Trimma ILO?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Olle881

Trimma ILO?

Inlägg av Olle881 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, några lätta sätt att trimma ILO Piano motorer? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sätt på en 2 hk cylinder, den med fjärilsinsuget, 15 mm Bing och eventuellt högkompressionstopp. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Olle881

Inlägg av Olle881 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur mycket tror du det ger om man bara borrar insug och utblås och drevar den? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lucka kolven 5-6mm och plana toppen.
Min Monarscoot går riktigt bra med det. Gör väl 45 och är hyggligt stark trots
några kuggs drevning fram.
Har du alucyllen är det ett elände att borra ur pluggen,är det gjutjärn är det lätt.
Har en trimcylinder(sån som pangerva nämner)och en 14mm förgasare på min Alpino och den kanske gör 50 och är lite starkare . Problemet med trimcyllarna är att dom är svåra att hitta till vettiga priser. Bäst valuta för pengarna är att trimma en cylinder själv.Hur fort den går bestämmer du själv. Men med borrat insug och filat utblås blir det väl ungefär som trimcyllen. Kom bara ihåg att ställa upp tändningen så mycket det går. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Beror ju på, i min yngre dar när man levde för att trimma så blev det bästa resultatet för mig att borra insuget till drygt 16mm, sedan göra det brett in mot cylindern, det konar ut mot loppet alltså, höjden där var samma som hålet och bredden runt 20-22mm (minns inte exakt), kanalerna slipades upp lite och utblåset breddades några millimeter o höjdes en par. Kolven jackades (eller luckades vad man nu vill) mot insuget, drygt4-5mm, mer så blev det sämre. Och sen körde jag med en Bing 17. Avgassystemet var originalkrök som var kort o en sk effektljuddämpare. Toppen var planad också.

Gick då bra då och jag hade tänkt försöka mig på ett liknande resept när orken faller på. Gick bra mycket snabbare och varvade bättre o hade bättre respons än den sk 3,5hk cylindern (som är 2hk egentligen)

Nu har jag nöjt mig med en finsk 1,5hk, går inte så mycket snabbare men är stark. Kör även med en original gjutjärn där insuget är borrat till 11mm och utblåset är höjt och breddat nån mm och kolven jackad, gör 40 med 11kuggs drev fram och original förgasare o är ganska stark. Är den cylindern jag ska forska vidare på. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar