Eter

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
umekille
Inlägg: 1548
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Eter

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Minns vi diskuterade om Eter i moppeåldern på 70talet
men det blev aldrig provat. Någon här som har erfarenhet?
Blir det så mycket mer köra med som vi fantiserade om. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eter kan ju aldrig vara nåt att köra med, startgas förr iaf var det ju Eter i, och iaf militärt var det ju Eter man hade som kallstart när det var riktigt kallt. (kallstartade en lastbil i -37 grader då jag gjorde lumpen, i med eterampull o pumpade o sen start)
Eter tänder väl mer explosionsartat också vilket medför stort slitage, samt att den är fettlösande, som ju inte kan va bra för lager.

O alla som haft nån motor som startats med startgas regelbundet vet ju hur bra dom är till slut.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Eter kan ju aldrig vara nåt att köra med, startgas förr iaf var det ju Eter i, och iaf militärt var det ju Eter man hade som kallstart när det var riktigt kallt. (kallstartade en lastbil i -37 grader då jag gjorde lumpen, i med eterampull o pumpade o sen start)....
:wink: precis så var det i med eterpatronen pumpa med spaken sen gasen i botten och på med starten
Först startade en cylle sen kom nästa och nästa tillslut gick den på alla och man kunde släppa gasen tillslut
glömmer aldrig ljudet <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag hörde berättas om en som pumpade i TVÅ ampuller med eter i en krolastbil. den motorn startade aldrig mer. men smällen var visst häftig.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En av delägarna till båtbyggeriet jag jobbade hade bland annat jobbat i maskinrummet på ett fartyg med någon större dieselmotor som vägrade starta. Någon tröttnar till slut och använder trots andras protester eter, ganska frikostigt dessutom. Historien förtäljer inte var det bortsprängda topplocket hamnade, men kvar i båten var det i alla fall inte... :accident: <!-- </EdIndex> --></div>
scoiattolo
Inlägg: 80
Blev medlem: 22 aug 2010, 23:00
Ort: Lund

Inlägg av scoiattolo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att startgas kan vara mycket farligt råder det inga tvivel om.

En god vän berättade att han en gång skulle hjälpa någon med en moped som vägrade starta. Som en sista utväg prövades startgas utan att den startade för det. De tog en paus och återvände efter 20-30 minuter för att försöka på nytt. Startgas hade då stått kvar i vevhuset och när den ene kickade antändes gasen som sprängde vevhuset.

Han som kickade kom undan med blotta förskräckelsen medan den andre, som satt på huk, fick svänghjulet i magen. (Muttern var avskruvad). Kraften i svänghjulet beskrev han som ett kraftigt knytnävsslag. Vad som hänt om han fått svänghjulet i ansiktet vill man knappt tänka på.

Startgas kan vara bra i vissa situationer men måste alltid hanteras med största försiktighet. Detta gäller i synnerhet små motorer som mopeder, motorsågar mm. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag var liten, liten blev jag opererad för polyper i näsan. En sköterska doppade en vaddtuss i Eter och la den sedan i en liten nätkorg av stål och tryckte den sedan mot min mun och näsa och skrek: Andas djupt!!!

Jag kände stålkorgen pressades mot munnen och fruktansvärd stark lukt sedan minns jag inte mer. Jag var väl 5-6 år kanske och det här är allt jag minns därför det var så otäckt äckligt.

Tack och lov tror jag eterbedövningar är förbjudna idag. Konstigt kanske dom använde dem på barn längst.... :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Eter, eller dietyleter, får regelbundet stå till svars för följderna av felaktigt användande. Överdosering ger som bekant intressanta följder.

Förloppet vid starthjälp på en diesel...
Eter-luftblandningen antänds och förbrinner tämligen fort, är mängden eter "rimlig" så innebär detta ingen fara för motorn. Men om man doserat generöst så blir det lite värre förstås, men det verkliga fyrverkeriet kommer först när dieselbrännoljan sprutas in, när den antänds sker en dramatisk tryckstegring i förbränningsrummet. Tänk på att motorn ofta är ganska "genomblöt" av brännolja från tidigare startförsök, det gör inte saken värst mycket bättre heller...?

Det finns motorer som regelbundet kräver eterassistans vid start då motorn inte är nyss körd, gör man by the book så är det ingen som helst fara.

Eter som potensstärkande preparat för mopeder är inte rimligt.
(notera skrev inte verkanslöst) <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:När jag var liten, liten blev jag opererad för polyper i näsan. En sköterska doppade en vaddtuss i Eter och la den sedan i en liten nätkorg av stål och tryckte den sedan mot min mun och näsa och skrek: Andas djupt!!!

Jag kände stålkorgen pressades mot munnen och fruktansvärd stark lukt sedan minns jag inte mer. Jag var väl 5-6 år kanske och det här är allt jag minns därför det var så otäckt äckligt.

Tack och lov tror jag eterbedövningar är förbjudna idag. Konstigt kanske dom använde dem på barn längst.... :?
Jafyfaan. Kommer ihåg samma sak fast det var över 45år sedan.
Man glömmer aldrig den lukten :x <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Testa lite olika bränslen till ciao (när jag var 15)

1: flygbränsle (fotogen) fungera när motorn var varm!

2: montera dit en burk startgas till "pysen" så man tryckte in pysen så gav den en liten skvätt startgas, fungerade inte så bra, kompet försvann ju =/

3: Det som fungerade best var bränslet till min rc bil dock lite dyrt med 75kr/L
Men om ni känner någon som jobbar på en industri så kan ni få tag i nitrometan billigt. Blanda i mellan 10-20% i e85 och dubbla mängd fin 2t olja. lovar att det går bra

:twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Annars är startgas utmärkt för att rengöra motordelar med lämnar inga rester. Dock är ventilation ett måste :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fanns en mopedmotor som fungerade enligt Diselprincipen. Lohman, gick på fotogen och tvåtaktsolja men var hopplösa att trampa igång om man inte blandade i lite eter för att öka tändvilligheten. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När vi gjorde lumpen så hade vi en liten "amatörpyroman" i gänget, en kväll när han satt eldvakt kastade han ned en full stor startgasflaska i kaminen.... :roll: en annan som såg det hela sa lite lungt : Håll yxan på kaminlocket så det inte flyger upp... :x

Den yxan flög genom tälttaket och hela kaminen gick i två delar, i tältet låg vi ca 20 pers som alla ville ut samtidigt....

Min tumme blev platt av kompisens känga när han skar sönder tältduken för att komma ut fort, och nästan allt brann upp :lol:

En ganska spännande upplevelse i Eterns tecken 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1563
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:När vi gjorde lumpen så hade vi en liten "amatörpyroman" i gänget, en kväll när han satt eldvakt kastade han ned en full stor startgasflaska i kaminen.... :roll: en annan som såg det hela sa lite lungt : Håll yxan på kaminlocket så det inte flyger upp... :x

Den yxan flög genom tälttaket och hela kaminen gick i två delar, i tältet låg vi ca 20 pers som alla ville ut samtidigt....

Min tumme blev platt av kompisens känga när han skar sönder tältduken för att komma ut fort, och nästan allt brann upp :lol:

En ganska spännande upplevelse i Eterns tecken 8)
Och pyromanen blev hyllad för sin experimentlusta... :? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När vi eldar "sistaapril" i byn så brukar vi använda tomma sprayburkar istället för att köpa dyra smällare <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar