12 eller 16 bommars lameller till Husqvarna D-motorn?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
mk2gti
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 apr 2012, 23:00
Ort: Norrtälje

12 eller 16 bommars lameller till Husqvarna D-motorn?

Inlägg av mk2gti »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som vet om det skall vara 12 eller 16 bommars lameller i d-motorn eller är kan det skilja mellan årsmodellerna? <!-- </EdIndex> --></div>
mk2gti
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 apr 2012, 23:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av mk2gti »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu vet jag att det satt 12 bommars på min motor.
Är det dock någon som vet hur tjock en lamell skall vara när den är ny? Mina var ca 2-3 mm tjocka och såg fina ut finns kanske ingen anleding att byta dom då. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om dina är orginal och inte slitna så är det bättre att ha dom kvar istället för att sätta dit nåt nytillverkat kinaskit <!-- </EdIndex> --></div>
mk2gti
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 apr 2012, 23:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av mk2gti »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen aning om dom är bytta någon gång men dom ser jäkligt fräscha ut! Har inte provkört motorn sedan jag köpte den håller på att gå igenom den lite först. <!-- </EdIndex> --></div>
fredrök
Inlägg: 47
Blev medlem: 08 maj 2010, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av fredrök »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mk2gti skrev:Nu vet jag att det satt 12 bommars på min motor.
Är det dock någon som vet hur tjock en lamell skall vara när den är ny? Mina var ca 2-3 mm tjocka och såg fina ut finns kanske ingen anleding att byta dom då.

2,8 mm ungefär. <!-- </EdIndex> --></div>
mk2gti
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 apr 2012, 23:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av mk2gti »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack! då vet jag att mina är tillräckligt schyssta!! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite trådkapning.
Är det någon som brukar, eller vet om man kan, tvätta/rengöra lameller?
I så fall hur brukar ni göra?
:D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->beror väl på vad dom ska rengöras ifrån.
oljiga bromsband kan man tvätta med koncentrerad ättika (den 24%iga)
ett knep dom nvände på lingrävare för att få bett i bromsbanden där.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:beror väl på vad dom ska rengöras ifrån.
oljiga bromsband kan man tvätta med koncentrerad ättika (den 24%iga)
ett knep dom nvände på lingrävare för att få bett i bromsbanden där.

erlan
De går ju i visst oljekladd om man säger så. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar