Vänstergängad svänghjulsmutter på HVA D-motorn?
Vänstergängad svänghjulsmutter på HVA D-motorn?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte göra ett försök att demotera svänghjulet på min Husqvarna D-motor. Är muttern vänstergängad (felgängad) eller kan det skilja från årgång min är från 1960 tror jag och sitter på en HVA 4012. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Min flinta är konverterad till kuggtrans, med original vevaxel. Samma sak där-inga problem..Amarace skrev:Lite komiskt det där med vänstergängat och fingäng, Ilo har vanlig stigning och högergäng, med samma tändsystem och rotationsriktning, och det är aldrig någa problem med det

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ännu mer komiskt var det på de första årens Volvo PV bilar för där var hjulmuttrarna vänstergängade på bilens vänstersida och högergängade på bilens högersida. Säkert var det en och annan som fick problem när de skulle lossa hjulen. På femtiotalets mitt ändrades dock till högergängat på båda sidor.
På gårdagens och äldre cyklar är det samma höger/vänstergängat förhållande på cyklars vevparti. Jag tror dock det endast är nödvändigt på lagerskålarna men man har gjort det överlag för att vara konsekvent. Annars skulle det bli lätt att blanda ihop vilket som är vad. <!-- </EdIndex> --></div>
På gårdagens och äldre cyklar är det samma höger/vänstergängat förhållande på cyklars vevparti. Jag tror dock det endast är nödvändigt på lagerskålarna men man har gjort det överlag för att vara konsekvent. Annars skulle det bli lätt att blanda ihop vilket som är vad. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det där med vänstergängad svänghjulsmutter...
En i HM hade en moppe med slidmatad äggmotor
Den ville inte gå mer än nån minut sen poffade den till lite och stannade
Då hade svänghjulet lossnat
Jag var där och kollade. Vi drog fast så mycket vi tordes , sen startade vi den och den gick sin minut sen dog den igen
Tillslut hittade vi felet
Det satt en fjäderbricka (taggbricka) som var gjord för högergänga
Den låtse så mycket den orkade när man drog åt
Men sen när det snurrade åt "vänster" så lossnade den av sig själv
Vi tog bort brickan , drog fast, sen var det inge problem <!-- </EdIndex> --></div>
Så är det på många gamla bilar (min plymouth t.ex.)56:an skrev:Ännu mer komiskt var det på de första årens Volvo PV bilar för där var hjulmuttrarna vänstergängade på bilens vänstersida och högergängade på bilens högersida.
Det där med vänstergängad svänghjulsmutter...
En i HM hade en moppe med slidmatad äggmotor
Den ville inte gå mer än nån minut sen poffade den till lite och stannade
Då hade svänghjulet lossnat
Jag var där och kollade. Vi drog fast så mycket vi tordes , sen startade vi den och den gick sin minut sen dog den igen
Tillslut hittade vi felet
Det satt en fjäderbricka (taggbricka) som var gjord för högergänga
Den låtse så mycket den orkade när man drog åt
Men sen när det snurrade åt "vänster" så lossnade den av sig själv
Vi tog bort brickan , drog fast, sen var det inge problem <!-- </EdIndex> --></div>