<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Elände elände, Vevaxellagret glapp. Just handlat en Original 2000 -56. 2-växlad. En hel del glapp upp och ner i vevstaken (även i sidled förstås) Glad i hågen handlade en ny komplett vevaxel på Garage 24. Den med L15 lager. Bara att glömma. Passar ej. Min har ju kedjetransmission och aluminiumsvänghjul (som antagligen snurrar motsols p.g.a. kedjan?)
Någon som vet om det finns att köpa nya som kan passa? Hur är det annars med själva vevstaken. Passar den på alla modeller. Sett att Ettans och Mopeddelar.se har. <!-- </EdIndex> --></div>
Vevaxlar Saschs
Re: Vevaxlar Saschs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kompletterar uppgiften själv om lös vevstake. Står så här: "OBS passar ej modeller med konisk bult!" Ved menas med detta? <!-- </EdIndex> --></div>grahnen skrev:Elände elände, Vevaxellagret glapp. Just handlat en Original 2000 -56. 2-växlad. En hel del glapp upp och ner i vevstaken (även i sidled förstås) Glad i hågen handlade en ny komplett vevaxel på Garage 24. Den med L15 lager. Bara att glömma. Passar ej. Min har ju kedjetransmission och aluminiumsvänghjul (som antagligen snurrar motsols p.g.a. kedjan?)
Någon som vet om det finns att köpa nya som kan passa? Hur är det annars med själva vevstaken. Passar den på alla modeller. Sett att Ettans och Mopeddelar.se har.
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här finns det du söker
http://rosebackenscykelomotor.se/delar/del80518.htm <!-- </EdIndex> --></div>
http://rosebackenscykelomotor.se/delar/del80518.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Vevaxel
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Uj vilken djungel. Finns visst otroligt många typer av axlar. Krysskilspåret placerat på olika ställen. Antar att man kan flytta tändplattan men svänghjulet måste väll vara anpassat till vevaxeln?? Kammen för brytaren samt magneternas placering skiljer också. Har just sett att på det kan skilja med spårets placering på motorer med kedjetransmission. Kilen kan sitta kl. 5 eller 9. Har även sett att spåret kan vara på samma ställe på en 3växlad med kedja som en med drev. Den med drev har dock grövre axel och större hål i svänghjul. Offattbart hur det kan vara så här. Rotationsriktningen skiljer ju på kedja och drev. Någon som har lite koll på detta? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du är lite ivrig tycker jag 
Så farligt är det väl inte
Orginal finns väl 3 typer av vevaxlar
1 Den till kedjeprimär (15mm axel lilla konan)
2 Den till drevprimär handväxlade motorer (15mm axel stora konan)
3 Den till fotväxlade motorer (17mm axel)
Sån djungel är det väl inte
Om du har en orginalvevaxel så är det konisk vevtapp (pirat kan vara rak) <!-- </EdIndex> --></div>

Så farligt är det väl inte
Orginal finns väl 3 typer av vevaxlar
1 Den till kedjeprimär (15mm axel lilla konan)
2 Den till drevprimär handväxlade motorer (15mm axel stora konan)
3 Den till fotväxlade motorer (17mm axel)
Sån djungel är det väl inte
Om du har en orginalvevaxel så är det konisk vevtapp (pirat kan vara rak) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tackar för info men enligt Rösebäckens har de typ 1 ovan med olika placering av kilspåret. Man kan undra varför? Om det handlar om årsmodeller eller kan det finnas Saschs med Stefa? <!-- </EdIndex> --></div>Braxmatte skrev:Du är lite ivrig tycker jag
Så farligt är det väl inte
Orginal finns väl 3 typer av vevaxlar
1 Den till kedjeprimär (15mm axel lilla konan)
2 Den till drevprimär handväxlade motorer (15mm axel stora konan)
3 Den till fotväxlade motorer (17mm axel)
Sån djungel är det väl inte
Om du har en orginalvevaxel så är det konisk vevtapp (pirat kan vara rak)
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 17 jun 2011, 23:00
- Ort: Västervik