lite grinig för att jag klantade till det och var tvungen att göra omtag som ser taffligt ut. Men den är i alla fall den snyggaste jag har gjort på stål med TIG och jag inser nu att det inte riktigt är lika svårt som jag har trott efter ett flertal tidigare urusla försök.

Aluminium är mycket svårare genom att det inte ger någon synlig glöd-puddle och rämnar snabbt när det väl gör det. Den här gången använde jag glasögon i hjälmen och för första gången kunde jag se ordentligt hur det fortlöpte. Att se bra och rigga upp så att man är stadig på handen är kanske det som betyder mest. Sedan är det förstås mycket enklare att svetsa ihop två drevdelar med bra passning som de här än tunnplåt som kanske inte ens passar ihop bra. Det är därför jag inte bygger avgasystem från scratch. Jag vet hur mycket förarbete det krävs med passningar för att det ska bli snyggt och bra. Vill man bli duktig på att TIGa tunnplåt kanske man ska börja med grövre material för att se och förstå vilka fallgropar som finns och sedan gå vidare med svårare svetsningar i tunnplåt.

Lite info om Plasma Cutting
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Jag har fortsatt att fundera på lämplig förgasarstorlek. I bilden nedan finns en beräkningsmall från Gordon Jennings bok Two Stroke Tuning. Det är egentligen Yamahafolks rekommendation för beräkning av förgasarstorlek till 2T. KS125 ger max effekt redan vid 7600 rpm. Efter trimning flyttas det värdet upp en del utan att nu veta hur mycket för höjningen av avgasporten blir väldigt liten om ens någon alls. Men porten breddas så den effektiva port tid/arean ökar och därmed även varvtalet för max effekt. Annat som spelar in är hur avgassystemet är avstämt och hur tändningen arbetar. Andra källor som t.ex. Graham Bell uppger för 125 CC - 30 mm för Enduro och 36 mm för Roadracing. Så det skulle kanske tala för 30 mm. Jag tor inte att det är så felaktigt att titta på vad de där gubbarna rekommenderade för länge sedan för en KS125 är från den epoken. Sådant här skulle man känna till om man hade en egen bänk men så långt tänker jag inte gå och det är säkert grannar glada för... Man tävlar trots allt inte i 2T racing, annat än varje gång flera kör samtidigt :oops:

Jag kollade vid några olika tänkta varvtal för maxeffekt 125 cc och då blir det så här:

- 26 mm förgasare för 8000 rpm vilket dessutom stämmer bra med originalutförandet
- 28 mm vid 9000 rpm
- 30 mm vid 10000 rpm

Pipan som jag köper uppges vara beräknad för max effekt vid 8000 rpm och vara aktiv upp till 10000 rpm.

Så det lutar mest åt att det blir en 28 mm förgasare men 26 mm som jag redan har skulle säkert fungera jättebra genom att varvtalet är lågt jämfört med mindre motorer som är hårt trimmade och 30 mm skulle också fungera men då handlar det om snudd på 30 hp och det är säkert för optimistiskt. Fast en Agge2-portad Superterm ger 14 hp utan problem och med nästan dubbla CC ska man få ut nästan dubbla effekten vid samma varvtal om resten passar in. Så att det kan bli ca 25 hp eller strax under är troligt och ger i så fall en toppfart på ca 135 km/h om man inte ska vara överoptimistisk. Det kan räcka bra för en moppe. Original ska KS125 enligt uppgift göra 125 km/h fast det kan ju vara reklamhastighet eller mätarvisning på en glädjemätare. Ökar man effekten med 25hp/15hp = 66 procent så ska toppfatern kunna ökas med 22 procent med rätt drevning. Det skulle betyda 125*1,22 = 145 km/h teoretiskt om man drar bort 7 km/h reklampåslag av Zundapp Werke, så uppskattad toppfart 135 km/h är nog realistisk men det gör ju inget om det blir ett hår till i verkligheten.
images.jpg
images.jpg (16.52 KiB) Visad 2878 gånger
Närmare än så kommer jag inte i gissningar just nu och det räcker för jag ville bara veta på ett ungefär.
Bilagor
Namnlös.png
Skriv svar