Anpassning av portarna

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Anpassning av portarna

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En lite fråga om portöppningen, hur mycket påverkar det om överströmningsportarna inte öppnar helt i underkant, är det märkbart?

Hoppas att det framgår av bilderna, har inte mätt vad det skiljer men det kan vara mer än en halv mm.

Bild
Bild

Även avgasporten är lite oöppen om man kan säga så.

Om jag lägger flera fotpackningar motverkas det men då får jag i gengäld sätta upp cylindern och svarva av den i överkand för att inte tappa komp och squishverkan så det lockar heller inte särskilt mycket.

Ett alternativ kan vara att fila av kolvkronan så att portarna öppnar fullt, finns det några nackdelar med det, förutsatt att det finns plats ner till den översta ringen? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
patrikh

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är jag ju ingen expert men kan ju skriva lite vad jag tänker ändå..

Har du mätt durationerna? Både om du höjer cyllen och filar på kolven så kommer du att höja durationerna, är det så att du vill ha mer duration så är höja cyllen att föredra.
Men vill du ligga kvar på dom durationer som du har nu så tror jag att den kommer gå bra ändå, även fast det är att föredra att det inte är någon kant mellan portar och kolv i nedre dödläge.

Har du mittmonterat stift på toppen kan du alltid svarva till den så att förbränningsrummet går ner lite i cylindern, men det går ju som sagt lika bra att svarva ner toppen på cylindern det beror på vad man tycker är enklast.. <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Kontakt:

Cylinder

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lyft cylindern så att kolvkanten hamnar i underkant utblåset.
Då får kolven och speciellt kolvringen längre stund att kylas av innan den beger sig upp igen.
Svara förbränningsrummet så att det glider ner i cylinderröret så får du en starkare tätning mot tätytorna. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en följdfråga. om kolven istället vänder nedanför kanten på överströmmare och/eller avgasport. är det några nackdelar med det.
jag antar att jag kan förvänta mig högre effekt om jag justerar nederkanten på portarna. men jag skulle vilja provköra först med orörda portar.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Kontakt:

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:Jag har en följdfråga. om kolven istället vänder nedanför kanten på överströmmare och/eller avgasport. är det några nackdelar med det.
jag antar att jag kan förvänta mig högre effekt om jag justerar nederkanten på portarna. men jag skulle vilja provköra först med orörda portar.

erlan
Det går aldeles utmärkt att göra så.
Du får mera öppningstid men inte mera area.
Och det är ju dom parametrarna som styr totalt flöde.
Men rent mekaniskt inga problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kör inte "vaktmästar varianten" och fila vid varje port för att frilägga portarna.Har du bra förbränningstryck ,med lite skapligt komp och klämspallt så ställer sig restgaser i det utrymmet och kan i värsta fall generera spikningar.Ta dig tid och gör som herr Rolf säger när du lagt sådan energi på den för övrigt :wink: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar