Som barn minns jag Domus, det var i tre våningar och med Kalmars första rulltrappor och stort som attan tyckte jag då. Det var nog ett dussin kassor i en lång rad vid utgången där det också fanns en liten hytt man kunde fotografera sig i. Längs upp var restaurangen med uteservering och på sommaren kunde jag ibland tjata mig till en glass i bägare med ett litet parasoll av papper och trästickor överst. Ja, det var i barndomen det och solen sken varje dag i alla fall vad jag minns....

I bakgrunden den nu nedlagda idrottsarenan Fredrikskans där många fotbollsmatcher spelats under årens lopp....

På väg över bron till kvarnholmen och stadskärnan mot talarstolen vid Larmtorget.

Kalmar korsningen Storgatan/Kaggensgatan den s.k. "Domushörnan". Klockan är precis 13.50...

Här är Larmtorget där demonstrationståget upplöstes och förstamajtalen hölls från talarstolen. Jag stod här någon halvtimme innan jag drog hemåt. Till höger på bilden går Larmgatan och där mötte jag ett par veteranbilar som rastades den här fina vårdagen. Den ena var en röd MGB med borttaget tak och den andra en större jänkare av tidig sextiotalsmodell lackad i pastellfärg som jag gillar... <!-- </EdIndex> --></div>