Söndags- måndagsfrågan - moped och annat kul
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kan ju fuska med å göra det lätt för sig...hela listan.
Monark
Är den tillverkare som haft flest avläggare i branschen, och de såldes bland annat som:
Centrum - Maskinaffären Centrum i Tobo. Ägdes av Tobo Bruk som även ägdes av Monark.
Erlan - Såldes av Monark.
FLM - Frode Lund, Malmö (sedemera importör av Puch).
Kärnan - AB Ernst O Jönsson, Helsingborg, Cykelfabriken Kärnan.
Jagaren - Björk & Co, Stockholm.
Nornan - Maskinaffären Centrum i Tobo. Ägdes av Tobo Bruk som även ägdes av Monark.
Pilot - Sveriges allmänna kolonialgrossiter (Sako) ekonomisk förening i Göteborg.
Speed - Koopertiva förbundet.
Stanley - Maskinaffären Centrum i Tobo. Ägdes av Tobo Bruk som även ägdes av Monark.
Stålpilen - AB Ferro Järnia, eller Dala-Järn AB.
Svanen - Askbolagen i Stockholm.
Sverker - Svenska Maskinaffären i Trollhättan.
Tempus - Kullberg & Co, Katrineholm som även var stora leverantörer av jordbruksmaskiner.
Vimpeln - Haakonbolagen (ICA), Västerås.
Wano - Såldes av Monark.
Wici - Heimburg, Malmö.
Örnen - AB Jan Hedberg, Malmö.
Det ska även ha tillverkats en Jernpilen som ska ha sålts genom bensinbolaget OK. Monark tillverkades för övrigt också på licens i Norge under namnet Termoped <!-- </EdIndex> --></div>
Monark
Är den tillverkare som haft flest avläggare i branschen, och de såldes bland annat som:
Centrum - Maskinaffären Centrum i Tobo. Ägdes av Tobo Bruk som även ägdes av Monark.
Erlan - Såldes av Monark.
FLM - Frode Lund, Malmö (sedemera importör av Puch).
Kärnan - AB Ernst O Jönsson, Helsingborg, Cykelfabriken Kärnan.
Jagaren - Björk & Co, Stockholm.
Nornan - Maskinaffären Centrum i Tobo. Ägdes av Tobo Bruk som även ägdes av Monark.
Pilot - Sveriges allmänna kolonialgrossiter (Sako) ekonomisk förening i Göteborg.
Speed - Koopertiva förbundet.
Stanley - Maskinaffären Centrum i Tobo. Ägdes av Tobo Bruk som även ägdes av Monark.
Stålpilen - AB Ferro Järnia, eller Dala-Järn AB.
Svanen - Askbolagen i Stockholm.
Sverker - Svenska Maskinaffären i Trollhättan.
Tempus - Kullberg & Co, Katrineholm som även var stora leverantörer av jordbruksmaskiner.
Vimpeln - Haakonbolagen (ICA), Västerås.
Wano - Såldes av Monark.
Wici - Heimburg, Malmö.
Örnen - AB Jan Hedberg, Malmö.
Det ska även ha tillverkats en Jernpilen som ska ha sålts genom bensinbolaget OK. Monark tillverkades för övrigt också på licens i Norge under namnet Termoped <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Termoped från norge kanske?
Jernpilen såldes av OK? <!-- </EdIndex> --></div>
Jernpilen såldes av OK? <!-- </EdIndex> --></div>
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag tänkte det också, men så kollade jag extra noga i dag och jag tror att Stålpilen tagit bilder från andra. Tycker det ser ut som en av mopederna i broschyrer var märkt MaratonAmarace skrev:Undra om Wici o Stålpilen delade broschyr, för jag har för mig den för Wici såg precis likadan ut, fast med namnet Wici istället.
Ska inte svära på det för det var 20 år sen jag hade den, men så fel tror jag inte att jag minns.

//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson