Nytt ramnummer möjligt?
Nytt ramnummer möjligt?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, och ursäkta på förhand om tråden hamnar lite fel!
Jag köpte en flakmoped för några veckor sedan, och har identifierat den som en 1189. Det är en tvåväxlad (handväxel) sachsmotor med kick, och jag försöker fortfarande få den att gå stabilt. Men till saken:
När jag skulle försäkra den insåg jag att ett ramnummer behövdes, speciellt eftersom jag vill halvförsäkra den (mot brand och stöld). Jag bor i ett studentghetto i Lund, och man vet ju aldrig vad som kan hända.
När jag började jakten på ramnumret fann jag att detta verkar ha försvunnit genom åren; det stod inte ens att finna under de tre lager färg som en kvick våtslipning avslöjade vid numrets ursprungliga plats. (Okej, det här är inte helt sant. Jag kan identifiera två siffror samt se små spår av två till, men det räcker inte i närheten till försäkringen).
Den förra ägaren verkar vara mycket pålitlig (en uppfattning jag har fått från gemensamma vänner) och även om mopeden en gång fått ramnumret bortslipat så är jag övertygad om att den inte stulits de sista fem åren han haft den. Eftersom jag vill att allt ska vara så legitimt som möjligt (plus att det finns rätt mycket poliser cruisande i Lund om dagarna) så undrar jag om det går att skaffa ett nytt ramnummer?
Jag har läst att "mopeder utan ramnummer bara är en hög reservdelar som ser ut som en moped." Detta kan väl inte stämma till hundra procent? Det måste väl gå att skaffa ett nytt ramnummer på något sätt?
TL;DR Ramnummer bortslipat, behöver nytt. Går det?
EDIT: Jag förstår problematiken med att varje mopedtjuv hade kunnat komma undan om man enkelt hade kunnat skaffa nytt ramnummer. Det måste dock finnas andra människor som haft samma problem och kommit ur knipan? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag köpte en flakmoped för några veckor sedan, och har identifierat den som en 1189. Det är en tvåväxlad (handväxel) sachsmotor med kick, och jag försöker fortfarande få den att gå stabilt. Men till saken:
När jag skulle försäkra den insåg jag att ett ramnummer behövdes, speciellt eftersom jag vill halvförsäkra den (mot brand och stöld). Jag bor i ett studentghetto i Lund, och man vet ju aldrig vad som kan hända.
När jag började jakten på ramnumret fann jag att detta verkar ha försvunnit genom åren; det stod inte ens att finna under de tre lager färg som en kvick våtslipning avslöjade vid numrets ursprungliga plats. (Okej, det här är inte helt sant. Jag kan identifiera två siffror samt se små spår av två till, men det räcker inte i närheten till försäkringen).
Den förra ägaren verkar vara mycket pålitlig (en uppfattning jag har fått från gemensamma vänner) och även om mopeden en gång fått ramnumret bortslipat så är jag övertygad om att den inte stulits de sista fem åren han haft den. Eftersom jag vill att allt ska vara så legitimt som möjligt (plus att det finns rätt mycket poliser cruisande i Lund om dagarna) så undrar jag om det går att skaffa ett nytt ramnummer?
Jag har läst att "mopeder utan ramnummer bara är en hög reservdelar som ser ut som en moped." Detta kan väl inte stämma till hundra procent? Det måste väl gå att skaffa ett nytt ramnummer på något sätt?
TL;DR Ramnummer bortslipat, behöver nytt. Går det?
EDIT: Jag förstår problematiken med att varje mopedtjuv hade kunnat komma undan om man enkelt hade kunnat skaffa nytt ramnummer. Det måste dock finnas andra människor som haft samma problem och kommit ur knipan? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
Re: Nytt ramnummer möjligt?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
skrota ramen, o skaffa en ny ramdel. minns jag inte fel så är det olagligt o göra ett nytt ram nr. <!-- </EdIndex> --></div>Spectru skrev:Hej, och ursäkta på förhand om tråden hamnar lite fel!
Jag köpte en flakmoped för några veckor sedan, och har identifierat den som en 1189. Det är en tvåväxlad (handväxel) sachsmotor med kick, och jag försöker fortfarande få den att gå stabilt. Men till saken:
När jag skulle försäkra den insåg jag att ett ramnummer behövdes, speciellt eftersom jag vill halvförsäkra den (mot brand och stöld). Jag bor i ett studentghetto i Lund, och man vet ju aldrig vad som kan hända.
När jag började jakten på ramnumret fann jag att detta verkar ha försvunnit genom åren; det stod inte ens att finna under de tre lager färg som en kvick våtslipning avslöjade vid numrets ursprungliga plats. (Okej, det här är inte helt sant. Jag kan identifiera två siffror samt se små spår av två till, men det räcker inte i närheten till försäkringen).
Den förra ägaren verkar vara mycket pålitlig (en uppfattning jag har fått från gemensamma vänner) och även om mopeden en gång fått ramnumret bortslipat så är jag övertygad om att den inte stulits de sista fem åren han haft den. Eftersom jag vill att allt ska vara så legitimt som möjligt (plus att det finns rätt mycket poliser cruisande i Lund om dagarna) så undrar jag om det går att skaffa ett nytt ramnummer?
Jag har läst att "mopeder utan ramnummer bara är en hög reservdelar som ser ut som en moped." Detta kan väl inte stämma till hundra procent? Det måste väl gå att skaffa ett nytt ramnummer på något sätt?
TL;DR Ramnummer bortslipat, behöver nytt. Går det?
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan väl knappast vara något problem, knacka in ett ett nytt och använd de siffror som finns som del av numret ingen saom har koll ändå. Har tilocmed använt mitt pnr en gång vart inga problem hos det bolaget iallafal. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Re: Nytt ramnummer möjligt?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tja, detta vore väl det "renaste". Jäkla mekigt att få tag i och montera bara. Det är inte så att någon vet om ramnumret finns på mer än ett ställe på en gammal 1189? Det är inte omöjligt att jag kan försäkra den på motornumret, så den fullösningen finns ju alltid. <!-- </EdIndex> --></div>Neifelheim skrev:skrota ramen, o skaffa en ny ramdel. minns jag inte fel så är det olagligt o göra ett nytt ram nr.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
umekille skrev:Jag försäkrade min flaka jag hade via motornumret som sitter på
den svarta plåten som är nitad i ena fläktkåpan.
Har någon av er stött på Farbror Blå under era resor, och isf: hur reagerade dem på att den inte var försäkrad med ramnumret? <!-- </EdIndex> --></div>volvomannen skrev:Kan väl knappast vara något problem, knacka in ett ett nytt och använd de siffror som finns som del av numret ingen saom har koll ändå. Har tilocmed använt mitt pnr en gång vart inga problem hos det bolaget iallafal.
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blev aldrig stoppad när jag hade den o förresten så skulle dem måst slå på datan för inbetalningskortet åkte i soporna efter jag betalat...
Kör mina 2-piaggio ciao på en försäkring...he he...skulle jag bli stoppad
så kollar dom bara att jag har gällande försäkring via datorn inte ramnummer för de vet dom inte vars det sitter
<!-- </EdIndex> --></div>
Kör mina 2-piaggio ciao på en försäkring...he he...skulle jag bli stoppad
så kollar dom bara att jag har gällande försäkring via datorn inte ramnummer för de vet dom inte vars det sitter

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det beror på bolag, men där jag har (Trygg Hansa) så gick det bra att jag satte dit ett eget nummer, mina första 6 siffror i personnummret. Gick bra att klistra fast en "dymo"lapp med nummret.
Huvudsaken för försäkringens skull var att det är ett unikt nummer tillsammans med märket på moppen.
Umekille, tror du verkligen att dom inte hittar ramnummret? Du får ju lämna moppen på plats annars om dom vill eftersom du inte kan bevisa att det är just den mopeden du kör med som försäkringsbrevet gäller för. Och försäkringsbeviset ska medföras, det är separat från inbetalningskortet.
Och kolla försäkring via datorn kan dom inte, det måste kollas med det försäkringsbolag det gäller eftersom moppen inte är registrerad. Det är en annan sak med fordon som är registrerade, då syns det när dom kollar via datorn iomed att försäkringsbolagen skickar ett försäkringsbevis till Transportstyrelsen när fordonet försäkras. <!-- </EdIndex> --></div>
Huvudsaken för försäkringens skull var att det är ett unikt nummer tillsammans med märket på moppen.
Umekille, tror du verkligen att dom inte hittar ramnummret? Du får ju lämna moppen på plats annars om dom vill eftersom du inte kan bevisa att det är just den mopeden du kör med som försäkringsbrevet gäller för. Och försäkringsbeviset ska medföras, det är separat från inbetalningskortet.
Och kolla försäkring via datorn kan dom inte, det måste kollas med det försäkringsbolag det gäller eftersom moppen inte är registrerad. Det är en annan sak med fordon som är registrerade, då syns det när dom kollar via datorn iomed att försäkringsbolagen skickar ett försäkringsbevis till Transportstyrelsen när fordonet försäkras. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Försäkrade min monarped, hittade inget nummer
Och blev då ombedd att rista in mitt personnummer
Nu har jag dock hittat numret och skall meddela bolaget detta <!-- </EdIndex> --></div>
Och blev då ombedd att rista in mitt personnummer
Nu har jag dock hittat numret och skall meddela bolaget detta <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Ramnummer: okänt" står det i mitt försäkringsbevis.
På bilar med osäker id så kan Larmtjänst stå till tjänst med id-utredning, men det känns väl lite "overkill" när det gäller en gammal moppe.
Jag skulle slå in ramnumret i anslutning till det du har, och skriva ett förklarande intyg och ha med. <!-- </EdIndex> --></div>
På bilar med osäker id så kan Larmtjänst stå till tjänst med id-utredning, men det känns väl lite "overkill" när det gäller en gammal moppe.
Jag skulle slå in ramnumret i anslutning till det du har, och skriva ett förklarande intyg och ha med. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
typ skylten
<!-- </EdIndex> --></div>
så sant så vänt på vänster sida av motor fästen ovanför(eller under)Spectru skrev:På min 1189:a sitter det strax ovanför kedjeskyddet, i höjd med luftburken, om jag inte missminner mig.umekille skrev:Satt inte ramnumret strax under sadeln på röret?

typ skylten
