JLO i 20 meningar

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

JLO i 20 meningar

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->JLO i 20 meningar (av mej :oops: )


JLO Motoren Werke:

I 1900-talets allra första början verktygsfabrik.

1913 används för första gången varumärket JLO vilket är esperanto och betyder ungefär "bra verktyg".

Under ww1 produktionsomställning för tillverkning av militära granater.

1917 utvecklas en mindre tvåtaktsmotor för ett elverk vilket lägger grunden för företagets motortillverkning.

Efter ww1 produceras maskiner för uppbyggnad av järnvägsnätet.

På 1920-talet tillverkas motorcykelmotorer och kompletta motorcyklar och fr.o.m. 1929 även stationära motorer.

Efter ww2 och i början av femtiotalet ökar produktionen explosionsartat. 1949 har fabriken 1500 personer anställda.

I början av 1950-talet utvecklas avancerade 2-takts dieselmotorer med bl.a. Lanova's luftkammarsystem.

I mitten av femtiotalet är JLO Motoren Werke Tysklands största tillverkare av motorer för 2-hjulsfordon.

I slutet av 1950-talet utvecklas en hydraultransmission som senare säljs till företaget Voith.

1957 köps JLO Motoren Werke av amerikanska Rockwell

I slutet av femtiotalet rasar marknaden för motorcykelmotorer och motorer till motorcykelbilar.

I början av sextiotalet ökar produktionen av stationärmotorer. (byggboom?)

I mitten av sextiotalet öppnar sig hastigt en marknad för tillverkning av motorer till snöskotrar.

1968 upphör tillverkningen av mopedmotorer vid filialen i München.

1972 upphör tillverkningen av mopedmotorer helt.

1975 tillverkas den sista motorn för snöskotrar då efterfrågan minskat tvärt. Snabb uppgång och snabbt fall.

1978 säljs Rockwell JLO till likaså amerikanska Tecumseh och företaget kommer att heta Tecumseh JLO.

Efterfrågan på tvåtaktsmotorer minskar allmänt och försök görs (mindre lyckade?) att konstruera fyrtaktsmotorer.

1990 stängs fabriksdörrarna för evigt.


Kanske var man totalt fastkörda i idéer om 2-taktsmotor? :sorry:


Anm. 1
Huvudfabriken fanns i Pinneberg, en förort till Hamburg. Fabriken i München var endast en filial.

Anm. 2
Lanova's luftkammare är en speciell typ av "förkammare" för dieselmotorer och som var ganska vanliga på bl.a. amerikanska dieselmotorer från femtiotalet. Med en ratt på cylinderlocket kunde man stänga inloppet till luftkammaren och på så vis tillfälligt få en högre kompression för att underlätta kallstart. <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som komplement kan man säga att Tecumseh lade ned förra året så Jlo är verkligen historia. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"1957 köps JLO Motoren Werke av amerikanska Rockwell "

här har vi väl förklaringen till tandremmen med delning i tum!

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar