Sida 1 av 1

3 vxl Sachs växelpinnen som går in i motorn har lossnat ...

Postat: 28 apr 2012, 14:10
av imla
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå, är det nån som vet hur detta funkar?

Växelpinnen (med gängor i båda ändarna) gick att gänga i inne i motorn när jag fick motorn. Sen monterade jag motorn utan att pinnen satt i. Nu åker pinnen för långt in i motorn.

Måste jag klyva motorn nu och kolla hur det ser ut?

Har kollat på en sprängskiss men fattar inte riktigt.

Väldigt tacksam för svar!

// Emil <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 apr 2012, 14:44
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pinnen gängas inne i en kil, inne i lådan. Om pinnen går för långt in, och inte hittar gäng alls. Har förmodligen kilen hoppat ur axeln. Det blir att klyva!

Pinnen ska man aldrig ta bort när motorn är ihop. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 apr 2012, 14:49
av imla
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Typiskt!

Tack så mycket för svaret, det var det jag misstänkte. Jag är en klant!

Ja Ja, då är det bara att klyva på. Kan ju passa på att se om det är några kassa lager och så som behöver bytas när man ändå är igång. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 apr 2012, 17:28
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du lite tur och tålamod kan du klara det utan att klyva motorn.
men du måste plocka bort kopplingen ink. kopplingskorg.
sedan håller/spänner du fast den med kopplingssidan ner. liggande på sidan alltså. nu kan du med lite tur och mycket tålamod med hjälp av en lagom lång ståltråd peta kilen i rätt läge så du kan skruva fast växelpinnen igen.
det är hål igenom hela axeln, så du kan kika in i den från kopplingsidan.
prblemet med att dela motorn är nämligen att dom nytillverkade packningarna är tjockare i materialet, så om man byter till en nytillverkad packning så måste man även shimsa motorn.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 apr 2012, 09:51
av imla
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha.

Tack för tipset. Ska nog prova det först. <!-- </EdIndex> --></div>