Vänstergängad svänghjulsmutter på HVA D-motorn?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
mk2gti

Vänstergängad svänghjulsmutter på HVA D-motorn?

Inlägg av mk2gti »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte göra ett försök att demotera svänghjulet på min Husqvarna D-motor. Är muttern vänstergängad (felgängad) eller kan det skilja från årgång min är från 1960 tror jag och sitter på en HVA 4012. <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den borde vara det eftersom det sitter remtransmission på den.
Flinta med rem har i allafall v-gängat. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mopedman säljer vänstergängade M10x1 mutter på Tradera :idea:

Inte dyrt under tjugo spänn....

Kolla efter "vevaxelmutter Kreidler" <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite komiskt det där med vänstergängat och fingäng, Ilo har vanlig stigning och högergäng, med samma tändsystem och rotationsriktning, och det är aldrig någa problem med det <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Lite komiskt det där med vänstergängat och fingäng, Ilo har vanlig stigning och högergäng, med samma tändsystem och rotationsriktning, och det är aldrig någa problem med det
Min flinta är konverterad till kuggtrans, med original vevaxel. Samma sak där-inga problem.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ännu mer komiskt var det på de första årens Volvo PV bilar för där var hjulmuttrarna vänstergängade på bilens vänstersida och högergängade på bilens högersida. Säkert var det en och annan som fick problem när de skulle lossa hjulen. På femtiotalets mitt ändrades dock till högergängat på båda sidor.

På gårdagens och äldre cyklar är det samma höger/vänstergängat förhållande på cyklars vevparti. Jag tror dock det endast är nödvändigt på lagerskålarna men man har gjort det överlag för att vara konsekvent. Annars skulle det bli lätt att blanda ihop vilket som är vad. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Ännu mer komiskt var det på de första årens Volvo PV bilar för där var hjulmuttrarna vänstergängade på bilens vänstersida och högergängade på bilens högersida.
Så är det på många gamla bilar (min plymouth t.ex.)

Det där med vänstergängad svänghjulsmutter...
En i HM hade en moppe med slidmatad äggmotor
Den ville inte gå mer än nån minut sen poffade den till lite och stannade
Då hade svänghjulet lossnat
Jag var där och kollade. Vi drog fast så mycket vi tordes , sen startade vi den och den gick sin minut sen dog den igen

Tillslut hittade vi felet
Det satt en fjäderbricka (taggbricka) som var gjord för högergänga
Den låtse så mycket den orkade när man drog åt
Men sen när det snurrade åt "vänster" så lossnade den av sig själv

Vi tog bort brickan , drog fast, sen var det inge problem <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror dej precis. Mycket intressant erfarenhet måste jag säga.... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar